خبرگزاری کار ایران

هفتاد و چهارسالگی بازیگر نقش‌های ماندگار/ عکس‌هایی از مهدی هاشمی که تا به حال ندیده‌اید

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۲۰۸

شانزده آذر سالروز تولد مهدی هاشمی است. بازیگری که بسیاری از آثار مطرح سینمای ایران با حضور او ماندگار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شانزدهم آذرماه  سالروز تولد مهدی هاشمی کارگردان و بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران است. او در آثار کارگردانان بزرگ سینمای ایران همچون رخشان بنی‌اعتماد و، کیانوش عیاری، بهرام بیضایی، مرضیه برومند، خسرو معصومی، زنده یاد خسرو سینایی و… نقش آفرینی کرده‌است. 

هاشمی که متولد سال ۱۳۲۵ است در سال ۱۳۵۲ در رشتۀ هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. 

هاشمی نخستین بازی سینمایی‌اش را در فیلم «زنده باد…» ساختۀ خسرو سینایی تجربه کرد. اما بازی او در مجموعه تلویزیونی سلطان و شبان بود که نامش را سر زبان‌ها انداخت و او را به شهرت رساند. بازی او در فیلم دو فیلم با یک بلیت، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول نهمین دوره جشنواره فیلم فجر را برای او به ارمغان آورد. 

مهدی هاشمی در دهه هفتاد باز هم در فیلم‌های همسر و معجزه خنده درخشید. بسیاری از منتقدان، سیمرغ بلورین دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن مهدی هاشمی، برای بازی در فیلم همسر می‌دانستند. 

هاشمی پس از چند سال کم‌کاری و دوری از تلویزیون و سینما با مجموعه‌های تلویزیونی هزاران چشم و روزگار قریب به کارگردانی کیانوش عیاری بازگشت موفقیت‌آمیزی به تلویزیون داشت و پس از آن با نقش آفرینی در فیلم‌های متعدد سینمایی، توانایی‌اش را دوباره به اثبات رساند و در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای دومین بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم‌های آلزایمر و آقا یوسف گردید. 

هاشمی همچنین در کارهایی از بهرام بیضایی بازی کرد. از جمله تئاتر کارنامه‌ی بندار بیدخش و فیلم مرگ یزدگرد. 

عکس‌ها از منابع تاریخی موزه سینمای ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز