خبرگزاری کار ایران

درخواست ۳۰ پیشکسوت موسیقی از وزیر ارشاد؛

زادروز فارابی را روز «ملی موسیقی» نام‌گذاری کنید

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۴۱۵

سی نفر از پیشکسوتان و هنرمندان عرصه موسیقی با انتشار نامه‌ای از وزیر ارشاد خواستند زادروز فارابی به عنوان روز ملی موسیقی در تقویم درج شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمان با فرا رسیدن چهارم آذرماه (زادروز فارابی) سی نفر از هنرمندان عرصه موسیقی با انتشار نامه‌ای به سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) از او خواستند این روز را در تقویم کشور به عنوان روز ملی موسیقی انتخاب کند.

مشروح نامه‌‌ی این هنرمندان به وزیر ارشاد به شرح ذیل است:

«ریاست محترم شورای فرهنگ عمومی کشور

جناب آقای سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی

با سلام

همان‌طور که آگاهی دارید موسیقی ایران به درازنای تاریخ این سرزمین پیشینه دارد و در قوانین ایران و جهان این هنر به عنوان یک میراث ناملموس شناخته می‌شود. 

با توجه به غنای موسیقی ایران و نقش پر رنگ موسیقی‌دانان کهن این مرز و بوم در پاسداشت دانش و هنر نیاکان و تاثیرگذاری آنان بر موسیقی سایر کشورهای پیرامون و همچنین موسیقی جهان، شایسته است یک روز از سال به نام یکی از مفاخر کهن موسیقی این سرزمین در گاه‌شمار رسمی کشور به ثبت برسد. 

موسیقی‌دانانی که در تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین به تنهایی در برابر موج ناملایمات ایستادگی کرده٬ فرهنگ و هنر خنیاگری ایران را از خطر تخریب و نابودی، رهایی بخشیدند. 

از این روی ما امضاکنندگان این نامه درخواست می‌کنیم که روز «چهارم آذر» که بنا بر مستندات تاریخی‌زادروز «فارابی» موسیقی‌دان بزرگ ایرانی و صاحب کتاب «موسیقی کبیر» می‌باشد، در تقویم کشور به نام «روز موسیقی» درج گردد. 

به گفته کارشناسان تاریخ موسیقی، «فارابی» بزرگترین موسیقی‌دان ایرانی پس از اسلام است و اثر وی به نام «موسیقی کبیر» بزرگترین اثری است که درباره‌ی موسیقی چه عملی و چه نظری و فلسفه موسیقی و چگونگی پیدایی آن و نیز صوت و آهنگ و شعر و وزن، همچنین پرده‌بندی و ساخت ساز و اختراع‌سازی بنام شاهرود (که گستره آوای آن با پیانوی امروزی اروپا برابری داشت)، نوشته شده که در این یادداشت نمی‌توان به شرح همه نکات ارزشمند این کتاب که راهگشای بسیاری از موسیقیدانان ایران و جهان بوده و همچنین جنبه‌های مختلف هنر این موسیقیدان برجسته پرداخت. 

امید است با ثبت «روز موسیقی» به نام «فارابی»، ضمن گرامیداشت هنر موسیقی و قدردانی از این موسیقی‌دان بزرگ و زنده نگاه داشتن یاد او نزد ایرانیان، بتوان مقدمه‌ای را فراهم آورد تا هیچ کشوری نتواند با استفاده از اسناد جعلی به مفاخر ایران دست‌اندازی کرده٬ آنان را به نام میراث خود به ثبت جهانی برساند. این کار میسر نگردد مگر با کوشش و تلاش مسئولان. امیدواریم این مهم که چندین سال است از سوی دوستداران فرهنگ وهنر ایران مطرح شده است، هرچه زودتر انجام پذیرد و شاهد ثبت روز موسیقی به نام «فارابی» در سالنامه رسمی کشور باشیم. 

توفیق‌تان روز افزون»

اسامی امضا کنندگان این درخواست به شرح زیر است:

۱- اردشیر کامکار ۲-بهمن رجبی (تنبک نواز) ۳-بیژن کامکار ۴-شهرام ناظری ۵-داریوش طلایی ۶-مجید کیانی ۷-عبدالوهاب شهیدی ۸-جلیل عندلیبی ۹-محمد علی کیانی نژاد ۱۰-هوشنگ جاوید ۱۱-هادی منتظری ۱۲-رامبد صدیف ۱۳-حسین پرنیا ۱۴- مجید انتظامی۱۵-کیوان ساکت، ۱۶-محمود فرهمند ۱۷-ساسان فاطمی ۱۸ -سوسن اصلانی ۱۹ -نجمه تجدد ۲۰- -ملیحه سعیدی ۲۱-مسعود حبیبی ۲۲-صابر نظرگاهی۲۳-شروین مهاجر ۲۴-سامان احتشامی ۲۵ -جمشید عزیر خانی ۲۶–فاضل جمشیدی ۲۷-بهنام وادانی ۲۸-عبدالرسول کارگشا ۲۹- صادق چراغی ۳۰-علیرضا جواهری.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز