خبرگزاری کار ایران

رییس جامعه هتلداران ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

هر استان یک هتل نقاهتگاهی معرفی کرده است/ هزینه‌ای از بیماران کرونایی دریافت نمی‌کنیم/ این هتل‌ها اجازه پذیرش سایر مسافران را ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۲۲۰

رییس جامعه هتلداران ایران با اشاره به آنکه بنابر درخواست وزارت بهداشت در هر استان تنها یک هتل برای تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونایی معرفی شده است، از عدم دریافت هزینه‌های جداگانه توسط هتل‌ها از بیماران کرونایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمشید حمزه‌زاده (رییس جامعه هتلداران ایران) با اشاره به آنکه از اول آذر رسماً ترددهای درون شهری و برون شهری با محدودیت‌های بیشتر روبه رو شده است، از کاهش شدید ضریب اشغال هتل‌های کشور خبر داد و گفت: با وجود آن که هیچ مصوبه‌ای در خصوص تعطیلی هتل‌ها در سطح کشور دریافت نکرده‌ایم و تقریباً تمام هتل‌ها به جز چند شهر که بر اساس تصمیمات ستاد استانی کرونا تعطیل هستند، سایر هتل‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما  در حال حاضر ضریب اشغال هتل‌ها به دلیل کاهش ترددهای درون شهری و برون شهری و محدود شدن سفر به زیر ۵ درصد رسیده است. 

 به گفته او؛ در حال حاضر فقط ضریب اشغال هتل‌های کیش در حدود ۲۰ درصد است. قبل از اجرای محدودیت‌های جدید، هتل‌های کیش با ضریب اقامت ۷۰ درصد فعال بودند و اکنون با ۵۰ درصد کاهش به ۲۰ درصد رسیده است.

درحالی این روزها به دلیل اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی، ضریب اشغال هتل‌ها کاهش یافته که همچنان مسافرانی هستند که برای اقامت به هتل‌ها مراجعه کنند. به گفته مسئولان؛ طرح کنترل مسافران مبتلا به کرونا قرار بود از اول آذرماه اجرا شود و معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی دوم آذرماه، در جریان بازدیدی که از فرودگاه مهرآباد و روند صدور بلیت هواپیما و کارت پرواز بر اساس پروتکل‌های جدید داشت، گفت: برای مبتلایان به ویروس کرونا بلیتی صادر نمی‌شود.

این درحالی است که چندی پیش نیز وزارت بهداشت عنوان کرده بود لزومی ندارد مردم برای سفرهای داخلی حتما تست کرونا بدهند، کنترل مسافران از طریق «سرویس برخط استعلام الکترونیکی وضعیت ابتلا به کووید-۱۹» صورت می‌گیرد. چراکه در شرایط کنونی ظرفیت گرفتن تست و هزینه‌های آن وجود ندارد و به همین دلیل وزارت بهداشت به آن وارد نشده و تاکنون، غیر از غربالگری و تب‌سنجی خواسته‌ای نداشته است. و این همه درحالی‌ست که هتل‌ها هنوز به سامانه وزارت بهداشت متصل نشده‌اند و امکان تشخیص بیماران مبتلا به کرونا را ندارند. حمزه‌زاده با اشاره به این مهم تصریح کرد: باید از طریق وزارت میراث و گردشگری مکاتبات لازم وزارت بهداشت جهت ایجاد امکان دسترسی به سامانه «سرویس برخط استعلام الکترونیکی وضعیت ابتلا به کووید-۱۹» برای هتل‌ها ایجاد شود تا بتوانند استعلام هر مسافری که برای اقامت به آنها مراجعه می‌کند را دریافت کنند و در صورت نبود مشکل و عدم ابتدایی آن مسافر به کرونا درصدد رزرو اتاق و ارائه خدمات و برآیند. با وجود آنکه نامه درخواست هتلداران با امضای معاون  گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ارائه شده است اما تاکنون از سوی وزارت بهداشت هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

او معتقد است: هرچند هتل‌ها تمام پروتکل‌های بهداشتی را برای پذیرش مسافران اجرا می‌کنند اما دسترسی داشتن به سامانه کرونا می‌تواند آنها را در ارائه خدمات بهتر یاری رساند. البته سعی ما بر آن است تا با تب‌سنجی مسافران، موارد مشکوک را گزارش دهیم که تاکنون این موارد بسیار محدود بوده است.

هتل‌ها و گذشت دوره نقاهت بیماران کرونایی

با  این وجود طرح دیگری نیز قرار است در هتل‌ها اجرایی شود چنانکه چندی پیش علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در جلسه شورای معاونان و مدیران وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی و پیگیری جدی در پایش و بازرسی از اماکن گردشگری و اقامتی برای اجرای این دستورالعمل‌ها تأکید کرد و از درخواست سعید نمکی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در خصوص اجاره هتل‌های درجه یک، دو و سه و اماکن اقامتی در استان‌ها به‌عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی و استقرار کادر پزشکی خبر داد.

در این میان تمهیداتی در نظر گرفته‌ شد تا در مرحله نخست از ظرفیت هتل‌ها و مهمانسراهای دولتی در سراسر کشور استفاده شود و هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی در اولویت دوم قرار گیرند. هتل‌های۱، ۲ و ۳ ستاره کشور نیز در اولویت سوم قرار دارند.

رییس جامعه هتلداران ایران درخصوص آخرین نتایج معرفی هتل‌هایی که قرار است تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونایی شوند، گفت: در تمام استان‌های کشور تعدادی از هتل‌ها برای تبدیل شدن به نقاهتگاه بیماران کرونایی اعلام آمادگی کردند. اما در جلسه مشترکی که میان وزارت میراث و گردشگری، جامعه هتلداران و وزارت بهداشت برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که در مرحله نخست از هر استان یک هتل به عنوان طرف قرارداد با وزارت بهداشت معرفی شود. در حال حاضر اسامی هتل‌های مذکور در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته در میان اسامی آنها هتل‌های دولتی و خصوصی توام با یکدیگر دیده می‌شود. معرفی هتل‌ها بر اساس موقعیت آنها در استان و شهرستان انجام شده و معمولاً هتل‌ها در مرکز استان قرار دارند. هرچند هتل‌های دولتی نیز در طرح تبدیل شدن به نقاهتگاه بیماران کرونایی ورود کردند اما بازهم تعداد هتل‌های خصوصی بیشتر است.

او ادامه داد:  فعلا قصد نداریم اسامی هتل‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم چراکه در انتظار عقد قرارداد میان مدیران هتل‌ها و وزارت بهداشت هستیم. در حال حاضر نرخ‌گذاری خاصی برای قراردادها انجام نشده و بر اساس تفاهم و توافق هتل و دانشگاه علوم پزشکی استان نرخ تعیین می‌شود. تمام امور بر اساس مذاکره و توافق انجام خواهد شد. تیپ قرارداد توسط جامعه هتلداران ایران نهایی شده است در اختیار هتلداران و دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها قرار می‌گیرد. درصد مورد نظر نیز بر اساس توافق‌ها تعیین خواهد شد.

 حمزه‌زاده در خصوص دریافت مبالغی از بیماران کرونایی که قرار است در هتل‌ها اقامت داشته باشند نیز گفت: طرف قرارداد هر هتل که قرار است تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونایی شود، وزارت بهداشت خواهد بود و به هیچ عنوان هزینه‌ای از سوی هتل از بیماران کرونایی دریافت نخواهد شد اما اینکه وزارت بهداشت بخواهد از بیماران کرونایی که در هتل‌ها اقامت می‌کنند هزینه دریافت کند یا خیر به خود آنها ارتباط دارد. در واقع می‌توان گفت به طور مثال یک هتل با ۷۰ اتاق با در نظر گرفتن شبی ۳۰۰ هزار تومان برای اقامت و با در نظر گرفتن درصد تخفیف به مدت سه ماه ماه در اختیار وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قرار می‌گیرد. در مرحله نخست قراردادها سه ماهه خواهد بود اگر نیاز باشد تمدید خواهد شد.

به گفته رئیس جامعه هتلداران ایران، هر هتلی که تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونایی می‌شود دیگر اجازه پذیرش سایر مسافران را نخواهد داشت و اگر پذیرش کند، تخلف انجام داده، مگر آنکه هتل دارای دو بال و دو ورودی مستقل و جداگانه باشد و بتواند بخش‌های خود را از یکدیگر جدا کند. 

 او در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه در حال حاضر در هر استان فقط یک هتل به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی معرفی شده است اما برخی از استان‌ها مانند مازندران گیلان و تهران آمار بیشتری به لحاظ بیماران کرونایی دارند، آیا این امکان وجود دارد که هتل‌های بیشتری برای تبدیل نقاهتگاه بیماران کرونای معرفی شوند یا خیر گفت: اگر وزارت بهداشت درخواست داشته باشد این آمادگی از سوی هتلداران وجود دارد اما تاکنون درخواستی انجام نشده و نظر آنها تنها شامل یک هتل در هر استان است.

تخلف سازمان مالیاتی کشور

رییس جامعه هتلداران ایران همچنین از تخلف سازمان مالیاتی کشور در خصوص جریمه کردن هتل‌ها به صورت غیرقانونی خبر داد و گفت: در نخستین بسته حمایتی که دولت اعلام کرد عنوان شده بود، هتلدار می‌تواند از امهال بیمه و مالیات در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت بهره‌مند شود و مبلغ آن تا پایان سال پرداخت نماید. هتلداران نیز بنا بر اعلام دولت درصدد انجام چنین کاری برآمدند این در حالی است که سازمان مالیاتی کشور به دلیل عدم پرداخت آنها را ۱۰ درصد جریمه کرد. در واقع می‌توان گفت این اقدام سازمان مالیاتی غیرقانونی است چراکه بر اساس مصوبه دولت امهال بیمه و مالیات بدون جریمه بود. در این میان تامین اجتماعی نیز ۲ درصد جریمه برای بیمه کارکنان در نظر گرفته است. اگر دولت به این تخلفات رسیدگی نکند قطعا هتلداران شکایت این تخلف را به دیوان عدالت اداری گزارش خواهند کرد. 

 او ادامه داد: با وجود آنکه اعتراض‌های خود را به سازمان مالیات کشور در خصوص این تخلفات که خلاف مصوبات دولت است، ارائه داده‌ایم اما آنها می‌گویند همین که هست به هیچ وجه مصوبات دولت را نمی‌پذیرند و می‌گویند ما راه خودمان می‌رویم. اینگونه به نظر می‌رسد که بخش‌های مختلف کشور جزیره‌ای عمل می‌کنند و سازمان مالیاتی کشور خود را دولتی مستقل می‌داند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز