خبرگزاری کار ایران

رونمایی از گنجینه هنر و صنعت فرش دستباف «مجموعه پازیریک»

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۲۷۵

آیین رونمایی از مجموعه برگی از گنجینه هنر و صنعت فرش دستباف «مجموعه پازیریک» در کتابخانه ملی ایران با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پوراندخت برومند نویسنده و پژوهشگر این مجموعه و به همراه نماینده کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد.

به گزارش ایلنا، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم رونمایی از مجموعه برگی از گنجینه هنر و صنعت فرش دستباف «مجموعه پازیریک» که در اندیشگاه کتابخانه ملی با رعایت دستورالعمل بهداشتی برگزار شد، گفت: تجربه نشان داده تصمیم‌گیری‌ها براساس پژوهش‌های انجام شده در حوزه مربوطه نتایج قابل قبولی داشته است. 

وی ادامه داد: مجموعه گنجینه هنر و صنعت فرش دستباف «مجموعه پازیرک» از جمله دستاوردهای پژوهشی است که نویسنده مدت زمان زیادی را برای تحقیق و پژوهش در این حوزه صرف کرده است. در آرشیو ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گنجینه‌ای از نقشه‌های فرش وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دنیایی از روایت‌های تاریخی در حوزه‌های فرهنگ و حوادث ایران را دربر می‌گیرد. 

بروجردی تصریح کرد: امروزه فرش و صنعت فرش بافی با یک تاریخچه فرهنگی در ایران رواج دارد که این فرهنگ از دوران گذشته تا امروز سینه به سینه به نسل‌ها منتقل شده و اکنون در قالب تحقیق و پژوهش به عنوان یک مولفه مهم فرهنگی نهادینه شده است. 

وی با اشاره به تلاش نویسنده گنجینه هنر و صنعت فرش دستباف «مجموعه پازیریک» گفت: پوراندخت برومند بیش از دو دهه برای تحقیق این کتاب‌ها زرمان گذاشته و تلاش کرده است. اساتید بزرگی همچون سیروس پرهام از موسسان آرشیو ملی ایران در زمینه فرش دستبافت ایرانی سال‌ها تلاش و تحقیق انجام دادند که مجموع پژوهش‌های تاریخی و فرهنگی با موضوع فرش باید در معرض عموم مردم قرار گیرد و رونمایی از «مجموعه پازیریک» نیز در این راستا شکل گرفته است. 

در ادامه این مراسم میراحمد طباطبایی رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) و مشاور کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز گفت: سرزمین ایران یک سرزمین فرهنگی و کهن است و نام ایران همواره با فرش مطرح بوده است و مسیر تاریخی و فرهنگی را پیموده است و شاید در ظاهر اینگونه به نظر برسد که اقتصاد عشایر ایران با دامداری معنا و شناخته می‌شود ولی در اصل از مهمترین خروجی عشایر ایران، فرش دستبافت بوده است. 

وی تاکید کرد: تنوع اقلیمی و فرهنگی فرش‌های دستبافت ایرانی تحسین برانگیز است و به اعتقاد من یکی از قابلیت‌های «مجموعه پازیریک» این بوده که نویسنده از کودکی فرش بافته و کتاب‌های این پژوهشگر یک تحقیق جدید است و چنین تحقیقاتی درباره فرش ایران ویژگی جدید می‌بخشد. 

پوراندخت برومند محقق و نویسنده مجموعه برگی از گنجینه هنر و صنعت فرش دستباف «مجموعه پاازیریک» گفت: تحقیق و مجموعه کتاب‌ها حاصل یک کار فردی نبوده و از پژوهشگران و پیشکسوتانی چون سیروس پرهام بهره گرفته شده و در نگارش کتاب‌ها از بیش از ۱۷۰۰ مرجع استفاده شده است. 

برومند درباره انتخاب عنوان برگی از گنجینه هنر و صنعت فرش دستباف «مجموعه پازیریک» توضیح داد: این هفت جلد کتاب به واقع برگی از گنجینه هنر و صنعت فرش دستبافت ایران است و عنوان «مجموعه پازیریک» نیز به این دلیل انتخاب شده است که قدیمی‌ترین فرش موجود و نگهداری شده در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ روسیه فرش پازیریک با قدمت ۲۵۰۰ سال است و به گفته سرگی رودنکو کاشف این فرش، به واقع فرش پازیریک همان تخت جمشید ایران است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز