خبرگزاری کار ایران

سینمای مستند و تصویر کارآفرینان برتر در «سینماحقیقت»/ سیمای قهرمانانی از جنس ما

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۹۲۵

ارائه تصویری واقعی از کارآفرینان برتر ایرانی و مسیری دشوار اما جذاب که آن‌ها طی کرده‌اند تا به موفقیت برسند یکی از کارکردهای سینمای مستند است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای متوسط و کوچک به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش انسانی در فرایند پیشرفت جامعه دارند. نمی‌توان اثر کارآفرینی و کسب و کارهای جدید، متوسط و کوچک را روی رشد اقتصادی کشور نادیده گرفت. برای پیشرو بودن در این امر، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و ایجاد مشوق‌ها می‌تواند شرایط مطلوبی را به وجود بیاورد و رشد پایداری اقتصادی را نوید دهد. در این رهگذر، رسانه و خاصه عرصه سینمای مستند برای توسعه کارآفرینی و کسب وکارهای جدید و حتی متوسط و کوچک، رمز پیشرفت اقتصادی دهه آینده است. 

بررسی‌ها نشان داده است که کسب و کارهای کوچک و متوسط از طریق چهار مجرای کارآفرینی، نوآوری، پویایی و تغییر و توسعه فناوری به ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد به رونق اقتصادی اثر می‌گذارد. در دو دهه گذشته تغییرات محتوایی و کیفی باعث شده است که دوره تولید محوری به انتهای حیات خود برسد و دوره مشتری محوری شکل بگیرد. 

تولیدکنندگان با هدف استفاده از امکانات و جلوگیری از هدررفتن منابع باارزش، تمهیداتی را اندیشیده‌اند که نتیجه آن تغییرات در ساختار اقتصادی و صنعتی خواهد بود. درهمین راستا طراحی و اجرا بخش کارآفرینی در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت و توجه به موضوع تولید و رونق آن و حضور فیلم‌هایی که نسبت به معناداری میان شیوه‌های بدیع و جدید کسب وکارها و کارآفرینی می‌تواند به یک رویکرد راهبردی بیانجامد و نقش سینمای مستند را در توانمندسازی حوزه اقتصاد بیش از پیش نمایان کند. 

یکی از بخش‌های اصلی جشنواره «سینما حقیقت» بخش «کارآفرینی» است که در این دوره شانزده فیلم در آن حضور دارند. 

۱-آلا گل (حنا حناچی) 

این مستند به کارگردانی حناحناچی و تهیه‌کنندگی افسانه حیدری داستان زندگی زنی را روایت می‌کند که از ۱۶ سالگی بدون کمک توانسته روی پای خود بایستد. او با همت و تلاش خود موفق به تاسیس یک گارکاه برای تولید ملی شده و در کنار آن چندین نفر دیگر نیز توانسته‌اند از این نعمت بهره‌مند شوند. 

۲-اجه (ماریا ماوتی) 

این مستند به کارگردانی ماریا ماوتی و تهیه‌کنندگی کتایون جهانگیری داستان زندگی عبدالستار را روایت می‌کند که بعد از سال‌ها کارگری پولی پس‌انداز کرده و با آن بغالی راه انداخته است. در خلاصه داستان «اجه» آمده است: وقتی بچه بودم پدرم یک اسطوره برام تعریف می‌کرد که من از طایفه‌ی «یموت‌ام» پس باید تو زندگی گرگ باشم. 

۳- براده (محمدرضا حق‌نگهدار) 

این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا حق‌نگهدار روایت پرتره‌ای از زندگی احمد قرشی نژاد نقاش و کارآفرین ملی حوزه صنعت بوده که در آستانه‌ی ورشکستگی به دالان‌های تودرتوی ذهنش پناه می‌برد. 

۴-بعد از پایان (مریم ایزدی) 

این مستند به کارگردانی مریم ایزدی و تهیه‌کنندگی سید محسن طباطبایی‌پور روایت بخشی از زندگی فرحناز علیزاده بوده که ۵ سال پس از آنکه سرزمین قصه‌های کهن را تاسیس کرده و در قصه‌خوانی فعالیت می‌کند، با چالش همه‌گیری بیماری کویید ۱۹ دچار مشکل می‌شود. 

۵- خالقین کوچک (سهراب نوربخش) 

این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سهراب نوربخش داستان بخشی از زندگی ندا سهیلی آزاد فارغ التحصیل MBA مفاهیم مدیریت پروژه بوده که موضوعاتی از این دست را برای کودکان ساده‌سازی کرده و در غالب چهار کارگاه عملی به آن‌ها آموزش می‌دهد. این آموزش از تکنیک‌های یافتن ایده، دسته‌بندی آن‌ها توسط نمودارها، ارزیابی اجرایی ایده‌ها تا هدف‌گذاری و بودجه‌بندی پیش می‌رود و در نهایت در غالب ساخت یک انیمیشن مفاهیم اجرایی مدیریت پروژه مانند مدیریت زمان، مدیریت منابع مالی، مدیریت کیفیت و مدیریت منابع انسانی را به کودکان می‌آموزد. 

۶-خلق موقعیت (امیرحسین خلیل‌زاده) 

این مستند به کارگردانی امیرحسین خلیل‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر داستان مهدیه دختری از اقوام بختیاری بود که در سال‌های اخیر با وجود شرایط اقتصادی جامعه توانسته کارگاه تولید سفال و سرامیکش را با اجرای نقش‌های اصیل اقوام ایرانی روی مجسمه‌ها راه‌اندازی و به اجرا در بیاورد. «خلق موقعیت» قصه‌ی رسیدن مهدیه از شروع کارش در زیر زمین پدری تا به امروز را روایت می‌کند. 

۷- دانه‌ای می‌کارم (حمید هاشم‌زاده) 

این مستند به کارگردانی حمید هاشم‌زاده و تهیه‌کنندگی لطف‌الله جاویدی به داستان زندگی علی آقایی می‌پردازد. علی در کودکی پدر و مادر خود را از دست داده و به چوپانی در عشایر می‌رود. او بعد از دیدن یک برنامه تلوزیونی یک کار راه‌اندازی کرده و چند نفر دیگر را نیز مشغول می‌کند. 

۸- راه ناتمام «اصغر قندچی» (مصطفی رزاق‌کریمی) 

این مستند به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی یکی از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که در آن با محوریت پرداختن به زندگی اصغر قندچی، موسس و مالک سابق کارخانه ایران کاوه، تاریخ خودروهای سنگین مرور می‌شود. 

۹- روز نو (مریم خدایی) 

این مستند به کارگردانی مریم خدایی و تهیه‌کنندگی مهدی طالبانی روایتی از زندگی دکتر علیرضا نبی موسس کارخانه آرشیا بوده که کودکی و نوجوانی‌اش را در محرومیت سپری کرده است. اکنون شرط استخدام در کارخانه او داشتن سو پیشینه است. در واقع علیرضا نبی برای کمک به افراد دارای سو پیشینه و زنان سرپرست خانوار اقدام به تاسیس این کارخانه کرده و از آن‌ها برای کار استفاده می‌کند. 

۱۰- زیر این چتر باران می‌بارد (کتایون جهانگیری) 

این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کتایون جهانگیری داستان زندگی هنرمندی را روایت می‌کند که خبر ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی، او را نگران کرده است. او تصمیم می‌گیرد پرده از معمای بحران سازمان بردارد. 

۱۱- سید جواد (محمدرضا دهستانی) 

این مستند به کارگردانی محمدرضا دهستانی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی به روایت بخشی از زندگی استاد سید جواد احمدی از اهالی روستای شیخ شبان می‌پردازد که با همت و تلاش خود توانسته در روستای‌شان کارآفرینی و اشتغال‌زایی کند. او بیش از ۴۰۰ نفر از اهالی روستا را مشغول به این حرفه و هنر می‌کند. 

۱۲- عروس وامنان (فاطمه مرزبانی) 

این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فاطمه مرزبانی به داستان شیخی می‌پردازد که در روستای وامنان با کاشت زعفران زندگی را به روستا بر می‌گرداند. مردمی که از بیکاری روستا را ترک کرده بودند، برای کاشت زعفران به روستا بر می‌گردنند و کشاورزی در روستا دوباره رونق می‌گیرد. 

۱۳- ف – الف (فرشاد اکتسابی) 

این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرشاد اکتسابی کنکاشی ست در خصوص ریشه‌یابی عواملی که منجر شده تا بخشی از نظام و ساختار اقتصادی حاکمیتی چون جمهوری اسلامی دچار فساد شود. 

۱۴- مهدی (بنفشه جاهد) 

این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بنفشه جاهد به داستان زندگی مهدی ناصربافقی مدیرعامل شرکت معین دام می‌پردازد که برای استخدام افراد در کشتارگاه خود، از اشخاصی که سوء سابقه دارند و مجرمند دعوت به همکاری می‌کند. او در کنار ایجاد کارآفرینی، به افراد معتاد و مجرمین کمک می‌کند. 

۱۵- نوش جان (پوریا سنماری) 

این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی پوریا سنماری داستان زنانی قدرتمندی را روایت می‌کند که در کنار هم با عشق کاری را راه انداخته‌اند. آن‌ها با عشق خلق می‌کنند تا ما نوش جان کنیم. داستان یک خانه واقعی که در آن کیک‌های خیلی خوش‌مزه تولید می‌شود. 

۱۶-یک زن یک شهر (شهره سجادیه) 

این مستند به کارگردانی شهره سجادیه و تهیه‌کنندگی سید محسن طباطبایی روایتی از داستان زندگی ایمانه نکته‌دان دکترای مدیریت به عنوان یک زن کارآفرین طراح نرم افزاری برای ارزشیابی مدیران بوده که جوایز متعددی را در حوزه کارآفرینی برای او به همراه داشته است. او اکنون در حال ارزیابی مدیران در سطح کلان کشوری بوده و مجبور است برای کار خود به شهرهای مختلف سفر کند. در همین حال منتظر به دنیا آمدن اولین نوزادش در ماه‌های آتی است. 

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، ۲۵ آذر تا ۲ دی ماه به صورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز