خبرگزاری کار ایران

میثم معراجی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سکوتِ تصمیم گیران درمقابل ویژه‌خواری یک سامانه فروش بلیت/ برخی تهیه‌کنندگان دنبال گرفتن امتیازات بیشتر هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۴۳۶

مدیر سامانه فروش بلیت ایران‌تیک با اشاره به اینکه یکی از سامانه های فروش بلیت آنلاین گنجینه اطلاعات مخاطبان را نگه داشته و در اختیار دیگر سامانه‌‌ها نمی‌گذارد، از سازمان سینمایی خواست نسبت به این انحصار اطلاعات ورود کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میثم معراجی (مدیر سامانه ایران تیک) با اشاره به وضعیت اقتصادی سینماها گفت: کرونا آسیب بزرگی به اقتصاد سینما زده است. در شرایطی سالن‌های سینما تعطیل است که یک نگاه یکسانی نسبت به کسب و کارها وجود ندارد و یک کافی شاپ یا رستوران و مغازه با متراژهای چهل متری مشغول کار و خدمات هستند ولی سالن سینما که زیربنای هر سالن حداقل ۲۰۰ متر است و تمامی پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی و تهویه سالن‌ها انجام می‌شود، تعطیل هستند. حتی در زمینه تولید فیلم هم این نگاه وجود دارد که می‌گویند تولیدات سینمایی تعطیل شود اما تولیدات تلویزیونی به کار خودشان ادامه دهند. این مدل رفتارهای دوگانه آسیب زننده است. افرادی که صحبت از تعطیلی پروژه‌های سینمایی می‌کنند با خودشان فکر کردند اهالی سینما باید چطور روزگار بگذرانند و امرار معاش کنند؟ صدابردار و تدارکات و دستیار کارگردان که به غیر از این شغل کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند. پس چطور آنقدر راحت حرف از تعطیلی تولیدات و جشنواره‌ها می‌زنیم؟ تا حالا فکر کردیم خانواده‌های اهالی سینما چطور باید امرار معاش کنند؟ 

معراجی با اشاره به شروع فعالیت‌های سامانه‌های آنلاین فروش بلیت سینما و نقش سمفا در مدیریت فروش بلیت گفت: اگر سمفا به شکل صحیح اجرا شود، می‌تواند در شکل نظارت و مدیریتی برای سینمای ایران مفید باشد. سمفا تمام فرآیند اکران را دربرگرفته است. از سامانه صدور بلیت تا سانس‌بندی سینماها و حتی فرآیندهای تبلیغاتی فیلم‌ها همگی زیرمجموعه سمفا صورت می‌گیرد. از طرفی بروکراسی اداری و کارهایی که در گذشته حضوری انجام می‌شد امروز با استفاده از سیستم یکپارچه سمفا می‌توان به‌صورت آنلاین انجام داد. 

وی با انتقاد به وجود انحصار در فضای فروش بلیت سینما گفت: متاسفانه سمفا هنوز نتوانسته روح حاکم بر فضای انحصاری فروش بلیت را بشکند. سامانه فروش بلیتی که از گذشته شروع به فعالیت کرده و چندین سال به عنوان تنها سامانه آنلاین فروش بلیت خدمات ارائه می‌کرد امروز هم با نگه داشتن دیتابیس مخاطبان نزد خود مانع از دسترسی دیگر سامانه‌ها به اطلاعات مخاطبان سینما می‌شود. این سامانه فروش بلیت یک سامانه دولتی بود که در مقطعی توانست با بودجه دولتی و زیر نظر مجموعه سینماشهر کار خودش را شروع کند که بعد به بخش خصوصی منتقل شد. سامانه‌ای که با پول دولت راه‌اندازی شده، دیتابیس سینمای ایران را در اختیار گرفته است و آن را در اختیار دیگر سامانه‌ها قرار نمی‌دهد. در این میان حق چند گروه تضییع می‌شود. در درجه اول تهیه‌کننده که صاحب اثر است و سامانه برای آن فیلم بلیت فروخته است و اطلاعات کامل فروش آن فیلم را در اختیار دارد. الان تهیه‌کننده دوست دارد بداند مخاطبانش چه کسانی بودند که بر اساس آن بتواند به آن‌ها برای محصول جدید اس‌ام‌اس بزند. ولی این اطلاعات را در اختیار تهیه‌کننده نمی‌گذارد. در درجه دوم سینماداران هم که اطلاعات مخاطبانشان در اختیار این سامانه است می‌خواهند با توجه به میزان مخاطب و دسترسی به اطلاعات تماس با مخاطب خودشان در ارتباط باشند که باز هم با انحصاری که ایجاد کردند این امکان وجود ندارد و حتی فرصت بازاریابی را هم از صاحبان سالن‌های سینما گرفته‌اند. 

معراجی در ادامه افزود: به نظرم این از اختیارات سازمان سینمایی است و باید نسبت به این رفتار خلاف قانون ورود کند. این گنجینه اطلاعات مخاطبان سینما که با پول دولتی درست شده است الان در اختیار یک سامانه خاص است. این عدالت نیست و سمفا باید در وهله اول به این مسئله ورود کند و این دیتابیس منحصربفرد را در اختیار تمامی سامانه‌های فروش بلیت قرار دهد. 

وی با اشاره به اینکه چندین بار از ارشاد درخواست شده که در این موضوع ورود کند، گفت: ما چندین بار از سمفا خواستیم که این اطلاعات را از این سامانه بگیرد و در اختیار تمامی سامانه‌های قانونی فروش بلیت قرار دهد. این وظیفه سمفا است. نه تنها دولت باید این موضوع را پیگیری کند که اتحادیه تهیه‌کنندگان و کانون پخش‌کنندگان فیلم هم باید به این موضوع ورود کنند و این اطلاعات را از سامانه مذکور بگیرند و در اختیار دیگر سامانه‌ها قرار دهند. ضمن اینکه این حق تمامی پخش‌کننده‌ها و صاحبان آثار است که به مخاطبان فیلم‌هایشان دسترسی داشته باشند و بر اساس آنالیز آن فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی کنند. 

مدیر سامانه ایران‌تیک با بیان اینکه در حال حاضر امکان فعالیت‌های دیگری به غیر از فروش بلیت سینما برای سامانه‌های آنلاین وجود ندارد، گفت: به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم امکان پوشش مراسم‌های آنلاین و یا رویدادهایی که خارج از سینما رخ می‌دهد برای سامانه‌های سینما وجود ندارد. ما سامانه فروش بلیت سینما هستیم و تولید کننده محتوا نیستیم و باید منتظر بازگشایی سینماها باشیم. حتی برای رویدادهای فرهنگی و هنری خارج از سینما هم باید شرکت‌های مختلف فرهنگی اقدام به برگزاری کنند تا بتوان بلیت آن را فروخت. ما نمی‌توانیم خودمان تولید کنیم و بعد بلیتش را بفروشیم. ما بلیت فروش هستیم و باید در جایگاه خودمان بایستیم و با این وضعیتی که وجود دارد، فکر می‌کنم خیلی اوضاع خرابتر از الان می‌شود. به نظرم اگر اختیار سینماها را به سینماداران می‌دادند و بخش خصوصی خودش برای ادامه فعالیت‌هایش در دوران کرونا تصمیم می‌گرفت خیلی بهتر بود. اوایل که سینماها باز شد یک جو بسیار سنگینی علیه این تصمیم‌گیری صورت گرفت که مانع حضور مخاطب در سالن‌های سینما شد. الان مد شده هر تهیه‌کننده‌ای هر چند وقت یکبار وظیفه خودش می‌داند بگوید من یک فیلم پرفروش خوب دارم اما الان اکرانش نمی‌کنم. انگار با این کار یک جو تبلیغاتی به نفع خودشان ایجاد می‌کنند. وقتی این فضای منفی ایجاد می‌شود و تهیه‌کنندگان مدام از اکران نشدن فیلم‌هایشان می‌گویند مخاطب هم گمان می‌کند پس حتما سینما آلوده‌ترین جا برای گسترش ویروس کرونا است و نسبت به این فضا بدبین می‌شوند. اگر سینماها را می‌گذاشتند باز بماند و با همین ظرفیت حداقلی به راه خودش ادامه می‌داد بسیاری از فیلم‌ها اکران می‌شدند و سینماها به حیات خودشان ادامه می‌دادند. زمانی که «شنای پروانه» اکران شد به مرور به تعداد مخاطبان آن اضافه شد و در شرایطی که سالن‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت پر می‌شد توانست نسبت به دوران کرونا فروش خوبی داشته باشد. پس نتیجه می‌گیریم اگر این جوسازی منفی از ناحیه برخی شکل نمی‌گرفت سینما می‌توانست مانند دیگر مشاغل به راه خودش در شرایط جدید کرونا ادامه دهد. 

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل این بازارگرمی‌ها از ناحیه صاحبان فیلم چیست؟ گفت: به نظرم این بازارگرمی‌ها بیشتر برای این است که بتوانند از دولت امتیاز بیشتری بگیرند. بهترین مدل حمایت از سوی دولت این بود که آثار را برای اکران گارانتی می‌کرد. یعنی هر چقدر که هزینه فیلم شده است دولت همانقدر فیلم را گارانتی کند. اگر فیلم بیشتر فروخت چه بهتر و اگر کمتر از میزان هزینه فیلم فروخت مابه‌التفاوت فروش تا رسیدن به میزان هزینه را دولت پرداخت کند. با این شکل مطمئن باشید سینماها راه می‌افتاد. ولی الان متاسفانه نگاهی که توی سینما هست راه غلطی را پیش گرفته است و همه منتظر گرفتن امتیاز بیشتر از دولت هستند. 

معراجی در پایان گفت: امسال که فرصت اکران سینما را از دست دادیم و اگر می‌خواهیم برای سال آینده سینماها به فعالیت‌هایشان ادامه دهند باید از همین الان برنامه‌ریزی کرد و با اکران فیلم‌های پرمخاطب باز هم چراغ سینماها را روشن کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز