خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

به زودی گردشگری نیروهای آموزش دیده‌اش را از دست می‌دهد/ راهنمایان گردشگری بیکارند و امکان بازپرداخت وام ۲۰ میلیونی را ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۳۲۳

درحالی که دولت وام و تسهیلاتی چند ده تا چند صد میلیونی برای فعالان گردشگری در نظر گرفته است اما راهنمایان گردشگری به دلیل عدم برگزاری سفرهای گروهی بیکار مانده‌اند و به تبع آن درآمدی برای بازپرداخت وام ۲۰ میلیونی نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دولت در ‌ابتدای سال ۹۹ تسهیلات ۶ تا ۱۶ میلیون تومانی را برای ۱۴ رسته شغلی آسیب دیده در ازای حفظ شغل اختصاص داده بود که با توجه به میزان بالای خسارت وارد شده به صنعت گردشگری در پی‌شیوع ویروس کرونا همچنین محدودیت‌های اعمال شده برای سفر که همچنان ادامه دارد و افزایش یافته است، این تسهیلات به هیچ عنوان پاسخگوی فعالان این صنعت نبود؛ بر اساس مصوبه جدید تلاش شده است سقف حمایت‌های جبرانی افزایش یابد.

ثبت‌نام فعالان گردشگری برای دریافت تسهیلات کرونایی روی سامانه کارا از پنجشنبه (۲۹ آبان) آغاز شد؛ این تسهیلات بر اساس نوع فعالیت و مقیاس واحد صنفی و درجه و ستاره تاسیسات گردشگری از حداقل ۱۶میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان متغیر و نرخ سود این تسهیلات ۱۲ درصد است. فعالان گردشگری برای آغاز پرداخت این وام از دوره تنفس حدود ۶ ماه برخودار شده‌اند.

بر اساس دستورالعمل تسهیلات کرونایی حوزه گردشگری، برای راهنمایان گردشگری ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بانک مرکزی هم پنجم آبان‌ در دستورالعمل ابلاغی برای کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری به ۲۰ بانک، تصریح کرد، بازپرداخت اقساط این تسهیلات از اول اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۰ خواهد بود. این تنفس ۶ ماهه به منظور حمایت از فعالان حوزه گردشگری و اینکه با افزایش محدودیت های سفر و مشخص نبودن پایان کرونا و نبود چشم انداز روشن حداقل در ماه‌های آتی برای رونق گردشگری تا پایان سال، در نظر گرفته شده است.

همچنین بر اساس ماده ۴ دستورالعمل ابلاغی، آن دسته از فعالان و تاسیسات گردشگری که قبل از ابلاغ این دستورالعمل (به استناد دستورالعمل قبلی) از تسهیلات مربوط به مشاغل و رسته‌های آسیب دیده از کرونا استفاده کرده‌اند، چنانچه دوباره درخواست دریافت تسهیلات داشته باشند، پرداخت مابه‌التفاوت مبلغ درخواستی در قالب تسهیلات مطابق این دستورالعمل امکان‌پذیر خواهد بود.

با این وجود برخی از فعالان حوزه گردشگری ازجمله راهنمایان گردشگری که این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سفرهای گروهی، تمام فعالیت‌ها و به تبع آن درآمد آنها تعطیل شده است، بیش از سایر بخش‌های فعال در حوزه گردشگری با چالش روبه رو شده‌اند. سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نیز پیش‌بینی می‌کند که محدودیت‌های کرونایی باعث خواهد شد میزان گردشگران ورودی کشورها در انتهای سال ۲۰۲۰ بین ۷۰ تا ۷۵ درصد سقوط را تجربه کرده و امسال رکورد بدترین سال گردشگری تاریخ را به ثبت برساند.

امیرحسین اربابان عفوری (موسس و عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی) دراین خصوص گفت: درحال حاضر بیش از ۱۳ هزار راهنمای گردشگری در کشور فعال هستند که علاوه بر گذراندن دوره‌های آموزشی، سال‌ها تجربه در این حوزه را نیز در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. این تعداد راهنمای گردشگری ساعت‌ها و ماه‌ها آموزش دیده‌اند به امید آنکه بتوانند در حوزه گردشگری فعالیت داشته باشند و کسب درآمد کنند اما اکنون به واسطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سفرهای گروهی، بیکار شده‌اند. این درحالی است که بسیاری از صنوف می‌توانند به نحوی کسب درآمد کنند اما راهنمایان گردشگری به طور مستقیم با سفر در ارتباط هستند و اکنون بیکار مانده‌اند.

او ادامه داد: زمانی که راهنمای گردشگری بیکار است و نمی‌تواند درآمد داشته باشد، حتا اگر قرار باشد تسهیلات چند ده میلیونی نیز اختصاص یابد، بازهم امکان بازپرداخت آن را ندارد بنابراین اختصاص وام ۲۰ میلیون تومانی به راهنمایان گردشگری عملا با بی‌فکری همراه است. در خوشبینانه‌ترین شرایط می‌توان گفت، گردشگری تا دو سال آینده به روال عادی خود بازنخواهد گشت و همچنان با رکود سفر روبه رو خواهیم بود. سفرها در قالب سفرهای انفرادی و خانوادگی شکل خواهد گرفت و سفرهای گروهی کاهش می‌یابد، اینجاست که راهنمایان گردشگری جایی در زنجیره سفر نخواهند داشت و به تبع آن کسب درآمد نخواهند داشت. 

اربابان با اشاره به آنکه، راهنمایان گردشگری از جمله نیروهای آموزش دیده در حوزه گردشگری هستند که اکنون بیکار هستند و وام و تسهیلات دولت نیز نمی‌تواند چاره‌ای برای برون رفت آنها از این چالش باشد، گفت: نباید فراموش کرد که اگر روند بیکاری راهنمایان گردشگری ادامه یابد، قطعا گردشگری بسیاری از نیروهای آموزش دیده خود را از دست خواهد داد. این درحالی است که در کشورهای همسایه مانند ترکیه، اتحادیه راهنمایان گردشگری از آنها حمایت می‌کند و شرایط و امکاناتی بوجود آورده تا زندگی آنها ساده‌تر شود. راهنمایان گردشگری در خارج از ایران، از امکانات بیمه بیکاری برخوردار هستند اما راهنمایان گردشگری در ایران نه تنها در حوزه بیمه با مشکل روبه‌رو هستند بلکه آن عده‌ای که می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند، تاکنون از این تسهیلات استفاده نکرده‌اند.

این راهنمای گردشگری معتقد است: موازی کاری‌ و تعدد انجمن‌ها و اتحادیه‌های فعال در حوزه راهنمایان گردشگری سبب شده تا افراد این حوزه با نوعی بلاتکلیفی روبه رو شوند و حتا آن عده‌ای که بیمه تامین اجتماعی هستند، هنوز بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز