خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کپی کردن برنامه‌های تلویزیونی اشکال ندارد/ «زوجی نو» ازدواج و فرزندآوری را ترویج می‌کند/ استقبال بیشترِ چادری‌ها از مسابقه

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۷۰۰

تهیه‌کننده مسابقه «زوجی نو» معتقد است نباید بین اقشار جامعه مرزبندی قائل شد. در مسابقه «زوجی نو» از هر قشری ازجمله مذهبی‌ها حضور فعالی دارند. هدف اصلی این برنامه هم ازدواج جوانان و فرزندآوری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد خانی، تهیه‌کننده مسابقه «زوجی نو»، با اشاره به ایده اولیه اجرای این مسابقه و ساخت آن گفت: شبکه سه در حال حاضر چندین مسابقه را برای پخش طراحی و روانه آنتن کرده است. در میان مسابقه‌هایی که تا امروز پخش شده جای مسابقه‌ای با محوریت خانواده خالی بود. پس با این تفکر که بتوانیم یکسری فرهنگ‌سازی‌ها را انجام دهیم به سراغ ساخت این مسابقه رفتیم. مسابقه «زوجی نو» با هدف تحکیم خانواده شروع به کار کرد و در ادامه سعی کردیم این موضوع را دنبال کنیم که جوانان را بتوانیم به ازدواج در سنین پایین تشویق کنیم. اگر بتوانیم این طراوت و شادابی زوج‌ها را نشان دهیم و مردم ببینند که می‌شود در سنین کم با همه سختی‌ها و مشکلاتی که در جامعه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی وجود دارد، سراغ تشکیل خانواده رفت و از لذت تشکیل خانواده آگاه شوند. ضمن اینکه در کنار بحث ازدواج موضوع فرزندآوری را نیز به عنوان یکی از اهداف برنامه پیگیری می‌کنیم. چون امروز یکی از دغدغه‌های بزرگ کشور موضوع فرزندآوری است که هر روز دارد کمرنگتر می‌شود. 

وی با اشاره به طراحی بخش‌های مختلف مسابقه و استفاده از نظرات و نگاه‌های کارشناسی گفت: تمام آیتم‌های مسابقه یک هدف خاصی دارند و صرفا این نیست که بخواهیم با اجرای مسابقه به یک برد و باخت برسیم. مهم این است که به اهداف اصلی در آیتم‌ها برسیم. سعی کردیم هدف‌هایی که داریم را به صورت نامحسوس با مخاطب در میان بگذاریم. موضوعات اقتصادی و چگونگی دخل و خرج زندگی، تفاهم و شناخت متقابل همسران نسبت به هم، ابراز علاقه و قدرشناسی از همسر و شناخت دقیق از خانواده‌ها جزو موضوعاتی است که سعی کردیم در آیتم‌های مختلف به آن‌ها بپردازیم. برای طراحی این بخش‌ها هم چندین گروه کارشناسی در کنار مسابقه حضور دارند و در مباحث خانواده، روانشناسی و فلسفی و مذهبی در اتاق فکر پیرامون آن بحث می‌کنند و خروجی آن در مسابقه اجرا می‌شود. 

وی با بیان اینکه سعی کردیم در طول اجرای هفتگی مسابقه از نظرات مخاطبان در بهبود فضای مسابقه استفاده کنیم، گفت: اختلاف نظر یکی از پایه‌های رشد جامعه است و همواره از نقدها و نظرهایی که بتواند به بهبود شرایط کار کمک کند ،استفاده کردیم. به شدت انتقاد پذیریم و سعی می‌کنیم خارج از چارچوبی که برای برنامه طراحی کردیم، کار اضافه‌ای انجام ندهیم. 

خانی با اشاره به انتخاب باربد بابایی برای اجرای «زوجی نو» گفت: باربد بابایی در اجرا آدم موفقی است چراکه مجری نیست. بابایی یک شومن حرفه‌ای است و در فضاهایی می‌تواند موفق باشد که امکان مانور بیشتری داشته باشد. برای همین اگر مثلا در اجرای برنامه «تب تاب» موفق نبود به این خاطر بود که در آن برنامه که یک برنامه گفتگومحور بود نمی‌توانست کارهای متفاوتی انجام دهد و در یک چارچوب می‌ماند. اما در «زوجی نو» ما به یک فردی نیاز داشتیم که با حرکات و هیجانی که دارد به مسابقه شور و نشاط بدهد و به نظرم باربد بابایی از معدود گزینه‌هایی بود که می‌توانستیم استفاده کنیم که تا امروز هم با توجه به بازخورد مخاطبان موفق عمل کرده است. 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تلویزیون در سالهای اخیر تنها از فرمت مسابقه برای جذب مخاطب استفاده می‌کند و سراغ ساخت مدل‌های دیگر برنامه‌های تلویزیونی نمی‌رود، گفت: در شرایطی که کشور به خاطر مشکلاتی که دارد و شیوع بیماری کرونا جامعه را به سمت تلخی پیش می‌برد، وظیفه تلویزیون و برنامه‌سازی در تلویزیون این است که به سمت فضاهای شاد و با نشاط حرکت کند. ضمن اینکه اگر قرار باشد حرف‌های مهمی را بزنیم باید در فضای بانشاط و پر جنب و جوش باشد تا مخاطب به خوبی پیام‌ها را دریافت کند. اگر برنامه‌های خشک و بی‌روح و گفتگومحور باشد، مخاطب آن را پس می‌زند. کما اینکه در حال حاضر هم اتفاق می‌افتد و برنامه‌هایی که صرفا گفتگومحور و نمایشی است نتوانسته نیاز مخاطب را برطرف کند. در «زوجی نو» سعی کردیم یک فضای شاد را ایجاد کنیم تا حرف‌های جدی‌مان را راحت‌تر مطرح کنیم. یک آیتم نامه نوشتن داریم که در آن بخش گریه و خنده کنار هم است. آیتم کیک و چکش داریم که پر از هیجان و نشاط است. در واقع سیاست‌های شبکه و تصمیماتی که گروه سازنده در شکل اجرایی برای این مسابقه گرفتند سرگرمی در کنار آموزش است که بعد از تماشای هر قسمت در کنار اینکه می‌تواند لحظات خوشی را تجربه کند یکسری آموزش‌هایی را در مسیر اهدافی که مشخص کردیم، دریافت کند. 

این تهیه‌کننده تلویزیون درباره نحوه چینش شرکت‌کننده‌ها در هر قسمت با توجه به اینکه از حضور خانواده‌هایی با خاستگاه‌های مختلف عقیدتی و اجتماعی استفاده شده، گفت: در طول این مدت از زمان پخش مسابقه استقبال بسیار زیادی برای شرکت در مسابقه شده است و زوج‌های بسیاری ثبت‌نام کردند و دست ما برای انتخاب باز است. نکته دیگر اینکه ما از هر قشری داخل داوطلبان مسابقه می‌بینیم. قشر مذهبی بسیار زیاد حضور دارند و از دیگر افراد جامعه هم ثبت نام می‌کنند. ولی ما می‌خواهیم تمام قشرها در کنار هم باشند و بگوییم محدودیتی برای پوشش نداریم. اگر خانواده‌ای پوشش چادر را انتخاب کرده محدود نیست که توی اجتماع نباشد و یکسری کارها را انجام ندهد و اتفاقا می‌خواهیم بگوییم که چادر در کنار حسن انتخابی که در حجاب ایجاد می‌کند محدودیتی هم برای کسی که استفاده کرده، به وجود نمی‌آورد. اتفاقا عزیزانی که پوشش چادر را انتخاب کردند خیلی بیشتر علاقه دارند که در این شکل از برنامه‌ها حاضر باشند و در جامعه فعالیت‌های بیشتری هم دارند و اینطور نیست که چادر محدودیت ایجاد کند. 

تهیه‌کننده «زوجی نو» در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایط کرونا تماشاگران را برای تماشای مسابقه به استودیو دعوت می‌کنند و همچنین ساز و کار ساخت برنامه در شرایط کرونا گفت: ما سعی کردیم تمام پروتکل‌ها را رعایت کنیم و یک فضای امنی را ایجاد کنیم که خدایی ناکرده برای هیچکس مشکلی ایجاد نشود. در خصوص تماشاگران هم واقعا دچار مشکل هستیم. دکور برنامه ما گنجایش ۲۵۰ صندلی دارد که تا امروز بیشتر از ۱۰۰ صندلی را پر نکردیم و سعی کردیم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم. اگر در صحنه‌هایی هم می‌بینیم که افرادی کنار هم نشسته‌اند؛ خانواده شرکت‌کننده‌ها هستند که همگی در یک خانه زندگی می‌کنند و طبیعی است که نشستن‌شان کنار هم مشکلی را ایجاد نمی‌کند. با توجه به محدودیت‌هایی که برای رفت و آمد در شهر اعمال شده، سعی کردیم ساعت‌های ضبط برنامه را تغییر دهیم که از این بابت دچار مشکل نشویم. مسابقه ما در مجموعه «فدک» ضبط می‌شود و از همان بدو ورود تب‌سنجی صورت می‌گیرد و به تمامی افرادی که حضور پیدا می‌کنند ماسک و دستکش می‌دهیم و تمام فضای استودیو را ضدعفونی می‌کنیم. 

وی در پایان با اشاره به کپی بودن برنامه‌های تلویزیون گفت: کپی کردن و ایرانیزه کردن برنامه‌های تلویزیونی یک موضوع رایج است. من هیچ اشکالی در این نمی‌بینم که وقتی ایده‌ای یا برنامه‌ای را اگر بشود با فرهنگ ایرانی همسان‌سازی کنیم از آن بهره ببریم. ما در «زوجی نو» چند تا آیتم داریم که همگی توسط تیم طراحان آماده شده ولی در کنار آن آیتم‌هایی هم داریم که از روی برنامه‌های مطرح کپی‌برداری شده و سعی کردیم با فرهنگ خودمان سازگار کنیم. به نظرم کپی کردن ایراد ندارد به شرط آنکه خروجی کار آبرومند باشد و مخاطب را همراه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز