خبرگزاری کار ایران

عزم کمیسیون اقتصادی مجلس جهت اصلاحات ساختاری بودجه

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۶۳۰

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما بارها تاکید کرده‌ایم که یکی از مهم‌ترین راهبردهای درآمدزایی دولت، مولد سازی دارایی‌های دولت است. دولت حجم عظیمی از دارایی‌های بلااستفاده دارد که کافی است همین دارایی‌ها ساماندهی شود. محاسبه‌ها نشان می‌دهد که فقط با مولدسازی ۱۰ درصد از دارایی‌های دولت آن هم با ایجاد نرخ بازدهی ۵ درصد، می‌توان به اندازه درآمد یک ساله نفت در شرایط عادی، برای دولت درآمدزایی کرد.

به گزارش ایلنا، برنامه پایش سه شنبه ۹ دی، به سراغ محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و  فاطمه مقصودی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی رفت تا با آن‌ها در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ و محیط کسب و کار گفتگو کند.

مولدسازی ۱۰ درصد از دارایی‌های دولت، معادل درآمد یکساله نفت

پورابراهیمی در ابتدای برنامه با اشاره به جایگزینی درآمدهای پایدار با درآمدهای نفتی گفت: "ما بارها تاکید کرده‌ایم که یکی از مهم‌ترین راهبردهای درآمدزایی دولت، مولد سازی دارایی‌های خود است. دولت حجم عظیمی از دارایی‌های بلااستفاده دارد که کافی است همین دارایی‌ها ساماندهی شود. محاسبه‌ها نشان می‌دهد که فقط با مولدسازی ۱۰ درصد از دارایی‌های دولت آن هم با ایجاد نرخ بازدهی ۵ درصد، می‌توان به اندازه درآمد یک ساله نفت در شرایط عادی، برای دولت درآمدزایی کرد.حتی بدنه کارشناسی دولت نیزاین اعداد و ارقام را قبول دارد."

وی ادامه داد: "در بحث مالیات نیز  صحبت از کسانی است که فرار مالیاتی دارند، نه کارکنان دولت و کارمندان. که به عقیده ما اتفاقا مالیات آن‌ها در مواردی نیز باید کاهش پیدا کند. شاید شما بپرسید چرا دولت به سراغ این کارها نمی‌رود تا جلوی فرار مالیاتی گرفته شود، یک پاسخ دارد؛ آن هم این که این کارها، سخت است و به افراد و مجموعه‌های ذی‌نفع در دولت فشار وارد می‌کند."

تلاش مجلس بر اعمال نظر کارشناسان و مقام معظم رهبری در اصلاحات ساختاری بودجه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه ضمن تاکید بر در دستور کار قرار گرفتن اصلاح ساختاری بودجه در مجلس گفت: "اصلاح ساختار بودجه مساله جدیدی نیست و سابقه دارد. مقام معظم رهبری در سال ۹۷نیز همانند امسال نامه‌ای در خصوص لایحه بودجه به رئیس‌جمهور ارسال کردند. ایشان در این نامه به این نکته اشاره فرمودند که این لایحه هیچ انطباقی با شرایط جنگ اقتصادی ندارد و باید اصلاح ساختاری شود. اما دولت نه تنها در آن سال اصلاح قابل قبولی انجام نداد، بلکه مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشت کرد، ۱۲ درصد از حساب فریزشده صندوق توسعه ملی برداشت کرد و مابقی کسری بودجه را از طریق انتشار اوراق و استقراض از بانک مرکزی تامین کرد. مجموع این اقدامات بدان معنا بود که این اصلاح ساختار صورت نگرفته است. امسال تلاش مجلس بر آن است تا نظرات متخصصان و مقام معظم رهبری در اصلاحات ساختاری اعمال بشود. باب ورود مجلس به اصلاح ساختار بودجه نیز همین نامه اخیر مقام معظم رهبری در خصوص لایحه بودجه است."

افزایش حقوق بدون در نظر گرفتن منبع برای تامین، منجر به افزایش تورم و کوچکتر شدن سفره مردم می‌شود.

ایشان همچنین با اشاره به اینکهریشه و اساس ناترازی‌های بودجه‌ای در داخل کشور است گفت: "برای مثال اگر دولت بخواهد حقوق کارمندان را ۲۰ یا ۳۰ درصد افزایش دهد و برای این افزایش حقوق منبعی در نظر گرفته نشود، منجر به استقراض از بانک مرکزی و به تبع آن افزایش حجم نقدینگی می‌شود. افزایش نقدینگی نیز آثار تورمی بدی به همراه دارد و این به معنای کوچکتر شدن سفره مردم است. به عبارت ساده‌تر، ۱۰۰ واحد بابت افزایش حقوق به مردم داده می‌شود و در مقابل ۲۰۰ الی ۳۰۰ واحد فشار تورمی بر آن‌ها تحمیل می‌شود. برای تمامی این مشکلات راه حل وجود دارد و دست ما بسته نیست."

تا پایان سال سهام عدالت به جاماندگان تعلق خواهد گرفت

پورابراهیمی با تاکید بر لزوم آزادسازی سهام عدالت و مردمی شدن اقتصاد کشور گفت: "در حال حاضر به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که تحت پوشش کمیته امداد و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، سهام عدالت تعلق نگرفته است. در روی دیگر ماجرا، قریب به ۲۰ میلیون نفر از افرادی که در سال ۸۵ سهام عدالت دریافت کردند، جز ۶ دهک کم درآمد جامعه نیستند. ما برای این جاماندگان سهام عدالت طرحی را به کمک مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت تصویب کردیم که الان در صحن علنی در حال بررسی است. امیدواریم تا آخر سال این طرح تصویب شده و به مرحله اجرا برسد."

امنیت سرمایه‌گذاران و تسهیل امور آن‌ها را تضمین می‌کنم

در ادامه خانم مقصودی با اشاره به افزایش نرخ بیکاری استان لرستان در چند سال گذشته گفت: "طبق آمارها استان لرستان با ۲۱ درصد،  بیشترین نرخ بیکاری را در سطح کشور داراست. مجموعه نرخ تورم بالا و نرخ بیکاری نرخ فلاکت است که در این نرخ نیز استان لرستان با ۵۴ درصد، بدترین وضعیت را در سطح کشور داراست. همچنین صنایع تعطیل در این استان ۸۱۳ عدد است که در مقایسه با تعداد صنایع فعال آن که ۷۹۶ عدد است، بیشتر است. موقعیت بروجرد به لحاظ آب و خاک خوب، جوانان بااستعداد و تحصیل‌کرده، موقعیت خوبی از جهت اشتغال است. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که این جوانان یا مهاجرت کرده یا کسب و کاری دارند که در خور شان آن‌ها نیست."

وی ادامه داد: "بروجرد در زمان‌های گذشته نیز صنعت پررونقی داشته است، به طوری که امروزه در بازار آن مسگران و ورشوکاران فعالیت دارند.تقاضای ما این است که مسئولین امر به مشکلات تولید ورود کنند. از سرمایه‌گذاران نیز خواهشمندیم به جهت فضای مناسب، استعداد غنی جوانان و به طور کلی بکر بودن این فضا برای سرمایه‌گذاری، توجه ویژه‌ای به این شهرستان داشته باشند. من به عنوان نماینده مردم بروجرد، امنیت سرمایه‌گذاران و تسهیل امور آن‌ها را تضمین می‌کنم. اما اشاره کنم که برای رشد و توسعه نیاز به یک سری زیرساخت‌ها است. برای مثال بسیاری از صنایع مانند پتروشیمی، نیاز به آب دارد. ما آب داریم اما سد نداریم."

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز