خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره تئاتر مقاومت مطرح شد:

بودجه جشنواره ۲ میلیارد تومان است/ پیش‌فروش بلیت‌ها فردا آغاز می‌شود/ برای تامین کسری بودجه دست به دامان اسپانسرها شدیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۳۷۴

نشست خبری هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت پیش از ظهر هجدهم آذر در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید نیلی (دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت) در ابتدای نشست هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا ازجمله شهید فخری‌زاده، گفت: جشنواره هفدهم مقاومت به صورت رسمی از اردیبهشت ۹۹ آغاز به کار کرد و خدا را سپاس می‌گویم که پس از چند ماه تلاش امروز که در خدمت شما هستیم روزهای آخر آن را سپری می‌کنیم. در این ایام که جشنواره برگزار می‌شد سختی‌های زیادی داشتیم که مهم‌ترین آن‌ها کرونا بود. سعی کردیم با تمام قوا و امکاناتی که در دست داریم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و به سلامت این گردنه‌های پر پیچ و خم را طی کنیم. 

نیلی گفت: جشنواره در بخش‌های صحنه‌ای، دانشجویی، خیابانی، محیطی، کودک و نوجوان، نمایشنامه‌نویسی و سمینار پژوهشی برگزار می‌شود و در این دوره مفاهیم مقاومت را علاوه بر محورهای ایثار و دفاع مقدس، گسترش داریم؛ مانند مقاومت در تاریخ معاصر، حمایت از تولید ملی، مدافعان سلامت و… البته اینطور به ذهن می‌رسد که گستردگی موضوعات فراخوان سبب شد ما با کارهای مختلفی روبه‌رو باشیم و این یکی از مزایای جشنواره هفدهم است. 

او با اشاره به اینکه یکی از نکات قابل توجه این دوره، حضور فعال بخش دانشجویی در جشنواره است، گفت: هرچه از فضای هشت سال دفاع مقدس دورتر می‌شویم جای خالی نگاه‌های نو به این ژانر بیشتر مشهود می‌شود و حضور دانشجویان باعث می‌شود نگاه‌های جدیدی از زوایای نو به این ژانر مطرح شود. 

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت یادآور شد: سعی کردیم از ابتدا همه رویداد را به صورت آنلاین پیگیری کنیم برای همین از مرحله دریافت آثار تاکنون همه بخش‌ها به جز داوری، به صورت دورکاری برگزار شد و از این منظر تابع نظرات ستاد مبارزه با کرونا بودیم. باید از همه داوران تشکر کنم که حضورشان در اجراهای زنده مجاهدانه بود. 

نیلی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های این دوره، تقدیر از دو چهره سرشناس این عرصه که با آثار و کارهایشان آشنا هستید، است. آقایان نصرالله قادری و کوروش زارعی در مراسم اختتامیه تقدیر می‌شوند. 

او با بیان اینکه «تلاش کردیم جشنواره هفدهم گستره‌اش به کل کشور بپردازد» گفت: برگزاری جشنواره در استان‌ها را مدنظر قرار دادیم و دوست داشتیم این جریان ایجاد شود و با شهرداری مشهد صحبت کرده و به تفاهم‌نامه‌ای رسیدیم که بخش دانشجویی را آنجا برگزار و بخش خیابانی را در شیراز برپا کنیم اما متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی این امکان فراهم نشد و امیدوارم در ادوار آینده این اتفاق بدون کرونا رخ دهد. 

نیلی با اشاره به اینکه محل ستاد جشنواره در این ایام در تماشاخانه سرو است، درباره پیوند صنعت و هنر نمایش در این جشنواره گفت: همیشه می‌گوییم چرا جای صنعت از پشتیبانی نمایش خالی است؟ امسال توانستیم با مس سرچشمه و همراه اول این جشنواره را پیش ببریم. امیدوارم این فتح بابی برای حضور حمایتی صنایع در تئاتر باشد که از جریان‌سازترین و فرهنگ‌سازترین هنرهاست. 

او همچنین تصریح کرد: قرار است به دو جشنواره فجر و دانشجویی دو اثر برگزیده جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت را معرفی کنیم و امیدواریم بتوانیم از آثار برگزیده جشنواره هفدهم برای اجرای عموم هم حمایت کنیم. 

توحید معصومی (دبیر اجرایی جشنواره) هم در ادامه این نشست گفت: در دو بخش اصلی شرط دست اول بودن متون نمایشی را گذاشته بودیم و با اینکه فکر می‌کردیم شاید استقبالی از آن نشود اما از حضور هنرمندان در این بخش متعجب شدیم. به طور کلی ۱۶۰۰ اثر در شش بخش جشنواره دریافت شد. 

معصومی یادآور شد: معتقدم پایه‌های اساسی یک جشنواره موفق از تنظیم فراخوان شکل می‌گیرد. در همین راستا، از بهمن سال گذشته بارها فراخوان را بازنگری و تنظیم کردیم. تنوع موضوعی جشنواره مهم‌ترین موضوعی بود که به آن توجه داشتیم تا بتوانیم در وجوه مختلف مقاومت در تئاتر آثاری دریافت کنیم. همین باعث شد با تنوع موضوعی قابل توجهی مواجه شویم. 

او خاطرنشان کرد: چند اثر درباره حاج قاسم سلیمانی، قهرمانان مقاومت در ایران و جهان، آثاری درباره دفاع هشت ساله، نقش زنان در جنگ تحمیلی و… در این دوره داریم که تنوع خاصی به آثار بخشیده و امیدوارم بتوانند توجه تماشاگران را هم جلب کنند. 

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر مقاومت همچنین با اشاره به تاثیر کرونا بر زمان‌بندی جشنواره گفت: برگزاری جشنواره با شروع موج سوم کرونا آغاز و باعث شد با یک تأخیر جشنواره از ۲۵ آذر شروع شود.

معصومی ادامه داد: در هر مقطع از برگزاری جشنواره موج‌های مختلف کرونا باعث می‌شد با تردید مواجه شویم که آیا باید جشنواره را ادامه دهیم یا متوقفش کنیم؟ اما فکر کردیم می‌شود مانند سایر اصناف با برنامه‌ریزی و طرح‌های جایگزین، قطار جشنواره را به مقصد برسانیم. از طرفی در گفتگو با هنرمندان به این نتیجه رسیدیم که جشنواره ادامه پیدا کند و برای برگزاری آن با شیوه جدید چاره‌گزینی کنیم. 

او تصریح کرد: شاید ساده‌ترین راه متوقف کردنش بود اما با انرژی‌ای که از گروه‌های نمایشی می‌گرفتیم و می‌دیدیم که شاید سه هزار هنرمند مشغول آماده‌سازی آثار در بخش‌های مختلف جشنواره هستند، ما را وادار کرد که دوباره چاره‌ای برای ادامه راه بیاندیشیم. هرچند که برپایی جشنواره تئاتر با این گستردگی شاید اتفاقی جدید و پر ریسک محسوب می‌شد. 

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر مقاومت یادآور شد: تمام مشخصات نمایش‌ها در سایت تیوال بارگذاری و آماده مشاهده است و طبق جدول‌ها، اجرای آنلاین آثار جشنواره را خواهیم داشت. 

معصومی تصریح کرد: کد اختصاصی برای مهمانان ویژه و خبرنگاران داریم اما قیمت بلیت آثار برای تماشاگران پنج هزار تومن خواهد بود که پیش‌فروش آن از فردا (۱۹ آذر) در سایت تیوال آغاز می‌شود. 

او ادامه داد: همچنین کارگاه‌های آموزشی از ساعت ۱۹.۳۰ به مدت دو ساعت از طریق سایت تیوال و لایو اینستاگرامی صفحه رسمی جشنواره نمایش داده می‌شود که تاکنون کارگاه‌های آقایان قطب‌الدین صادقی و ایوب آقاخانی قطعی شده است. 

معصومی یادآور شد: در بخش سمینار پژوهشی تصمیم گرفتیم روز یکشنبه سی آذر ماه ۱۱ مقاله پذیرفته شده توسط خود پزوهشگران به صورت زنده ارائه شود. همچنین دو کتاب پژوهشی در این مراسم رونمایی خواهد شد. کتاب سومی که در این جشنواره منتشر می‌شود مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده بخش نمایشنامه‌نویسی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره کمک هزینه مالی جشنواره از آثار این دوره در بخش‌های مختلف گفت: پیشنهاد ما برای این دوره اعطای کمک هزینه تمرین بود و شاید برای اولین بار در بخش صحنه‌ای و دانشجویی به تمام آثار پذیرفته شده در بخش اولیه دو میلیون تومان کمک هزینه تمرین پرداختیم. هرچند مبلغ قابل توجهی نیست اما در زمان انتشار فراخوان نمی‌دانستیم ظرف چند ماه همه هزینه‌ها چند برابر می‌شود که خوشبختانه توانستیم تاکنون همه این مبالغ را بپردازیم. 

او ادامه داد: مبلغی که برای کمک هزینه در فراخوان تعهد کرده بودیم را توانستیم پرداخت کنیم اما شاید بخشی از عملکرد ما در افزایش تعداد گروه‌ها در بخش‌های مختلف بود تا بتوانیم گروه‌های بیشتری را تحت حمایت قرار دهیم. 

معصومی گفت: بودجه جشنواره در واقع آنچه که اختصاص یافته «دو میلیارد تومان» است. اما آنچه مورد نیاز یک جشنواره سراسری است، بیش از اینهاست. کل ستاد برگزاری و دبیرخانه با سه نفر و مجموعه همکاران انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کارها را انجام دادند تا در هزینه ستادی صرفه‌جویی کنیم و شرمنده گروه‌های نمایشی نشویم.

دبیر اجرایی جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت یادآور شد: برای تامین کسری بودجه جشنواره دست به دامان اسپانسرها شدیم. در مجموع دو برابر بودجه رسمی جشنواره را از طریق این حمایت‌ها تامین کردیم. برآورد ما از نیاز مالی جشنواره تا روز اختتامیه ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که بخشی از آن را تامین کرده و در تلاشیم مابقی این اعتبار هم اختصاص پیدا کند.

پایان‌بخش این نشست خبری رونمایی از پوستر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت بود که «محمد روح‌الامین» مدیر هنری و هویت بصری جشنواره، طراحی آن را به عهده داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز