خبرگزاری کار ایران

بارندگی قلعه تاریخی فیروزآباد ابرکوه را تخریب کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۳۹۱

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: با اینکه در چند ماه اخیر مرمت استحفاظی بناهای تاریخی را در دستور کار قرار دادیم اما متاسفانه با شروع بارش‌ها آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به برخی بناهای ارزشمند استان و به‌خصوص شهرستان ابرکوه وارد شده است.

به‌گزارش ایلنا، علی اصغر صمدیانی (معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد) گفت: آسیب وارده به قلعه‌های تاریخی فیروزآباد و سردار مهردشت در شهرستان ابرکوه، بالای ۶۰ درصد بوده و در سایر بناها آسیب‌ها ۱۰ تا ۳۰ درصدی بوده است.

او با اشاره به اینکه قلعه فیروزآباد از زیباترین قلعه استان نیز به شمار می‌رود، گفت: تمامی ابنیه داخل این قلعه از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده و با توجه به مسکونی بودن آن، اولویت اجرایی ما آماده‌سازی قلعه برای بازگشت به زندگی ۲۰ خانوار ساکن در قلعه است.

صمدیانی در مورد علت تخریب این قلعه اظهار داشت: دو سد خاکی بالادست روستا که در جریان بارندگی‌ها پر شده بودند، تخریب و وارد روستای فیروزآباد شدند و ورود سیل به روستا موجب ریزش بخش قابل توجهی از قلعه فیروزآباد و خسارت بسیار زیاد به این سازه تاریخی شده است.

معاون میراث‌فرهنگی استان با اشاره به شکایت انجام شده از مسببان این رخداد، گفت‌: به سرعت برای مرمت این سازه با مصالح موجود و کمک‌های جهادی اقدام خواهیم کرد.

صمدیانی در مورد دیگر خسارت‌های وارد شده ناشی از بارندگی اخیر در استان افزود: علاوه بر قلعه‌ها و بناهای تاریخی ابرکوه، بخشی از قلعه تاریخی خرانق، چند خانه شخصی در بافت تاریخی یزد و بخشی از بازار خان نیز خسارت دیده است.

او در مورد عمده علت خسارت‌های امسال در باران، خاطرنشان کرد: با باز شدن مسیر ناودان‌ها می‌توان یک بنای تاریخی را نجات داد و از تخریب آن جلوگیری کرد که متاسفانه بناهایی مثل قلعه خرانق با وجود پایش ابتدای پاییز ناودان‌ها توسط میراث، مجدداً مسدود شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز