خبرگزاری کار ایران

فعالیت جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان کلید خورد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۴۲۵

نخستین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان فعالیت‌هایش را آغاز کرد.

به گزارش ایلنا، مسعود صبغی مدیرعامل بنیاد فرهنگ سالمندی ایرانیان در این‌باره گفت: جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندی فعالیت انگیزشی میان سالمندان برای گسترش فرهنگ کتابخوانی و پرکردن اوقات فراغت  این گروه سنی است که  از سوی بنیاد فرهنگ سالمندی ایرانیان، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری سازمان بهزیستی و تعدادی از نهادهای دولتی و غیردولتی و دستگاه‌ها وتشکل‌های مردمی برگزار می‌شود. باشگاه‌های کتابخوانی سالمندی در شهرها و روستاهای سراسر ایران از بیست و پنجم آذر ماه سال 1399  فعالیت‌شان را آغاز کرد. 
وی درباره جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان و اهداف آن گفت: باشگاه‌های کتابخوانی سالمندی به منظورِگِسترش فرهنگ کتابخوانی تشکیل شده است و برای ترغیب و تشویق افراد به ادامه فعالیت، جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندی برگزار می‌شود.
اهداف جام باشگاه‌ سالمندان به این شرح است:

1-  توجه و کمک به افزایش سرانه مطالعه میان سالمندان

2- پر کردن اوقات فراغت سالمندان
3- ایجاد روحیه نشاط وامید، توجه به سلامت روان، تقویت فرهنگ گفت وگو و تعامل بین سالمندان
4- بالا بردن اعتماد به نفس برای تقویت روابط اجتماعی با شرکت آنان در بحث های گروهی
5- انگیزه بخشی برای خارج شدن از منزل و حضور در اجتماع با مراجعه به کتابفروشی‌ها
6- گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام یک کارِ گروهی
7- داشتن احساس مثبت بودن برای قرارگرفتن در جمع و گفتگو
8- کمک به حل مسائل در دوران سالمندی
9- برقراری ارتباط بین اهل قلم و سالمندان
10- کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب
11- تعامل و مشارکت بین سالمندان با اقشار مختلف برای ترویج کتابخوانی
این مقام مسئول توضیح داد: باشگاه‌های کتابخوانی سالمندی،گروه‌های کتابخوانی هستند که اعضا آن حداقل 60 ساله هستند. هر باشگاه حداقل با 5 عضو و همراهی تسهیلگر تشکیل می‌شود و با ثبت‌نام  در سایت جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندی، فعالیت‌شان را دنبال  می‌کنند. باشگاه‌های کتابخوانی برای ثبت مشخصات خود، به پایگاه اینترنتی https://salmandiran.ir/book مراجعه می‌کنند. این پایگاه پاسخگوی پرسش‌های احتمالی ثبت نام کنندگان خواهد بود. باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان می‌تواند  در مراکز بهزیستی ویژه سالمندان، کتابخانه‌ها، مدارس، فرهنگسراها، مجتمع‌های مسکونی، مساجد، پایگاه‌های مقاومت بسیج، پارک‌ها، کانون‌های فرهنگی شهرها و روستاها و دیگر محل‌های گردهم آیی سالمندان تشکیل شوند.
صبغی متذکر شد: براساس شیوه‌نامه فعالیت‌ها و ماموریت‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان، فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی دائمی است و تسهیلگران علاقمند به این نوع فعالیت، هر زمان از سال می‌توانند فعالیت‌شان  را در سایت https://salmandiran.ir/book  ثبت و آغاز کنند. همچنین اعضاء باشگاه‌های  کتابخوانی سالمندی هم  از یارانه برای خرید کتاب برخوردار خواهند شد. از دیگر فعالیت‌ها ذیل جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان برگزاری دوره‌های آموزش مجازی تسهیل‌گران برای علاقه‌مندان خواهد بود. 
بخش‌های رقابتی باشگاه کتابخوانی سالمندان
مسعود صبغی  همچنین گفت: جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان برای افزایش علاقه‌مندی و ترغیب سالمندان به مشارکت در فرایند کتابخوانی  بخش‌های رقابتی  نیز در این فعالیت در نظر گرفته است. اعضاء  و  باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان در بخش‌های  باشگاه  برگزیده، نامه برگزیده، فیلم برگزیده، کتاب برگزیده و تسهیل گر برگزیده با هم رقابت خواهند کرد. هیئت داوران فعالان برگزیده در بخش‌های مختلف جام را به شرح زیر انتخاب و معرفی می‌کنند. الف:سه باشگاه برگزیده، ب:سه نامه برگزیده، پ:سه فیلم برگزیده، ت:سه کتاب برگزیده، ث:یک مترجم / نویسنده برگزیده در بومی سازی، ج:یک برگزیده در تولید محتوا جهت کتابهای سودمند در مقطع سالمندی، چ:سه ایده یا کار خلاقانه برگزیده از نگاه مردم. همچنین  تسهیل‌گر برگزیده جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان براساس مستندات پرونده باشگاه‌ها از میان تسهیلگران کل باشگاه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی، معرفی خواهد شد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز