خبرگزاری کار ایران

شناسایی و فهرست نامگوی کتیبه‌های شهر سمرقند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۳۸۹

طرح شناسایی و فهرست نامگوی کتیبه‌های شهر سمرفند با هدف شناخت کتیبه‌های اماکن و آثار ابنیه تاریخی شهر سمرقند و شناساندن آثار تاریخی این شهر به انجام رسید.

به گزارش ایلنا، نادر کریمیان سردشتی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مجری طرح شناسایی و فهرست نامگوی کتیبه‌های شهر سمرفند) در نشست پژوهشکده زبان شناسی، متون و کتیبه‌ها گفت: یکی از ضروریات پژوهش‌های حوزه میراث فرهنگی، بررسی، شناخت و پژوهش کتیبه‌های شهرهای جهان اسلام در حوزه ایران فرهنگی است.

او تصریح کرد: هدف اصلی از تدوین این پژوهش شناخت کتیبه‌های اماکن و آثار ابنیه تاریخی شهر سمرقند و شناساندن آثار تاریخی این شهر و همچنین تبیین و معرفی کتیبه‌های دوره اسلامی و تهیه فهرستی از آثار کتیبه‌دار این شهر تاریخی بوده است.

این زبان‌شناس گفت: کتیبه‌های سمرقند یکی از مهمترین اشکال هنری، طی دوره‌های تاریخی به ویژه دوره تیموری بودند چنانچه در بین حاکمان مرسوم بود که در هنر خوشنویسی مهارت داشته باشند.

کریمیان سردشتی با اشاره به اینکه توجه تیموریان نسبت به مذهب را از طریق ساخت بناهایی چون مساجد، مدارس و زیارتگا‌های بی‌شمار آن می‌توان به اثبات رساند، خاطرنشان کرد: همانطور که معماری پاسخ گوی اهداف فرهنگی هنری تیمور بود پاسخگوی اهداف و نیازهای فرهنگی شاهرخ نیز بوده است.

او خاطرنشان ساخت: تیموریان به وسیله سفارش نسخ مذهبی و کتیبه‌ها در پی کسب موفقیت فرهنگی بودند.

کریمیان سردشتی در ادامه با بیان اینکه کتیبه‌های سمرقند را می‌توان به شکل‌های گوناگون دسته‌بندی کرد و در این دسته‌بندی ها، قدمت تاریخی، محتوا، زبان، نوع خط و عیار آن و نوع ارائه را مورد توجه قرار داد به شرح مختصری از این دسته‌بندی‌ها پرداخت.

تنوع نقوش کمربندهای اورارتویی در ایران

مریم دارا (عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه اورارتوها آثار فلزی بسیاری از خود باقی گذاشتند، گفت: تعدادی از این آثار در داخل ایران به دست آمده‌اند و نقوش روی این آثار جزئیات بسیاری دربارۀ هنر، فرهنگ، مذهب و زندگی اورارتوها را نشان می‌دهند.

او با بیان اینکه کمربندهای اورارتویی معمولاً منقوش ساخته می‌شدند و روایات متفاوتی را نمایش می‌دادند، تصریح کرد: در موزۀ رضا عباسی چهار کمربند مفرغی که گاه کامل و گاه ناقص هستند نگهداری می‌شود.

دارا خاطرنشان کرد: نقوش روی این آثار شامل نقوش اساطیری، حیوانی، انسانی و گیاهی هستند و صحنه‌های رئال یا اساطیری را نمایش می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز