خبرگزاری کار ایران

کارگردان «کودک شو» مطرح کرد:

می‌خواهند برنامه‌های ضعیف‌شان را با دو دقیقه حرف جنجالی معروف کنند/ «کودک شو» را هم کپی می‌کنند/ شبکه نسیم مشغول برندسازی است/ تدارک «کودک شو» برای شب یلدا

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۹۶۷

کارگردان مسابقه «کودک شو» با انتقاد به برخی برنامه‌سازان تلویزیون سوءاستفاده از موقعیت برنامه‌سازی برای جنجال در فضای مجازی را سم مهلک برای تلویزیون دانست که منجر به مرگ برنامه‌سازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا نصیری، کارگردان مسابقه تلویزیونی «کودک شو»، با اشاره به تغییرات برنامه در نیمه راه فصل جدید گفت: به احترام ماه محرم و صفر برنامه را تعطیل کرده بودیم و ۸۸ قسمت از ۲۰۰ قسمت را ساخته بودیم که آقای پژمان بازغی به دلیل مشکلاتی که داشتند نتوانستند در ادامه برنامه حضور داشته باشند، به همین دلیل مجبور به تغییر مجری شدیم و حمید گودرزی به جمع «کودک شو» اضافه شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با تغییر مجری مجبور به تغییر برخی آیتم‌ها و مناسب‌سازی آن با نوع اجرای حمید گودرزی شدید؟ گفت: نه. «کودک شو» برنامه‌ای است که متکی به ساختار است. همه عوامل از جمله مجری در آن قالب قرار می‌گیرند و آقای گودرزی هم اجرای خودشان را به ساختار برنامه نزدیک کردند و تفاوت اجرای ایشان در «پنج ستاره» با «کودک شو» مشخص است. تغییرات در آیتم‌های برنامه به دلیل زیاد بودن قسمت‌های برنامه است و برای اینکه این تنوع حفظ شود و مخاطب از تماشای برنامه خسته نشود باید آیتم‌های جدید به برنامه اضافه کنیم. 

وی با اشاره به تنوع بازی‌های کودکان که در هر قسمت فرق می‌کند، گفت: ما برای تمام بازی‌ها از مشاور کودکان بهره می‌بریم. باید دنیای کودکان و جنس بازی‌های آن‌ها را به خوبی بشناسیم و بر اساس آن چیدمان بازی‌ها را درست کنیم. یکی از کارهایی که در کودک شو منحصر بفرد است اینکه نزدیک ششصد و خرده‌ای برنامه ساختیم و به همین اندازه بازی برای کودکان طراحی کردیم. یعنی بازی امروز را با روز دیگر تکرار نمی‌کنیم. از طرفی بر اساس شناختی که از شرکت‌کننده کودک برنامه پیدا می‌کنیم آیتم را بر اساس توانایی‌های او طراحی می‌کنیم. برای اینکه کودک در طول حضورش جلوی دوربین استرس نداشته باشد و راحت بازی کند سعی کردیم در پشت صحنه فضای آرامی را طراحی کنیم. اتاق کودک با حضور متخصصان کودک طراحی کردیم که در آن بچه‌ها استراحت می‌کنند و به بازی مشغولند. همکاران پشت صحنه را از خانم‌ها انتخاب کردیم که با کودکان راحت‌تر ارتباط برقرار کنند و به محیط آشنا باشند. همه اینها برای این است کودک حضور دوربین را احساس نکند و در طول مسابقه به بازی‌هایی که طراحی کردیم مشغول باشد. از طرفی ما در «کودک شو» رقابت میان بچه‌ها ایجاد نمی‌کنیم و هیچ بچه‌ای نسبت به دیگری برتری ندارد و قرار نیست کسی را برنده و کسی را بازنده اعلام کنیم. هدف اصلی هم شناخت پدر و مادرها نسبت به فرزندانشان است. به خاطر همین بچه‌ها در استرس مسابقه قرار نمی‌گیرند و حتی در پایان وقتی قرار است جایزه‌ای بگیرند خودشان پشت فرمون بازی کامپیوتری می‌نشینند و به هر میزان که سکه جمع کنند جایزه می‌گیرند. 

می‌خواهند برنامه‌های ضعیف‌شان را با دو دقیقه حرف جنجالی معروف کنند/ «کودک شو» را هم کپی می‌کنند/ شبکه نسیم مشغول برندسازی است/ تدارک «کودک شو» برای شب یلدا

وی درباره انتخاب حمید گودرزی به عنوان مجری گفت: آقای گودرزی خودش عاشق بچه‌ها است و قبلا هم فیلم و سریال کودک بازی کردند و طی چند جلسه گفتگو به یک نقطه مشترک برای اجرا رسیدیم. با توجه به بازخورد مخاطبان برنامه به برنامه هم ارتباطش با کودکان بیشتر و بهتر می‌شود و طبیعی است اگر در قسمت‌های نخست کمی از فضای برنامه دور بودند. در مورد آقای بازغی هم همینطور بود و بعد از حدود ۶۰۰ قسمت برنامه در فرمی که وجود داشت به خوبی قرار گرفته بودند. 

وی با بیان اینکه «کودک شو» جزو آثاری است که تمامی آیتم‌هایش طراحی شده است و از روی هیچ مسابقه‌ای کپی نشده است، گفت: البته من مخالف کپی کردن نیستم و این در همه جای دنیا یک اتفاق مرسوم در برنامه‌سازی است. در بسیاری از مواقع امتیاز یک برنامه‌ای خریداری می‌شود و بر اساس ویژگی‌هایی که فرهنگ یک کشور دارد برنامه ساخته می‌شود. باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و بومی‌سازی رعایت شود. برخی از این برنامه‌ها برنامه مادر هستند. مثل برنامه «عصر جدید» که در ۸۰ کشور دنیا ساخته می‌شود و استعدادیابی بر اساس فرهنگ همان کشور انجام می‌گیرد. یا مثلا در برنامه‌های ورزشی مثل «امریکن نینجا» که مهد آن در کشور ژاپن است و اسم برنامه «دراگون» است. این برنامه هم در هر کشوری بر اساس توانایی‌های شرکت‌کننده‌های آن کشور طراحی و بازتولید می‌شود. کپی کردن اینجور از برنامه‌ها به نظر من اشکالی ندارد. ولی یکسری از برنامه‌ها هست که اصلا به فرهنگ ما نمی‌خورد و صرفا برای اینکه برنامه‌ای ساخته شود و آنتن پر شود ساخته و پخش می‌شود. متاسفانه برخی به خودشان زحمت نمی‌دهند به سراغ طراحی و ایده جدید بروند و فقط می‌خواهند کپی کنند. 

وی با انتقاد از برخی برنامه‌سازان داخلی در تلویزیون گفت: یک نوع دیگری از برنامه‌سازی هم هست که واقعا جای تاسف دارد. الان شاهد هستیم از برنامه‌های تولیدی داخل تلویزیون ایران هم شبکه‌های دیگر کپی می‌کنند! الان «کودک شو» جایگاه و رسالت و تاثیرگذاری و مخاطب خودش را داشته است و حالا می‌بینیم به موازی برنامه ما در شبکه‌های دیگر مانند «کودک شو» را می‌سازند. مخاطب هم اتفاقا اینجور برنامه‌ها را بر اساس نظرسنجی‌ها پس زده است. چون می‌بیند که برنامه اصلی روی آنتن است و کار خودش را به درستی انجام می‌دهد. این نوع برنامه‌سازی دیگر نور علی نور است! حتی از دکورها و آیتم‌های ما کپی می‌کنند. یه جاهایی بخش کودکان را حذف می‌کنند. این اتفاق اصلا خوشایند نیست و مخاطب امروز که رسانه در دسترسش است فرق این کارها را متوجه می‌شود و تنها اتفاقی که این وسط می‌افتد این است که پول بیت‌المال هدر می‌رود. ما در تلویزیون هم برنامه‌ساز خلاق داریم هم ایده‌های خوبی وجود دارد و‌ای کاش به جای این کارها به سراغ ساخت برنامه‌هایی بروند که اورجینال باشد و مخاطب خودشان را به خوبی جذب کنند. 

می‌خواهند برنامه‌های ضعیف‌شان را با دو دقیقه حرف جنجالی معروف کنند/ «کودک شو» را هم کپی می‌کنند/ شبکه نسیم مشغول برندسازی است/ تدارک «کودک شو» برای شب یلدا

وی با انتقاد از رویکرد شبکه‌های مختلف تلویزیون گفت: الان شاهد هستیم شبکه‌ای مانند نسیم چندین مسابقه و برنامه شاخص را تولید و عرضه کرده است. خندوانه، دست فرمون، دورهمی، کتاب باز، شوتبال و کودک شو همگی در حوزه تنوع بصری و برندینگ کاری کردند که شبکه نسیم از لحاظ جذب مخاطب در رتبه نخست قرار بگیرد. ولی متاسفانه این اتفاق در شبکه‌های دیگر کمتر اتفاق می‌افتد در حالی که بودجه‌ای که در اختیار دارند چند برابر شبکه نسیم است. برنامه می‌سازند با بودجه‌های بسیار سنگین و فقط ۲۰ قسمت از آن پخش می‌شود و به دلیل اینکه مخاطب آن را پس زده است پخشش متوقف می‌شود. 

نصیر با بیان اینکه در «کودک شو» تلاش کردیم حاشیه‌هایی که در فضای مجازی ایجاد می‌شود گریبان این مسابقه را نگیرد، گفت: در تلویزیون فکر نمی‌کنم هیچ برنامه‌ای اندازه «کودک شو» و «خندوانه» وجود ندارد که بالای ۶۰۰ قسمت برنامه تولید کرده باشد. در این ۶۰۰ قسمت برنامه هیچ حاشیه‌ای از برنامه ما در فضای مجازی و اینستاگرام ایجاد نشده است. چون اعتقاد دارم وقتی مدیوم برنامه‌سازی‌ام تلویزیون است و دارم برای این کار از تلویزیون پول می‌گیرم باید برنامه‌ای را بر حسب دقیقه‌ای که حساب کردند با کیفیت تولید کنم و تحویل تلویزیون بدهم. 

وی با انتقاد از نحوه برنامه‌سازی و حاشیه‌های فضای مجازی برخی برنامه‌ها گفت: نه اینکه برنامه‌ای ۶۰ دقیقه‌ای با پول مردم و بیت‌المال بسازم و یک تکه‌های دو دقیقه‌ای و چالشی درست کنم و در اینستاگرام منتشر کنم که عموما هم ضدفرهنگی است؛ فقط برای اینکه دیده شوم و اسمم پخش شود و کلی هزینه برای تلویزیون ایجاد کنم. این یک آسیب بزرگی است که به فرهنگ ما دارد وارد می‌شود. یعنی برخی از برنامه‌سازهای ما می‌گویند ۵۸ دقیقه هر چه خواستیم بسازیم و بعد در ۲ دقیقه با هنجارشکنی‌های فضای مجازی یک تیکه‌ای بندازیم و در اینستاگرام وایرال شود تا برند برنامه دیده شود. این لحظه مرگ این صنعت و صنف است که شاهد آن هستیم. من هیچ اعتقادی به حضور در فضای مجازی ندارم و این کار را برای برنامه سازها اشتباه می‌دانم. 

کارگردان «کودک شو» با اشاره به نظارت شدید در ساخت برنامه و نحوه صحبت کردن بچه‌ها و مراقبت از اینکه حرف ناهنجاری بیرون نیاید، گفت: به شدت این موضوع را مراقبت می‌کنیم. بارها شده بچه‌ها بر حسب کودکی حرفی را گفتند که ممکن بود پخش آن حاشیه ایجاد کند حتما آن را حذف می‌کنیم. حتی در ادبیاتی که در طول برنامه به کار می‌رود و نوع جمله‌بندی‌ها حساسیتی وجود دارد تا برداشت‌های اشتباه از آن صورت نگیرد. این نظارت هم برای این است که معتقدیم بیننده ما خانواده‌ها هستند و از کودک خردسال تا افراد کهنسال به تماشای آن می‌نشینند و نباید حرمت خانواده را با برخی رفتارها بشکنیم. متاسفانه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که قدرت تاثیرپذیری کودکان از محیط بیشتر از خانواده است. برخی اوقات کودکان در «کودک شو» جملاتی می‌گویند که ربطی به خانواده آن‌ها ندارد و به خاطر دوبله‌های زیرزمینی است که روی انیمیشن‌ها انجام می‌گیرد و هیچ نظارتی از طرف روانشناس و زبان‌شناس روی آن‌ها صورت نگرفته است و هر نوع ادبیاتی که می‌خواهند برای دوبله انیمیشن استفاده می‌کنند. 

وی با اشاره به تولید «کودک شو» در ایام کرونا گفت: ضبط سری جدید «کودک شو» از بهمن پارسال شروع شد و تا امروز ادامه دارد و در واقع کل ایام کرونا مشغول تصویربرداری بودیم. از همان روزهای نخست جزو اولین و تنها برنامه‌ای بودیم که تماشاچی را حذف کردیم. در همان ایام همزمان با ما برخی از برنامه‌ها مشغول ضبط با تماشاچی بودند و به دروغ زیرنویس می‌کردند که این برنامه‌ها مربوط به قبل از کرونا است! بعد در داخل برنامه می‌دیدیم اتفاقاتی می‌افتد که نشان می‌دهد در دوران کرونا ضبط شده و دروغشان معلوم می‌شد. ما مردم را گول نمی‌زنیم و از همان ابتدا هم تماشاچی را حذف کردیم و هم تمامی پروتکل‌ها را رعایت کردیم و خدا رو شکر تا امروز حتی یک مورد ابتلا چه در میان همکاران و چه در میان شرکت‌کننده‌ها نداشتیم. ما بسیاری از اقدامات بهداشتی را داوطلبانه انجام دادیم و در برآورد بودجه شبکه نبود و در واقع از جیب هزینه کردیم اما سلامتی همکاران و شرکت‌کننده‌ها بسیار بیشتر از این چیزها ارزش دارد. 

نصیری در پایان با اشاره به ویژه برنامه شب یلدا «کودک شو» گفت: امسال همه مردم را دعوت کردیم که در خانه بنشینند و سعی کردیم برنامه‌ای خانواده محور را برای این شب تدارک ببینیم. ساختار برنامه به این شکل است که یک شب‌نشینی با هنرمندان ایجاد کردیم و به سنت‌های شب یلدا و بازی کردن و حافظ خوانی را اجرا می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز