خبرگزاری کار ایران

مهدی گنجی از ساخت «رویاهای خالکوبی شده» می‌گوید/ رویای ستاره شدن در دنیای فوتبال

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۸۴۳

مستند «رویاهای خالکوبی شده» ساخته مهدی گنجی تصویرگر رویایی پایان ناپذیر، درباره عشق به فوتبال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی گنجی کارگردان مستند بلند «رویاهای خالکوبی شده» حاضر در بخش ملی چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» در خصوص ویژگی‌های این فیلم گفت: «رویاهای خالکوبی شده» روایت چند نوجوان است که رویای ستاره شدن در دنیای فوتبال را در سر می‌پرورانند وخانواده‌های آن‌ها در کنار این نوجوانان انتظاراتی را برای بهبود زندگی‌شان دارند. 

گنجی افزود: «رویاهای خالکوبی شده» زمینه‌ای ورزشی دارد اما نمی‌توان آن را فقط یک فیلم ورزشی دانست. اصولا فیلم‌هایی که اخیرا می‌سازم یا کاراکترمحور بوده‌اند یا به شکل کلی مضامینی اجتماعی داشته‌اند. در این فیلم هم همین اتفاق افتاد. قرار بود فیلم درخصوص اتفاقی ورزشی باشد اما در ادامه سعی کردیم موضوع را بسط و گسترش دهیم و فیلم را به یک اثر اجتماعی تبدیل کنیم که زمینه روایت و داستان با بخشی از فوتبال و ورزش گره خورده است اما در شکل کلی من تلاش کردم فیلم ورزشی نباشد و علاقه‌ای هم به این کار نداشتم و بیشتر مایل بودم به شخصیت‌ها و خانواده‌های آن‌ها نزدیک شوم و داستان زندگی‌شان را روایت کنم. 

برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: موافق برگزاری جشنواره به شکل آنلاین نیستم. سینما روی پرده معنا دارد، ما برای پرده فیلم ساخته‌ایم. در شرایط کنونی در حال از دست دادن کیفیت تصویر، کیفیت صدای فیلم و… هستیم. سینما رفتن و فیلم دیدن روی پرده در دوره‌های قبل و کلا در فصل سینمایی دارای آداب و رسوم و شرایطی بود که متاسفانه شرایط کنونی به هر دلیل آن رابه هم ریخته است. 

این مستندساز ادامه داد: با توجه به گسترش بیماری کرونا وعدم امکان برگزاری جشنواره به شکل فیزیکال دو گزینه وجود داشت که یا جشنواره به کل برگزار نشود و یا برگزارشود. این قضیه جوانب بسیاری دارد. در دنیا هم این اتفاق افتاد و جشنواره‌ای مثل «کن» برگزار نشد و جشنواره «ونیز» ترکیبی از آنلاین و فیزیکی بود و جشنواره‌هایی هم فقط به شکل آنلاین برگزار شدند. مثل جشنواره فیلم مستند «ایدفا». ما هم از این جریان گریزی نداریم و باید با این شرایط خود را وفق دهیم. 

او درباره ادامه‌دار بودن اکران آنلاین در دوره‌های بعدی جشنواره گفت: با اینکه فیلم‌ها فقط به صورت آنلاین اکران شوند مخالفم و با این موضوع که بخشی را به عنوان آنلاین در آینده داشته باشیم مخالفتی ندارم. شاید اگر این امکان وجود داشته باشد و امنیت فیلم‌ها برقرار باشد مشکلی پیش نیاید، البته اگر شرایط به گونه‌ای باشد که مثلا تعداد سالن‌ها بیشتر یا ظرفیت آن‌ها افزایش پیدا کند که حاضران با رعایت موارد بهداشتی در سالن‌ها حاضر شوند و از طرفی افرادی که به هر دلیلی امکان آمدن به سینما را ندارند از طریق اکرا ن آنلاین فیلم‌ها را تماشا کنند. بنابراین اگر این بخش در جشنواره‌های بعدی هم وجود داشته باشد اتفاق خوبی است به شکلی که برای آن سازوکاری را هم درنظر بگیریم تا واقعا بتوانیم فیلم‌ها رابرای مخاطب عرضه کنیم. 

کارگردان مستند «من می‌خوام شاه بشم» در ادامه بیان کرد: به هرحال جایگاه بخش زیادی از آثار مستند تلویزیون است. متاسفانه تلویزیون با مستندسازان رابطه همه جانبه ندارد، برخی از فیلم‌ها قابلیت پخش در تلویزیون را دارند اما جای دیگری که باقی می‌ماند اکران‌های آنلاین در وی‌اودی‌ها، هنر و تجربه و جشنواره‌ها است. در سال‌های اخیر مخاطب سینمای مستند کم کم داشت از مستندسازان و اهالی مستند به علاقمندان این سینما تبدیل می‌شد و این اتفاق جذابی بود. 

گنجی در پایان گفت: برگزارکنندگان جشنواره طی این سال‌ها تجربیات فراوانی را به دست آورده‌اند و جشنواره به کیفیت خوبی رسیده بود. در شکل جدید طبیعتا با خطا همراه خواهیم بود. اکران آنلاین تجربه خوبی است تا در دوره‌های بعدی بتوان جشنواره را دومنظوره برگزار کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز