خبرگزاری کار ایران

تخریب خانه زند نوابی آغاز شد/ حکم دیوان خروج از میراث ملی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۳۳۶

خانه زند نوابی باتوجه به حکم دیوان عدالت و خروج از فهرست میراث ملی، این روزها روزگار خوبی ندارد و تخریب آن آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خانه زند نوابی که در منطقه ۶ و ضلع شمال شرقی میدان فلسطین واقع شده است، متعلق به دوره پهلوی دوم است و بین سالهای ۱۳۲۴-۱۳۲۰ ساخته شده. بنایی که حدود ۷۰۰ متر مربع وسعت دارد و عمده مصالح آن از آجر و بدنه داخلی سنگی و با گچ اندود شده است. هرچند این خانه مملو از تزیینات گچ‌بری و دارای معماری زیبایی است و حتا اواخر سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید اما درنهایت با رای دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۸۸ از فهرست میراث ملی خارج شد و از همان زمان امکان تخریب بنا برای مالکان بوجود آمد.

هرچند از همان سال‌ها شاهد تخریب بنا بودیم و تنها سقف و دیواره آن باقی مانده بود اما این روزها لودرها رسما به جان این بنا افتاده‌اند تا دیگر اثری از آن باقی نماند. 

مرتضی ادیب‌زاده (معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران) درخصوص وضعیت این بنا که روزگاری در فهرست میراث ملی جای داشت، به ایلنا گفت: با توجه به آنکه این بنا بر اساس رای دیوان عدالت از فهرست میراث ملی خارج شده و رای دیوان عدالت را دراین خصوص دارد، از این رو هیچ کاری از دست میراث برنمی‌آید و حکم اجرایی دیوان را دارد. 

او ادامه داد: مدتی است که تخریب بنا شروع شده است. البته مدت‌هاست که به عنوان کارگاه ساختمانی اطراف آن محصور شده است. هرچند نمی‌دانیم قرار است چه کاربری پیدا کند. با این وجود اقدامات حقوقی لازم درخصوص طراحی منظره و اینکه به چه صورت باشد کارهای لازم را انجام داده‌ایم.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز