خبرگزاری کار ایران

در آیین رونمایی کتاب «نا» بررسی شد؛

«نا» در توصیف نبوغ شهید صدر نوشته شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۳۸۹

آیین رونمایی از کتاب «نا» نوشته مریم برادران که زندگی‌نامه شهید سیدمحمدباقر صدر را روایت کرده است؛ با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد شهید صدر در اندیشگاه این سازمان به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش ایلنا، آیین رونمایی از کتاب «نا» به بررسی زندگی نامه شهید سید محمد باقر صدر اختصاص داشت. در این نشست، آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مریم برادران نویسنده این کتاب حضور داشتند و شهرام شکیبا به عنوان مجری و کارشناس مدیریت نشست را به عهده داشت. 

آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی‌های علمی شهید سیدمحمدباقر صدر گفت: با مطالعه آثار شهید صدر تاکید این بزرگوار بر علم درک و دریافت می‌شود و کتاب «نا» در توصیف نبوغ شهید صدر نوشته شده است. 

وی ادامه داد: به اعتقاد من معرفی این شخصیت به نسل جوان و نسل‌های آینده یک ضرورت است که این معرفی باید روزآمد، موثر و برخوردار از زبان و ادبیات مورد پذیرش نسل جوان باشد. با تورق کتاب «نا» به توانایی نگارش نویسنده پی بردم. زیرا نویسنده توانسته لایه‌هایی پنهان از زندگی شهید صدر و تاکید ایشان بر فراگرفتن علوم مختلف را به زبان ادبی، روان و جذاب روایت کند. 

آیت الله مبلغی افزود: نوابغ را از ابعاد مختلف می‌توان مورد توجه قرار داد. یکی از این ابعاد مربوط به افکار و اندیشه‌ها در زمینه‌های مختلف است و شهید صدر از این حیث اندیشه‌های بسیار مهمی دارد و در یک حوزه خاص نمی‌گنجد و ابتکار عمل، ابداع و سازنده بودن در زندگی شهید صدر برجسته است. 

وی گفت: اما آنچه مطرح می‌شود مکانیزم و شیوه تولید و ارائه اندیشه است که شهید صدر در این زمینه سرآمد بود. اندیشه‌های او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند زیرا سازنده، به روز و کارآمد بوده و امروزه به عنوان یک الگو مورد وثوق است. اما آنچه مهم به نظر می‌رسد روشی است که آن شخصیت بزرگوار در دستیابی به اندیشه‌ها، خلق و تولید افکار از آن بهره برده است و دین یکی از مهمترین عناصر در شکل‌دهی به اندیشه‌های وی بوده است. زیرا دین یک حوزه پر از لایه و ارتباط با فضای انسانی و جهانی است. اتخاذ یک روش در عرصه مطالعات دینی از سخت‌ترین، مهم‌ترین و حساس‌ترین روش‌های علمی است. 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به اعتقاد من پیچیده‌ترین روشی که در فضای علمی به کار گرفته می‌شود در عرصه دین است که شهید صدر در این عرصه موفق بود. علاوه بر بُعد اندیشه شهید صدر آنچه بیش از هر عنوانی اهمیت دارد مربوط به روش شهید صدر است. یکی از روش‌ها مربوط به ساحت کلان حرکت در مطالعات دینی او است. 

وی در همین رابطه تصریح کرد: شهید صدر به انسان نگاه سطحی ندارد؛ در کلامی از شهید صدر آمده است: «ما باید در فقه خصایص انسان معاصر را بشناسیم». به اعتقاد او فقه‌پردازی منهای شناخت انسان معاصر یک پرداخت ناقص، نارسا و ناکافی است. نقطه کانونی همه تحولاتی که از خواستگاه علم شکل می‌گیرد و در آن اجتماع پیدا می‌کند انسان است. تحولات، اهمیت، نقش‌آفرینی، تاثیرگذاری و خلق‌های مداومی که تحولات علمی زمانه رو به پیش دارد در نقطه انسان اجتماع می‌یابد و تراکم پیدا می‌کند و در ادامه خصایص انسان معاصر بر این اساس شکل می‌گیرد. 

آیت الله مبلغی گفت: این شهید را باید یا در طبیعت، یا در تاریخ و اندیشه‌های معطوف به سنن اجتماعی حاکم در تاریخ و یا در صفات خداوند و ارتباط خداوند با انسان جستجو کرد. در این زمینه باید به سراغ دانش و علوم رفت تا شهید صدر را بهتر بشناسیم. هر فردی که تصمیم دارد علم را کنار بگذارد به سراغ شهید صدر نباید برود. شهید صدر حرکت منهای علم ندارد. 

وی یادآورشد: روش‌های علمی مشخص این بزگوار در ساحت‌های مختلف علوم نیز قابل‌توجه است. در زمینه فقه، استنباط شهید صدر بسیار دقیق است. قلم خانم برادران در نگارش کتاب «نا» بسیار روان و شیوا است و نسل‌های جدید با این نوع نگارش و ادبیات خیلی سریع می‌توانند رابطه برقرار کنند. شهید صدر در فضای ایران بسیار ناشناخته است بر همین اساس این این کتاب قابل توجه است و در نوع خود کم‌نظیر و در ابعادی بی‌نظیر است. 

در ادامه این نشست اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنانی با اشاره به اندیشه‌های شهید صدر گفت: شرایط اجتماعی و خانوادگی که آیت الله شهید صدر در آن بزرگ شده، در رشد شخصیت، منش و تفکر او نقش موثری داشته و در نگاه کلی اندیشه شهید صدر و خاندان او در جهان اسلام تاثیر بسزایی گذاشته است. 

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: به اعتقاد من آیت‌الله صدر و خاندان بزرگ ایشان سرمایه‌های بزرگی برای جهان اسلام به شمار می‌آیند. زیر اندیشه‌های والای شهید صدر همچنان از اصول تربیتی فرزندان ما است و باید تلاش کرد تا این سرمایه و اندیشه‌های بزرگ را به دنیا شناساند. 

اشرف بروجردی تاکید کرد: حُسن اخلاق، اندیشه‌های شهید صدر و سیره زندگی او با توجه به اصول و مبانی دین، زندگی امروز را برای آیندگان، در جهان اسلام تبیین می‌کند. 

مریم برادران نویسنده کتاب «نا» بیان کرد: زمانی که این کتاب منتشر شد با بازخوردهایی متفاوتی مواجه شدم که بعضا با نقدها و نیش و کنایه‌هایی همراه بود و این موضوع برای من دلنشین بود چون مخاطبان کتاب به سادگی از کنار آن عبور نکرده اند. 

برادران افزود: کتاب «نا» یک روایت در قالب محدود است و این روایت همه ابعاد شخصیتی محمدباقر صدر را دربر نمی‌گیرد، آنچه که در نگارش کتاب برای اهمیت داشت، توجه به چهارچوب‌های هنری و ادبی بود. برای نگارش این اثر به سراغ متون عربی رفتم و برای نخستین بار با متون عربی مواجه و آن‌ها را مطالعه کردم که این کاوش آموزنده بود. 

این نویسنده گفت: افراد بسیاری درباره سبک کار نقطه نظرهایی را مطرح کردند، کار من تاریخ شفاهی نیست. تاریخ شفاهی با گفتگوهای چالشی همراه است و عنصر مهم آن گفتگو است، من برای نگارش این کتاب هدفی را تعریف نکرده بودم، البته همه کتاب‌هایم مبتنی بر مصاحبه است اما این اثر استثنا است در نگارش این اثر بیش از هرچیزی با اسناد مواجه بودم، اسنادی را در این زمینه به تایید اهل علم رساندم. 

وی خاظرنشان کرد: شهید محمدباقر صدر متفکر مسلمان، شخصیت گمنامی بین ما ایرانیان است. گمنام به این معنی که آثارش خوانده نمی‌شود یا به طور محدود خوانده می‌شود. شاید یک دلیل این باشد که آثارش به زبان عربی نوشته شده، اما در سال‌های اخیر بیشتر این آثار به فارسی ترجمه و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز