خبرگزاری کار ایران

گزیده‌‌ی نقش برجسته‌های ایران در تهران

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۰۰۴

نمایشگاه عکس «گزیده‌ای از نقش برجسته‌های ایران» به مناسبت هفته پژوهش به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری پایگاه میراث جهانی تخت جمشید برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه عکس «گزیده‌ای از نقش برجسته‌های ایران» که شامل ۳۱ قطعه عکس رنگی در اندازه ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر از آثار ناصر میزبانی پژوهشگر و عکاس است در روز یکم دی ماه افتتاح خواهد شد.

این نمایشگاه عکس، بخشی از دستاورد طرح پژوهشی «پایش و آسیب‌شناسی تخریب آثار صخره‌ای و تدوین سند راهبردی حفاظت و مرمت» است که در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی به انجام رسیده و با هدف نمایش برای پژوهشگران تاریخ، باستان‌شناسان و دانشجویان رشته‌های مرتبط و علاقمندان به تاریخ ایران باستان برگزار می‌شود.

موضوع مستندنگاری آثار صخره‌ای بخشی از طرح پژوهشی با عنوان «پایش و آسیب‌شناسی تخریب آثار صخره‌ای و تدوین سند راهبردی حفاظت و مرمت» است که در سال‌های گذشته توسط حمید فدایی از اعضای هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی به انجام رسیده است.

ناصرمیزبانی متولد اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۲ در شهر تبریز است که به شیوه‌ای خودآموخته به عکاسی روی آورد و در میان سایر گرایش‌های هنر عکاسی، بر شاخه عکاسی از میراث فرهنگی متمرکز شد و بیش از سه دهه است که به عنوان عکاس ایران‌شناس در این مسیر فعالیت می‌کند.

نمایشگاه عکس «گزیده‌ای از نقش برجسته‌های ایران» با رعایت مفاد مورد توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا" از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه یکم دی ماه تا روز چهارشنبه ۳ دی ماه ۱۳۹۹ به مدت ۳ روز در ساختمان شماره یک وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی برگزار خواهد شد.

در متن قاب نخست نمایشگاه عکس «سنگ نبشته‌ها و نقوش صخره‌ای ایران» آمده است:

سنگ نبشته‌ها و نقوش صخره‌ای به عنوان بخشی از هنر صخره ای، ماحصل نخستین تجارب بشری در ثبت وقایع بوده است. این هنر در بین هنرهای دیگر بیشترین سابقه را دارد. ایجاد نقوش صخره‌ای در ایران دارای قدمتی طولانی است و با پیشینه‌ای چند هزارساله بخشی از میراث مکتوب ما را شکل داده است و برخی از این آثار همچون ریزنگاره‌ها سرمنشاء و بستر پدید آمدن خط، زبان، تاریخ، هنر و فرهنگ هستند به همین دلیل آن‌ها از مهمترین ابزار رمزگشایی پیش از تاریخ به حساب می‌آیند. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از میراث مکتوب ما همچون کتب و نسخ خطی در اثر تهاجم اقوام همسایه بارها از بین رفته است، گستردگی و غنای آثار صخره‌ای نقش ویژه‌ای در حفظ فرهنگ و تمدن این سرزمین ایفا کرده است.

بخشی از میراث صخره‌ای در قالب سنگ نبشته‌ها علاوه بر اهمیت وافر به عنوان میراث مادی به جهت مفاهیم زبانی از ارزش‌های میراث معنوی را نیز با خود به همراه دارند و این هر دو میراث در صورت فرسایش و تخریب به هیچ عنوان قابلیت بازسازی ندارند. بنابراین این هنر را شاید بتوان یکی از مهمترین اسناد برای شناخت تاریخ گذشته بشر در نظر گرفت و ضرورت دارد علاوه بر پرداختن به جنبه‌های تاریخی و هنری میراث صخره ای، حفاظت از ارزش‌های آن‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز