خبرگزاری کار ایران

فیلم‌هایی که درباره زندگی مارادونا ساختند/ چگونه دیه‌گو محبوب فیلمسازان شد؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۴۶۷

سینمای جهان و به خصوص سینمای مستند علاقه زیادی برای به تصویر کشیدن زندگی حرفه‌ای و شخصی اسطوره فوتبال آرژانتین و جهان دیه‌گو مارادونا داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دیه‌گو مارادونا اسطوره فوتبال جهان ساعاتی پیش بر اثر سکته قلبی و در سن ۶۰ سالگی درگذشت. شخصیت کاریزماتیک این اسطوره فوتبال باعث شد همواره در طول دوران حرفه‌ای فوتبال و دوران بازنشستگی از فوتبال که با حواشی بسیاری همراه بود؛ سوژه مستندسازان مطرح جهان باشد. 

زندگی پر فراز و نشیب مارادونا در شش دهه زندگی آنقدر اوج و فرود داشت که سینماگران جذابیت‌های داستان زندگی او را نتوانند نادیده بگیرند. از قهرمانی جهان و حضور در ایتالیا تا مصرف مواد مخدر و ارتباط با مافیا باعث شد او همواره در راس اخبار جهان باشد. 

داستان زندگی او همواره مورد توجه فیلمسازان، هنرمندان و جامعه هنری بوده و به همین دلیل دن دیه گو توانست به سالن‌های سینما هم راه پیدا کند. 

در سینمای ایران نیز فیلمی با عنوان «من دیه‌گو مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی ساخته شد. «من دیه گو مارادونا هستم» در بخش هنر و تجربه سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. 

در خلاصه داستان فیلم آمده است: تو می‌دونی من از چیه مارادونا خوشم میاد؟ از اینکه تو زندگیش هیچوقت واقعیت و رویا براش مرز نداشت، وقتی بازی می‌کرد با همه وجودش بازی می‌کرد، پرواز می‌کرد، بازی نمی‌کرد، وقتی معتاد شد یه کوه کوکائین می‌ریخت جلوش د بکش همه چیز و تا تهش می‌رفت، خودشو لوس نمی‌کرد… همه‌اش برای این بود که واقعیت و رویا براش مرز نداشت، اگه هم داشت اون نمی‌تونست مرزشونو تشخیص بده. 

در این فیلم گلاب آدینه، صابر ابر، بابک حمیدیان، جمشید هاشم پور، سعید آقاخانی، هومن سیدی، ویشکا آسایش، مهسا علافر، سارا بهرامی، پانته آ پناهی ها، سهی بانو ذوالقدر، علی استادی، میثاق زارع و سجاد تابش به ایفای نقش می‌پردازند. 

در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین آثاری که بر اساس زندگی اسطوره فوتبال جهان ساخته شد: 

مارادونا (۲۰۰۳) 

این فیلم ساخته موکاری ایوونی که البته چندان هم سر و صدا نکرد. ایوونی که یک هنرپیشه و کارگردان تلویزیونی است، به خاطر علاقه‌اش به مارادونا این فیلم را ساخت. 

عشق به مارادونا (۲۰۰۵) 

یک فیلم دیگر درباره زندگی دیه گو مارادونا. در توصیف این فیلم آمده است: دیه گو مارادونا بدون هیچ سوالی یکی از بزرگترین و موثرترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان است. 

این داستان زندگی پسری است که در فقر بزرگ شد و به ستاره‌ای بی‌بدیل در دنیای ورزش مبدل شد. موضوع رفتن به کوبا و ترک اعتیاد و بازگشت دوباره به زندگی هم یکی از بخش‌هایی است که در این فیلم به آن پرداخته شده است. فیلم محصول آرژانتین بوده و مارسلو لاوینتمن، کارگردانی فیلم را برعهده داشته است. 

دست خدا (۲۰۰۷) 

مارکورییسی فیلم «دست خدا» را با موضوع زندگی مارادونا ساخت. ماجرای دست خدا را تقریبا همه فوتبالی‌ها می‌دانند. همان توپی که مارادونا در جام جهانی ۱۹۸۶ با دست وارد دروازه انگلستان کرد و این تیم را از رسیدن به نیمه نهایی بازداشت. همان گلی که در بحبوحه تنش‌های پس از جنگ انگلیسی‌ها و آرژانتینی‌ها بر سر جزایر فالکلند به ثبت رسید و مارادونا آن را دست انتقام خداوند از انگلیسی‌ها دانست. 

البته سر بابی رابسون فقید، سرمربی وقت سه شیرها، آن را دست شیطان نام نهاد! تلاش کارگردان این بود که تصویری از زندگی واقعی ال دیه گو ارائه کند. داستان فیلم از بچگی مارادونا شروع شده و تا زمان بهبود و مرخصی‌اش از بیمارستان ادامه می‌یابد. 

«مارادونا» به روایت کاستوریکا (۲۰۰۸) 

امیر کاستوریکا ساخت این فیلم را به عهده گرفت و فیلم در سال ۲۰۰۸ روی پرده سینما به نمایش درآمد. این فیلم مستند توانست برآیند موفقیت‌آمیزی را برای کاستوریکا به عنوان فیلمساز به همراه بیاورد، چندان که فیلمساز دراین باره می‌گوید: من در طول زندگی‌ام چند بار از نو متولد شدم که یکی از آن‌ها زمان ساخت این فیلم بوده است. 

مارادونا ۸۶ (۲۰۱۴) 

فیلمی به کارگردانی سم بلیر درباره ماردونا در جام جهانی ۱۹۸۶ ساخت. او در این فیلم بر این عقیده است که دیه گو کاری فراتر از تصور را در این رقابت‌ها انجام داده و توانسته آرژانتین تحت فشار را به قهرمانی جهان برساند. او در این فیلم سراغ دست خدا هم رفته و به آن با دید ویژه‌ای نگریسته است. 

مارادونا (۲۰۱۹) 

یکی دیگر از ماندگارترین فیلم‌های فوتبالی، فیلم مستند دیه‌گو مارادونا است که در سال ۲۰۱۹ و به کارگردانی آصف کاپادیا ساخته شده است. این فیلم در مورد زندگی اسطوره فوتبال آرژانتین دیه‌گو مارادونا است. در این اثر صحنه‌هایی آرشیوی از فوتبال و بازی مارادونا می‌بینیم که پیش از این دیده نشده‌اند. این عنوان در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز