خبرگزاری کار ایران

یادگار امام(ره):

بزرگترین لازمه امر به معروف و نهی از منکر، آزادی رسانه‌ها و احزاب است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۹۰۲

عدالت یعنی بستر رشد را برای همه فراهم کنیم و اگر کسی خواست همت بیشتری به خرج دهد توان آن را داشته باشد و اگر کسی خواست بیشتر پیشرفت کند راه برای او بسته نباشد؛ جامعه جامعه ای است که توسعه ی امکانات به قومیت و قبیله و نژاد و مذهب وابسته نشود؛ جامعه ای است که در آن اگر کسی خواست پیشرفت کند، بتواند.

یادگار امام با اشاره به گسترده بودن مفهوم امر به معروف و نهی از منکر گفت: از بزرگترین منکرات در جامعه ما دزدی، فساد، رشوه و خوردن حق یکدیگر است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با دبیرکل، اعضای شورای مرکزی و جمعی از مسئولان بخش‌های حزب وحدت و همکاری ملی با اشاره به طرح بحث«جنگ فقر و غنا» از سوی امام راحل در سال‌های آخر عمرشان، این موضوع را از محورهای مغفول سخنان امام برشمرد و اظهار داشت: این جنگ به معنای جنگ فقیر و غنی نیست و این نگاه که فقرا قرار است به جنگ اغنیاء بروند، یک تحلیل مارکسیستی از سخن امام است؛ چرا که قطعا امام چنین مرادی را از سخن خود نداشته‌اند؛ جنگ فقر و غنا همچنین به این معنا نیست که همه در جامعه فقیر شوند، در حالی که بسیاری فکر می کردند عدالت یعنی توزیع فقر، بدین معنا که همه از نظر مالی ندار باشند.

وی افزود: جنگ فقر و غنا به معنای مبارزه با سیستمی است که باعثپیدایش دو گانه فقیر و غنی شده است؛ نظامی که در آن فقر به رسمیت شناخته شده و گروهی غنی و گروهی فقیر می شوند. جامعه ای که به سمت شکاف طبقاتی و توزیع نابرابر ثروت و توسعه فقر در قسمتی از جامعه و انباشت ثروت در بخش دیگری از جامعه می شوند، نه مطلوب است نه پایدار؛ نه اسلامی نه اخلاقی و نه باقی می ماند. البته اینکه در جامعه هرکس به اقتضای توان و همتش مزد می گیرد یک قاعده است و اگر انتظار داشته باشیم که کسی که کار می کند و کسی که کمتر کار می کند یک اندازه از مواهب بهره بگیرند به معنای از بین بردن انگیزه ها و تلاش‌هاست که این هم یک نابرابری است.

سید حسن خمینی با بیان اینکه جامعه ی مطلوب جامعه ی تساوی نیست؛ جامعه ی عدالت است، گفت: عدالت یعنی بستر رشد را برای همه فراهم کنیم و اگر کسی خواست همت بیشتری به خرج دهد توان آن را داشته باشد و اگر کسی خواست بیشتر پیشرفت کند راه برای او بسته نباشد؛ جامعه جامعه ای است که توسعه ی امکانات به قومیت و قبیله و نژاد و مذهب وابسته نشود؛ جامعه ای است که در آن اگر کسی خواست پیشرفت کند، بتواند.

وی ادامه داد: در تاریخ خوانده ایم کسی که به شاه ساسانی کمک زیادی کرده بود حاضر بود تمام مایملکش را به او بدهد تا پسرش تحصیل کند، اما اجازه نیافت که این یک نظام نادعادلانه است. انقلاب اسلامی ما هم وقتی پدید آمده اگر آن را با این نگاه تحلیل کنیم، بسیاری پایه های عدالت را در دهه نخستین ایجاد کرد؛ یک انقلاب اجتماعی ایجاد کرد؛ طبقات اجتماعی را به هم ریخت، فرصت تحصیل را ایجاد کرد و این حجم بالای دانشجویان که از روستاها و شهرستان‌های کوچک برای تحصیل به شهرهای بزرگ آمدند و تغییر طبقه اجتماعی دادند(که یکی از نمادهای آن دانشگاه آزاد اسلامی است) نشانگر این واقعیت است.

یادگار امام با اشاره به فرمایش امیرالمؤمنین(ع) که که اگر ثروت نامشروعی دارید آن را غربال می کنیم، یادآور شد: اما واقعیت این است که آن حضرت هیچ وقت با اصل ثروت اندوزی و پیشرفت مشروع مقابله نکردند؛ بلکه جلوی آن نظامی را که باعثمی شود بخشی از هزینه ها به دوش گروهی و بخشی از سرمایه ها به دوش گروهی دیگر باشد را گرفتند.

وی گفت: نکته مهم اینجاست که ممکن است این مشکلاتی که برشمرده شد، تابع قانون باشد و شما روی کاغذ نتوانید کسی را متهم به بی قانونی کنید؛ اما قانونی که به شکاف فقیر و غنی منجر شود عادلانه نیست و باید برداشته شود. ممکن است در محکمه ای نتوان یک گروه و طبقه را محکوم کرد، اما در پیشگاه عدالت واقعی که قانون باید در محضر آن زانو بزند، محکوم است.

سید حسن خمینی تصریح کرد: در جامعه امروز، هر مشکل اجتماعی را که می بینیم بخش بسیار زیادی از آن تابع فساد و تبعیض و این نظام پذیرفته شده است؛ توزیع فقر عدالت نیست؛ به هم زدن تمام ساختارها و به سمت تساوی غیر ارزشمند رفتن عدالت نیست، بلکه عدالت بستر و امکانات مناسب برای همه فراهم کردن است.

وی با بیان اینکه امروز بخش های زیادی از جامعه و فرهنگ بیمار است که همه این‌ها به شاخص های گفته شده برمی گردد، اظهارداشت: در جامعه ای که آمار بیکاری در آن بالاست، فرهنگ آن معیوب است(ولو آنکه شما هزاران سخنرانی فرهنگی کنید)، جامعه ای که در آن فقر وجود دارد(و به تعبیر پیامبر(ص) کفر که به مراتب از فسق بالاتر است را پدید می آورد) مدیران سیاسی و اقتصادی و فرهنگی که تصدی امور کرده‌اند، باید قبل از از هر امری به این شاخصه ها توجه کنند؛ زیرا در صورت توجه به این موارد، سایر شاخصه ها هم خود به خود راه خود را برای حل موضوع می یابند و می توان از این طریق امور دیگر را حل کرد.

وی گفت: اگر در جامعه ای فقر باشد، آن جامعه به هزاران مشکل همچون اعتیاد دچار می شود، جامعه ای که فقیر است، جامعه ای است که بیکار است و باید برای از بین بردن فقر کار ایجاد کنیم و برای از بین بردن بیکاری باید سرمایه گذاری کرد.

یادگار امام سپس به موضوع «فساد» به عنوان یکی از مشکلات جدی جامعه امروز ایران اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه بخش هایی از نظام دیوان سالاری، تقنینی و قضایی ما دچار فساد شده است. اگر هم این فساد واقعی نیست، حداقل در ذهن بخش زیادی از جامعه این فساد پررنگ است. احساس فساد برای جامعه از خود فساد بسیار بدتر است. احساس فساد باعثمی شود افراد سالم جامعه خیال کنند در یک مسابقه عقب مانده اند و ناخودآگاه آنها هم به فساد دچار می شوند. ما اگر احساس کنیم همه جامعه فاسد است انگیزه های شخصی مان برای ایستادن مقابل فساد بسیار کمرنگ می شود؛ اما اگر احساس کنیم جامعه سالم است برای فاسد شدن دنبال بهانه می گردیم.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه جامعه فاسد احتیاج به نهادهایی دارد که دائما آن را رصد کنند، تصریح کرد: هیچ عاملی برای مقابله با فساد در هر دسته و طبقه، با هر میزانی که باشد، بهتر از نظارت اجتماعی خود مردم نیست. اگر ما واقعا می خواهیم از جامعه مان فساد رخت برببندد، بهترین راه آن گسترش رسانه های عمومی و نظارت عمومی است؛ زیرانظارت دولتی خودش فاسد می شود. اگر می خواهیم جامعه از فساد تهی باشد، باید بپذیریم که بخش هایی از جامعه مانند یک موجود زنده خودش را بررسی کند تا در مقابل درد فریاد کشد. اگر جامعه دچار درد نشود ممکن است یک بیماری یکباره او را از پا بیندازد؛ درد و تب یک نعمت است زیرا باعثمی شود ما یک بیماری را طبابت کنیم.

یادگار امام تحزب را یکی از کاردکردهای نهاد نظارتی دانست که الزاما در حوزه سیاسی محدود نمی شود و شامل تمام حوزه ها می شود.

وی در همین زمینه ادامه داد: بحثامر به معروف و نهی از منکر یک واجب اخلاقی و دینی نیست؛ یک واجب فطری بشر است، اما بسنده کردن آن به بعضی گروه‌ها و در برخی حوزه ها، تقلیل موضوع است، بنابراین تنها منکر در جامعه ما بدحجابی نیست؛ بلکه از بزرگترین منکرات در جامعه ما دزدی، فساد، رشوه و خوردن حق یکدیگراست؛ بزرگترین معروف در جامعه توسعه عدالت است. اگر ملاک این باشد، جامعه ی بدون امر به معروف و نهی از منکر می میرد؛ اما جامعه را در حد چند منکر پایین دستی محدود کردن و یا بسنده کردن به چند مورد، تقلیل موضوع است.

وی گفت: بزرگترین لازمه امرمعروف و نهی از منکر آزادی رسانه ها و احزاب برای نقد و بیان مسائل است تا اگر قدرت در جایی فاسد شد، حزبی با رأی مردم بیاید و آن را اصلاح کند و این ضرورت کارکردی تجمعات و گروه‌هایی است که شما در آنها حضور دارید.

پیش از سخنان یادگار امام، آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی در سخنانی با اشاره به سخنان یکی از حضار در جلسه در خصوص برخی اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی که در مناطقی از کشور وجود دارد، گفت: هدف امام از طرح هفته وحدت این بود که شیعه و سنی با یکدیگر فرقی نداشته و ملاک مسلمانی شهادتین است؛ لذا همه ما برادر هستیم و اگر عده ای جاهل بر خلاف این مسیر عمل کردند به پای نظام و تشیع ننویسید. هدف ایدئولوگ های نظام نیز وحدت است؛ اساس ایران است و همه ما زیر پرچم ایران هستیم.

وی افزود: اگر بخواهیم جمهوری اسلامی به اهداف واقعی خودش برسد باید از خط امام نگهبانی کنیم که این خط، خط اسلام اصیل و نه اسلام تحجر است.

موسوی بجنوردی گفت: مردم ما روشن هستند و کسانی که بر خلاف فرهنگ اسلام گام برمی دارند مورد قبول نیستند؛ ما باید افکار و اعمال افراد را بر اساس خط امام که خط اسلام راستین است بسنجیم و هر کس در این خط بود در خط انقلاب و اسلام است.

در ابتدای این دیدار دکتر محمدرضا راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری کلی ضمن ارائه گزارشی از چگونگی تشکیل حزب، به تشریح فعالیت بخش های گوناگون آن پرداخت.

همچنین شماری از مسئولان کمیته های حزب وحدت و همکاری ملی نکاتی در خصوص مشکلات معیشتی جامعه، انتخابات پیش روی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و… بیان کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز