خبرگزاری کار ایران

آثار پیتر کری در کتابفروشی‌های تهران

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۶۱۳

نشر شورآفرین بعداز انتشار رمان «طوطی و اُلیور در آمریکا»، مجموعه‌ آثار پیتر کری، بزرگ‌ترین نویسنده‌ی استرالیایی را با ترجمه ملیحه قدرتی و سارا شجیرات منتشر می‌کند.

آثار مجموعه‌ پیتر کری عبارت‌انداز: طوطی و اُلیور در آمریکا، اُسکار و لوسیندا، سرگذشت واقعی دارودسته‌ی کلی، جک مگز، زندگی غیرعادی تریستان اسمیت، خوشبختی، ایلی واکر، کیمیای اشک، زندگی جعلی من، و فراموشی.

به گزارش ایلنا؛ پیتر کری (-1943)، بزرگ‌ترین نویسنده‌ی تاریخ استرالیا، یکی از سه نویسنده‌ای است که تاکنون توانسته دوبار جایزه‌ی بوکر را از آن خود نماید.

کری، نخستین جایزه‌ی بوکر خود را در سال 1988 برای رمان «اسکار و لوسیندا» دومین جایزه را برای رمان «سرگذشت واقعیدارودسته‌ی کِلی» در سال 2001 دریافت کرد و برای رمان «طوطی و اُلیور در آمریکا» در سال 2010 نامزد نهایی جایزه بوکر شد. علاوه بر بوکر، کری تاکنون سه بار برنده‌ی جایزه‌ی ادبی مایلز فرانکلین شده و بارها نیز به‌عنوان برنده‌ی بعدی دریافت جایزه‌ی ادبی نوبل از وی نام برده شده. اهمیت پیتر کری و رمان‌هایش در ادبیات امروز جهان تا آن‌جا است تاکنون به دریافت سه رتبه‌ی افتخاری نایل آمده؛ عضو برگزیده در انجمن پادشاهی ادبیات انگلستان (1989)، عضویت افتخاری آکادمی علوم انسانی استرالیا (2001)، و عضویت در آکادمی علوم و هنر آمریکا (2003).  هم‌چنین در سال 2010، تصویر پیتر کری، روی دو تمبر پُستی استرالیا، از سری تمبرهایی که به «اسطوره‌های استرالیایی» اختصاص دارد، نقش بست. کری در 11 ژوئن 2012، «به خاطر خدمات برجسته‌اش در عرصه‌ی ادبیات، در مقام یک رمان‌نویس، و به دلیل ارتقای سطح بین‌المللی هویت استرالیا، در مقام استاد و مرشدی برای نویسندگان نوظهور»، به‌عنوان و درجه‌ی سلحشوری استرالیا نایل آمد.

فانتزی و عناصر علمی- تخیلی در داستان‌های کوتاه کری که از لحاظ موضوعی وسبک نگارش کاملا از قالب ادبی آن دوره متمایز بود، توجه منتقدان را به خود جلب کرد واین امر برای این نویسنده ستایش‌ها ونقدهای مساعد فراوانی را به دنبال داشت، تا جایی که «پیشرو ادبیات نوی استرالیا» لقب گرفت.

نثر کری برخلاف قالب ادبی تاریخی استرالیا، نثری موجز و مختصر با فضایی مصیبت‌بار و به‌طور قابل توجهی فاقد ویژگی‌های ادبیات سنتی زمان خود بود. نثر کری نمایانگر جدایی ریشه‌‌ای از رئالیسم خشک و سبک داستان‌سرایی بومی است که این را می‌توان مبدا تحول از بومی به بین‌المللی دانست.

شخصیت‌های داستان‌های کوتاه کری، تیمو شنکوس، جورجس، اونگالاس، هوچینز و داسیلوا را می‌توان پیام‌آور دگرگونی استرالیا از جامعه‌‌ای عمدتا آنگلو-سلتیک به جامعه‌ای چندفرهنگی تلقی کرد.

شگردهای نگارش کری هدف و غایت خاصی دارد و  آن فراهم‌ کرد نزمینه برای بررسی انتقادی برخی مسایل بحث‌انگیز در بافت سیاسی استرالیاست. درواقع، درتمامی نوشته‌های پیتر کری تیغِ سیاسیِ بُرنده‌‌ای وجود دارد. در داستان‌های کوتاه و فضای مبهم‌شان، استرالیا بیشتر یک مفهوم یا ایده است تا یک مکان ملموس و گاه‌گاهی به‌طور استعاری به آن اشاره می‌شود، اما در رمان‌هایش استرالیا سرزمینی واقعی است.

کتاب‌خوانان ایرانی می‌توانند تا انتشار دو رمان بوکری پیتر کری در خرداد ما 94 از سوی نشر «شورآفرین»، با رمان «طوطی و اُلیور در آمریکا» لذت خوانش یک رمان خوب را تجربه کنند. رمانی که برای پیتر کری نامزدی نهایی بوکر 2010 را به ارمغان آورد. تا جایی که پل آستر نویسنده‌ی بزرگ آمریکا درباره این رمان می‌گوید: «پیتر کری اغواگری است مکار؛ آکروبات‌بازی ذهنی، که فراروی قاره­ها و کشورها سیر می­کند و هر دنیایی را که کشف و تجسم می­‌کند، به ما می­‌باوراند. «طوطی و اُلیور در آمریکا» ما را به آمریکای آشفته و ناهنجار 1830 می­‌برد. این رمان، فریبنده‌ترین و سرگرم‌­کننده­‌ترین اثر این خدای قصه­‌گو است. نثر وی بسیار روان، قدرتمند و موسیقایی است. کتاب را بگشا و به آواز پیتر کری گوش جان بسپار.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز