خبرگزاری کار ایران

شاعران در شب شعر«مرد میدان» از شهدای مقاومت سرودند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۴۷۷

در شب شعر بین المللی «مرد میدان» که یازدهم دی ماه در خرمشهر برگزار شد، ۱۵ شاعر از کشورمان و ۹ شاعر از کشورهای افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق، فلسطین، لبنان و یمن به شعر خوانی پرداختند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر در این برنامه که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد، شاعران شرکت کننده اشعار خود را به قهرمانان مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تقدیم کردند.

 در این شب شعر که با توجه به شرایط خاص کرونایی با حضور تعداد محدودی از حاضران برگزار شد، شاعران ایرانی و تعدادی از شاعران مهمان از کشورهای دیگر، به شعر خوانی پرداختند و در ادامه نیز اشعار شاعرانی از کشورهای لبنان، سوریه و فلسطین که در مراسم حضور نداشتند به صورت ویدئویی برای حاضران پخش شد.

علی داودی- مدیردفتر شعر حوزه هنری- با بیان اینکه شعر کارکردهای گوناگونی دارد، گفت: یکی از کارکردهای شعر، تبلیغی و تهییجی است که در لحظه و کوتاه‌مدت سروده می‌شود و دیگری تحلیلی است و نیاز به زمان بیشتری دارد تا شاعر بتواند بخشی از پیام و شعائر دینی را در آن بگنجاند، وی در ادامه افزود: هر دو کارکرد می‌تواند در پاسداشت و تکریم یک شخصیت مؤثر باشد.

داودی در ادامه گفت: وقتی حادثه و رخداد مهمی اتفاق می‌افتد، همانطور که همه قشرها به عرصه می‌آیند، شاعران نیز بر حسب وظیفه و رسالت خود از ظرفیت‌های ادبی و کارکردهای طبیعی شعر بهره می‌برند، در رابطه با سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش نیز شعرهای بسیاری سروده شده و امسال چندین مجموعه از آن‌ها منتشر شده است، علاوه بر آن، مجموعه بزرگ دیگری از شعرها تدوین شده که به همت «مکتب حاج قاسم سلیمانی» منتشر خواهد شد.

حمید حلمی البغدادی، شاعر و نویسنده متولد عراق که در این برنامه به شعر خوانی پرداخت، نیز درباره اهمیت برگزاری چنین مراسمی برای بزرگداشت شهدای مقاومت می‌گوید: «شاعر در واقع انعکاس دهنده نظر و عقیده ملت‌های سربلند و آزادی خواه است، شهادت این دو بزرگوار و همراهانشان در بغداد اگر چه یک فاجعه بود، اما یک سرمایه بزرگ برای مجاهدان در راه خدا و پیروان حق و حقیقت است، این دو شهید به عنوان الگوی قهرمانان و مجاهدان در راه دین و اسلام و مبارزه با آمریکا و صهیونیست بوده و خواهند بود و کمترین وظیفه ما بعنوان شاعر این است که در قالب شعر، رشادت‌ها، شجاعت‌ها و اهداف این دو بزرگوار را برای تاریخ، تبیین و بازگو کنیم تا نسل کنونی و آیندگان بتوانند با مسیر و هدفی که آن‌ها داشتند بیشتر آشنا شوند».

اجرای این شب شعر را که به همت موسسه فرهنگی سپهر سوره هنر با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و منطقه آزاد اروند در «موزه دفاع مقدس خرمشهر» برگزار شد، سعید بیابانکی برعهده داشت.

بخشی از ترجمه شعر حمید حلمی البغدادی را می‌خوانیم:

« تا دیروزبسان دو چراغ پر فروغ، روشنی بخش جمع ما بودند اما امروز طلیعه داران بهشت برین شده اند/ شهیدان گرانقدر حاج قاسم سلیمانی وابومهدی ا لمهندس، ازمن به شما درود و سلام خدا باد/شما دو شهید بزرگوارمناره‌های جاویدان استقامت و پایمردی شده‌اید که همه میدان‌ها راروشن می‌کنید /شما هنوز هم بصیرت حق شناسانید وپیشوای هر افتخارو پیروزی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز