خبرگزاری کار ایران

"کرونا" زنگ خطر را برای تئاتر کرمان به صدا درآورده/ تئاتری که قرار بود سردار سلیمانی مخاطب ویژه‌اش باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۴۰۶

کارگردان «موج» با اشاره به اینکه سردار سپاهی که در این نمایش به او اشاره دارد، شهید حاج قاسم سلیمانی است، گفت: من از سال 96 دوست داشتم نمایشنامه‌ای درباره حاج قاسم بنویسم و یکی از آرزوهایم این بود که این کار را ایشان ببیند.

«سجاد منصوری» که با نمایش «موج» از کرمان در بخش مسابقه صحنه‌ای هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت حضور دارد، به خبرنگار ایلنا از شرایطی گفت که هنرمندان تئاتر کرمان پس از شیوع کرونا با آن درگیر شده‌اند و تئاتر این استان را به سوی تعطیلی کامل کشانده است.

کرونا و زنگ خطری برای تعطیلی تئاتر کرمان

منصوری تشریح کرد: بعد از شیوع کرونا، تئاتر در استان کرمان تعطیل شد. جوششی که در سه چهار سال گذشته به وجود آمده و اجراهای عموم برای هنرمندان استان بیش از جشنواره‌های تئاتری اولویت پیدا کرده بود، ناگهان خاموش شد. در این چند سال هنرمندان تئاتر کرمان فارغ از نگاه جشنواره‌ای به سمت اجرا رفتند و این اتفاق خیلی خوبی بود که توانست مردم را بیشتر با تئاتر آشنا کند و خرید بلیت نمایش را در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار دهد و سالن‌های تئاتر نسبتا تکمیل می‌شد اما با شیوع کرونا به یکباره تئاتر تعطیل شد و این جوش و خروش به انفعال رسید.

او با اشاره به اینکه علاوه بر تعطیلی سراسری سالن‌ها، گروه‌های نمایشی هم با ترسی که از این بیماری داشتند، نتوانستند به فعالیت‌شان ادامه دهند، گفت: در حدود یک سالی که از شیوع کرونا گذشته، در کل استان شاید تنها دو تا سه اثر اجرا شده باشد و این زنگ خطری برای تعطیلی تئاتر کرمان به شمار می‌رود.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان خاطرنشان کرد: شاید اگر در این میان مدیران تئاتری برنامه‌ریزی‌هایی در سطح استان‌ها برای پخش آنلاین تئاتر داشتند، می‌شد کمی از بحران موجود کاست؛ مانند آنچه که در جشنواره تئاتر مقاومت خیلی تخصصی و با تبلیغات خوب انجام شد، اجرای آنلاین تئاترها در شهرستان‌ها می‌توانست فرصتی برای آینده باشد که از دریچه فضای مجازی، مردم را بیشتر با تئاتر آشنا کنیم. هرچند هیچ چیز جای تئاتر زنده را در صحنه نمی‌گیرد اما الان که مردم وقت بیشتری را در خانه می‌گذرانند این شیوه خوبی است که بتوانیم با تئاتر بیشتر آشنایشان کنیم تا در آینده به یک سرمایه بهتر مردمی برسیم.

آرزو داشتم سردار سلیمانی این تئاتر را ببیند

منصوری درباره نمایش «موج» که در بخش مسابقه صحنه‌ای این دوره جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد، گفت: نمایش درباره «غلام» است که برادر همسرش به نام «ابراهیم» جانباز اعصاب و روان است و غلام دوست دارد از طریق او، عکسی یادگاری با یکی از سرداران سپاه بگیرد و از آن برای انتخابات شورای شهر استفاده کند.

او با اشاره به اینکه سردار سپاهی که در این نمایش به او اشاره دارد، شهید حاج قاسم سلیمانی است، گفت: من از سال 96 دوست داشتم نمایشنامه‌ای درباره حاج قاسم بنویسم و یکی از آرزوهایم این بود که این کار را ایشان ببیند. چون می‌دانید که ایشان کرمانی بود و با چند دوست نزدیک ایشان آشنایی داشتم برای همین حتی برای خودم برنامه‌ریزی کرده بودم که چطور از ایشان برای تماشای این تئاتر دعوت کنم اما بعد از آماده شدن متن و وقتی که می‌خواستم تمرین را شروع کنم، خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی آمد.

کارگردان نمایش «موج» ادامه داد: بعد از مواجهه با شهادت ایشان، نگاهم به نمایشنامه عوض شد. ضمن اینکه همان موقع به دلیل اتفاقی که برایم افتاده بود زیاد به بهشت زهرای کرمان می‌رفتم. یکجورهایی بعد از شهادت سردار سلیمانی داستان تغییر کرد و به این سمت رفت که قرار است خانواده‌ای جانباز درگیر دیدار و آشنایی با حاج قاسم سلیمانی شود.

جشنواره‌ای که مباحث مربوط به مقاومت را در سطح بین‌المللی اشاعه داد

منصوری با اشاره به اینکه به اعتقاد او، جشنواره تئاتر مقاومت مسیر خوبی را انتخاب کرده و به طور تخصصی توانسته مباحث مربوط به مقاومت را در سطح بین‌المللی اشاعه دهد، گفت: مساله مقاومت از دیدگاه این جشنواره تنها در هشت سال دفاع مقدس خلاصه نشده و به‌طورکلی به مقاومت در برابر ظلم پرداخته است؛ مانند مدافعان حرم، حزب‌الله لبنان و... اینها نشان می‌دهد که جشنواره نگاهی خوب و تخصصی و همه‌جانبه به مقاومت دارد.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان ادامه داد: اگر قبلا گروه‌های ضعیف‌تر و تازه‌کار برای اینکه خودشان را مطرح کنند سراغ کارهای سفارشی می‌رفتند تا در این رویدادها دیده شوند اما خوشبختانه الان در جشنواره تئاتر مقاومت حضور کارگردان‌های باتجربه را می‌بینیم. حتی در کرمان شاهدیم که امسال سطح کارهایی که برای جشنواره تئاتر مقاومت انتخاب شده نسبت به آثاری که برای جشنواره تئاتر فجر برنامه‌ریزی شده، قدرتمندتر هستند و این نشان می‌دهد که تئاتری‌ها به جشنواره مقاومت اعتماد کرده‌اند و برای حضور در آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

منصوری در پایان اظهار امیدواری کرد: تئاتری‌ها به خصوص در شهرهای دور از پایتخت، در ایام کرونا بسیار مظلوم واقع شدند؛ امیدوارم بعد از جشنواره تئاتر مقاومت که اندک روزنه امیدی برای حضور دوباره در عرصه تئاتر به شمار می‌رود، از این آثار حمایت شود تا بتوانند دیده شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز