خبرگزاری کار ایران

مهدی رحمانی:

برای مقابله با کرونا باید فرهنگ‌های اشتباه را کنار بگذاریم/ در لحظه زندگی کردن بلای جان مردم شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۵۱۴

مهدی رحمانی، کارگردان سینما، با اشاره به لزوم رعایت محدودیت‌های رفت و آمد برای کاهش بیماری کرونا در کشور خواستار جدی گرفتن شیوع و ابتلای این بیماری از سوی مردم شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی رحمانی (کارگردان سینما) با اشاره به وضعیت قرنطینه و لزوم رعایت محدودیت‌ها برای کنترل بیماری کرونا گفت: من از زمان شیوع این بیماری همواره به شیوه رفتاری مردم ایران فکر کردم. اینکه اساسا قرار است نسبت به این ویروس و تحمل این شرایط چه‌کاری انجام دهند؟ کرونا در ایران ابعاد متفاوتی در ذهن مردم دارد. اینکه می‌گویند مردم را نمی‌توان به لحاظ وضعیت اقتصادی از فعالیت‌های شغلی خود منع کرد، حرف درستی است. اما وقتی می‌بینم افراد متمول که نیاز مالی هم ندارند در همین ایام مشغول رفت‌وآمد و دورهمی و گردش هستند. حتی عروسی هم می‌گیرند و همه کارهایشان برقرار است. حتی افرادی که از نظر اقتصادی هم ضعیف هستند فارغ از بحث کار و فعالیت برای کسب درآمد شاهد هستیم دورهمی‌هایشان کماکان برقرار است. 

وی در ادامه گفت: در این شرایط کسی منکر این نیست که کرونا اقتصاد را خراب کرده است ولی واقعا در همین شرایط هم برگزار کردن یکسری عادت‌ها و رسم‌های همیشگی خیلی هم واجب نیست. حتی من اوایل فکر می‌کردم بحث ناامیدی در جامعه و وادادگی در این شرایط است، اما می‌بینم افرادی که خیلی هم میانه‌ای با ناامیدی ندارند، در این شرایط به فکر سلامت خودشان و اطرافیانشان نیستند. 

کارگردان فیلم «برف» با اشاره به برخی رفتارهای مبتنی بر عادت در فرهنگ ایرانی گفت: در فرهنگ ایرانی وقتی به گذشته رجوع کنیم و منابع قدیمی را جستجو کنیم به این مهم می‌رسیم که مردم ایران در لحظه زندگی می‌کنند حتی توصیه ادیبان و شعرا و فلاسفه هم انگار بر همین «در لحظه» زندگی کردن تاکید می‌کند. انگار این جنس از زندگی خیلی در فرهنگ ما رخنه کرده و جای خودش را پیدا کرده. چون شاهد هستیم حتی در شرایط بحرانی هم حاضر نیستیم از قید برخی از کارها بگذریم. 

وی در ادامه افزود: متاسفانه کرونا در ایران اصلا جدی گرفته نمی‌شود. وقتی همه دنیا درگیر این ویروس هستند، نمی‌توانیم این گزاره که مردم نسبت به حرف‌های دولت خودشان هم بی‌اعتماد هستند را درست بدانیم. چون این موضوع دیگر یک موضوع داخلی نیست و در تمام دنیا مبتلابه است. 

رحمانی افزود: من متاسفم که بگویم در این شرایط شاهد نوعی خودپسندی و خودمحوری در رفتار مردم هستیم که گویی حتی جان نزدیکانشان هم دیگر اهمیتی ندارد و همین که در لحظه خوش باشیم، کفایت می‌کند. در چنین تفکری دیگر همسایه و فامیل و خانواده مهم نیستند و همین که در لحظه خوش بگذرد، کفایت می‌کند. 

مهدی رحمانی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به کنار گذاشتن برخی نگرش‌های اشتباه در مقابله با کرونا گفت: گاهی حتی ضرب‌المثل‌ها و منطق آن‌ها را با رفتارهایمان به هم می‌ریزیم. «از این ستون به اون ستون فرجه» و «هر چه باداباد» در چنین شرایطی اصلا نمی‌تواند فلسفه درستی باشد و اینکه بخواهیم با همین نگرش از برخی رفتارهایمان چشم پوشی کنیم. من فکر می‌کنم هیچ توصیه‌ای نمی‌توان کرد جز اینکه این نوع نگرش درون ما اصلاح شود. این اصلاح هم در هر فرد با توجه به جایگاه اجتماعی خودش متفاوت است. فقط تنها چیزی که در این میان اهمیت دارد درک این موضوع است که این بیماری واقعا خطرناک است و باید نسبت به آن رفتارهایی انجام داد که جان دیگران را به خطر نیندازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز