خبرگزاری کار ایران

شریف زاده خبر داد:

برنامه‌ریزی پژوهشی برای توسعه هنرهای‌سنتی ایران/ هنرهای‌سنتی برگ برنده در تغییرات اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۱۱۷

پرداختن به هنرهای‌سنتی ایران و برنامه‌ریزی پژوهشی برای توسعۀ آن، از اهم مواردی است که گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری همواره سرلوحۀ امور قرار داده ،به ویژه در وضعیت کنونی که درآمدهای نفتی کاستی گرفته، توجه به هنرهای سنتی برگ برنده ای است که می تواند تغییری ژرف را در زمینۀ اقتصاد رقم زند.

به گزارش ایلنا، سید عبدالمجید شریف‌زاده (رییس گروه پژوهش هنرهای‌سنتی)، گفت: سرشت هنرهای‌سنتی همواره بر استحسان و زیباگردانی جهان استوار بوده و از این رهگذر به راحتی می‌تواند در شدیدترین درگیری‌ها نیز همچنان تعامل و گفتمان خود را با دیگر کشورها برقرار نگاه دارد.

او تصریح کرد: ازاین رو گروه هنرهای‌سنتی به رسم هرساله مُسَوده‌ای را به عنوان گزارش عملکرد منتشر می‌کند تا علاوه بر ارائه کارنامه کارها و امور محوله خود، خاطرنشان سازد امکان حیات هنرهای‌سنتی و به روز کردن آن‌ها از طریق پژوهش‌های بنیادین و کاربردی، نه تنها امکان‌پذیر بلکه ضروری است و می‌توان این فرایند را در سطح جامعه تعمیم و تسری داد.

شریف‌زاده گفت: علاوه بر ارزش‌های سنتی و تاریخی این هنرها، چیزی که آن‌ها را بسیار ارزشمند می‌سازد، تکیه بر علوم نظری و فنون عملی است که بهترین نمونۀ دانش‌بومی و نحوۀ ساخت و پرداخت قدیمی و در عین حال، همچنان کاربردی و مفید را لحاظ می‌دارد، اما به هیچ عنوان مبانی زیبایی‌شناسی خاص خود را فدای این کاربرد نمی‌کند و موفق می‌شود در نوایی هماهنگ، این دو را به بهترین نحو ممکن، دوشادوش به پیش برد.

او با بیان اینکه هنرهای‌سنتی ایران هنرها و صنایع ظریفه‌ای هستند که در طول سده‌های متمادی با حفظ ریشه‌ها و سنت‌های خود رشد کرده و مراحل شکل‌گیری خود را گذرانده یا می‌گذرانند اظهار داشت: تکیه بر دانش‌بومی، مهارت، وجود جنبه‌های رمزی و تمثیلی و تأکید بر زیبایی را می‌توان از ویژگی‌های اصلی این هنرها برشمرد و کاربردی بودن آثار منقول و غیرمنقول و حتی آثاری که در گروه هنرهای جاری در زمان قرار می‌گیرند مانند موسیقی و نمایش‌های سنتی از دیگر شاخصه‌های هنرهای سنتی ایران است.

به گفته رییس گروه پژوهشی هنرهای‌سنتی، تنوع این هنرها امری است که منطبق با نیازهای روحی، روانی و حتی جغرافیایی اقوام و مردمان مختلف در سراسر ایران رقم خورده و همواره منعکس کنندۀ فرهنگ سنتی این مرز و بوم بوده اند، به همین دلیل نقوش، رنگ ها، آرایه ها، نواها، ریتم‌ها و عناصر سنتی تحت قواعد فنون عملی و دانش‌های سنتی وحدتی ساختاری یافته و شکل گرفته اند.

او خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی‌های هنرهای‌سنتی ایران در موارد حامل اعتقاد، بینش و اندیشه‌ای هستند که به رشد و تعالی انسان کمک کند، دارای جنبه‌های هنری با ریشه‌های سنتی، فرهنگی و تاریخی هستند و در آن‌ها سُنَن و فنون و روش‌های ویژۀ هنری و ابزار و مواد خاص با کیفیت مطلوب به کار می‌رود و اینکه واجد اصول و قواعد عام هنرهای ایرانی- اسلامی با ویژگی هر منطقه و حامل پیام و محتوای ارزشمند هستند خلاصه کرد.

او در ادامه به تشریح فعالیت‌های گروه پژوهشی هنرهای‌سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در قالب رویدادهای فرهنگی، بانک اطلاعات هنرمندان، دستاوردهای گروه‌پژوهشی، آموزش به هنرجویان و آفرینش آثار هنری پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز