خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد:

پروژه های نیمه تمام استان ۲۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهند/تکمیل نشدن بعضی از پروژه های استان پس از گذشت 10 سال

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۲۴۲

هرساله با آب رفتن بودجه های دولت بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام کشور هم نصفه نیمه و به بهانه نداشتن اعتبار بر زمین می ماند به طوری که عمر بعضی از پروژه‌ها در استان فارس به بیش یک دهه می‌رسد.

به گزارش ایلنا روز گذشته رئیس جمهور لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ را با منابع کلی ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. بررسی کلان بودجه استانی 99 نشان می‌دهد استان‌های چهارمحال و بختیاری، سمنان، قم و قزوین کمترین بودجه و خوزستان، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده‌اند این در حالی است که تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فارس نیازمند 24 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

جزئیات لایحه نشان می‌دهد ‌مجموع بودجه سال آینده ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان است که از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها تشکیل می‌شود. بودجه عمومی دولت حدود ۵۶۳ هزار میلیارد تومان بسته شده که از دو بخش درآمدهای اختصاصی و منابع عمومی تشکیل می‌شود.

 3300 پروژه نیمه تمام و در دست اجرا در فارس

آن طور که رضایی معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری فارس می گوید: حدود 3 هزار و سیصد پروژه در دست اجرا در استان فارس وجود دارد.

وی می گوید: تعدادی از این پروژه ها به دلیل اینکه استانی هستند موافقتنامه آنها در استان تنظیم می شود، این در حالی است که عملیات اجرایی این چنین پروژه ها طبق موافقتنامه با مدیریت برنامه ریزی استان انجام می شود.

محمود رضایی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه تعدادی از پروژه‌های نیمه تمام استان، ملی است، می‌افزاید: منابع اعتباری و موافقتنامه چنین پروژه هایی در تهران توزیع می‌شود.

به گفته وی پیشرفت فیزیکی بیش از نیمی از پروژه‌های نیمه تمام استان بیش از 80 درصد است،  این در حالی است که تعدادی از پروژه های نیمه تمام استان هم بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

رضایی با اشاره به اینکه تعدادی از این پروژه ها در دهه فجر به بهره برداری می رسند، می گوید: با توجه به اینکه بعضی از پروژه های ملی استان به دلیل اینکه کلان هستند ابعاد و اندازه بزرگی دارند، اثر بخشی چنین پروژه هایی مانند آزاد راهها، بزرگراه ها و آبرسانی در سطح ملی است.

معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری فارس در ادامه با اشاره به اینکه عدد و ارقام پروژه‌های استانی و ملی در بودجه کشور لحاظ می شود، می افزاید: اما به دلیل مدت دار بودن این پروژه‌ها، ارقام و اعدادی که در بودجه سالانه جهت تکمیل پروژه های عمرانی لحاظ می شود توانایی تکمیل پروژه های مذکور را ندارد؛ چرا که تکمیل چنین پروژه هایی چندین سال طول می کشد و این در حالی است که بعضی از این پروژه ها هنوز با گذشت 10 سال هم نتوانسته اند تکمیل شوند.

رضایی با بیان اینکه پروژه هایی مانند راه آهن اقلید-یزد، راه آهن شیراز- گل گهر، آزاد راه شیراز- اصفهان، درمان، میراث فرهنگی، آموزشی و ..... با گذشت بیش از چند سال از کلنگ زنی هنوز تکمیل نشده اند، می افزاید: جهت تکمیل این پروژه نیاز است تا سالانه اعتباراتی به آنها تخصیص داده شود.

معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری فارس با بیان اینکه میزان اعتبار پروژه های ملی با ویژگی استانی نیمه تمام استان حدود بیش از 35 هزار میلیارد تومان است، ادامه می دهد: این در حالی است که جهت تکمیل این پروژه ها حدود 24 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

رضایی در ادامه با بیان اینکه طی سال های گذشته حدود 11 هزار میلیارد تومان برای پروژه های ملی با ویژگی استانی هزینه کرده ایم، می‌گوید: فرآیند انتخاب این پروژه ها بر اساس طرح های آمایش و توسعه صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه پروژه های استانی در مقایسه با پروژه های ملی از لحاظ حجم ریز مقیاس هستند، می افزاید: بنابراین تکمیل این پروژه ها نسبت به پروژه های ملی نیازمند رقم پائین تر است.

پروژه های نیمه تمام استان ۲۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهند/تکمیل نشدن بعضی از پروژه های استان پس از گذشت 10 سال

پروژه های استانی در بودجه 99 دیده شده است

رضایی با بیان اینکه پروژه های استانی در بودجه 99 دیده شده است، می گوید: جهت تکمیل پروژه‌هایی مانند آزاد راه شیراز- اصفهان تنها به سیستم بودجه کشور بسنده نمی کنیم، چرا که جهت تکمیل چنین پروژه هایی از مشارکت بانک هایی مانند مسکن، ملی، سپه و سرمایه گذار استفاده می کنیم که تمام اینها حمایت می کنند تا این پروژه تکمیل شود.

وی با اشاره به این مسئله که چون فروش نفت یکی از منابع مهم اداره کشور محسوب می شود، بنابراین تحریم و کاهش فروش نفت سبب شده که منابع در آمدی کشور کاهش پیدا کند، افزود: این مهم سبب شده به صورت مستقیم بر پروژه های عمرانی تاثیر بگذارد. به گفته وی در سال جاری میزان اتکا ما به نفت کاهش پیدا کرده است.

تخصیص بیش از 50 درصد بودجه عمرانی

اکبری نماینده شیراز در مجلس با اشاره به اینکه رئیس جمهور امروز با هدف تقدیم بودجه 99 به مجلس به همراه تعدادی از وزرا در مجلس حضور یافت، می گوید: در بودجه 99 تلاش شده که میزان اتکا به فروش نفت کاهش یابد و این در حالی است که سهم دولت از بودجه سال آینده 484 هزار میلیارد تومان است.

علی اکبری در گفت و گو با ایلنا می افزاید: طبق گزارشی که از بودجه سال گذشته در صحن ارائه شد، رئیس جمهور اذعان کرد که تمام هزینه جاری دولت تامین شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 30 هزار میلیارد تومان بابت تکمیل پروژه های عمرانی تامین شده و در اختیار دستگاه ها قرار گرفته است، می افزاید: نماینده ها و کمیسیون تلفیق بودجه نهایی را تا پایان سال تحویل دستگاه ها قرار می دهند.

اکبری می‌افزاید: با توجه به اینکه کمیسیون های مجلسی به صورت تخصصی فعالیت می کنند بنابراین یک کمیسیون به عنوان اصلی و دو کمیسیون فرعی نظرات خود را با حضور دستگاه‌ها بررسی و در نهایت در اختیار مجلس قرار می دهند. عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه طبق صحبت های رئیس جمهور حداقل 50 درصد بودجه عمرانی سال جاری تامین شده ، می افزاید: نمایندگان هنوز به جزئیات سال آینده ورود نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از نقاط قوت بودجه سال آینده به شمار می‌رود، می گوید: بیش از 700 هزار میلیارد تومان جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام کل کشور اعتبار لازم داریم.

عضو کمیسیون کشاورزی خاطر نشان می‌کند: با توجه به اینکه بیش از 80 درصد بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده صرف هزینه های جاری مانند پرداخت حقوق بیمه و .....  می شود، بنابراین در حال حاضر ورود به اطلاعات ریز و ..... امری دشوار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز