خبرگزاری کار ایران

ایلنا از شیراز گزارش می دهد؛

گلایه مردم از افزایش نرخ برخی اقلام مصرفی و حمل ونقل به بهانه بنزین

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۳۸۴

باوجود اعلام مسئولان مبنى بر عدم رشد قیمت کالاها، گزارش هاى میدانى از بازار شیراز حکایت از افزایش قیمت برخى کالاها دارد ،بهانه آن نیز همان طور که انتظار مى‌رفت، ابتدا از کالاهایى شروع شده که به صورت مستقیم از بالا رفتن قیمت بنزین تأثیر پذیرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا با گذری در بازار شیراز معلوم می‌شود نرخ حمل و نقل مسافران درون شهرى و برخی اقلام مصرفی مردم مانند میوه و تره بار در روزهای اخیر  بین 25 تا 50 درصد رشد داشته که این موضوع به طور غیرمستقیم بر هزینه تولید و در نهایت قیمت مصرف کننده تأثیر می گذارد.

افزایش قیمت تمام شده میوه و صیفى‌جات  براى میوه فروشان باعث شده تا  آنها نیز نرخ‌هاى خود را تغییر دهند. در این بین، قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگى به رقمى بین 8 تا 12 هزار تومان در شیراز برسد که البته مسئولان علت آن را شروع فصل سرد و کاهش تولید این محصول عنوان کرده‌اند.

مدیر توسعه و بازرگانى سازمان جهاد کشاورزى فارس درباره افزایش قیمت گوجه فرنگى به ایلنا گفت:  این محصول در یک شرایط استثنائى گران شد  اگرچه هر سال در آبان و آذر و همزمان با برداشت گوجه فرنگى در استان، قیمت این محصول گران مى‌شود بنابراین جهت تامین این محصول در فارس باید از محصولات استان هاى دیگر مانند بوشهر استفاده کنیم.

صمد رنجبرى  با اشاره به اینکه بارندگى‌ها در روزهاى گذشته سبب شد که کشاورزان در برداشت با مشکل مواجه شوند و این مسئله موجب گرانى گوجه شده است، افزود: روز گذشته قیمت گوجه‌فرنگى در میدان تره بار شیراز حدود دو هزارتومان کاهش داشت.

وى با بیان اینکه بى شک تا چند روز آینده قیمت گوجه واقعى مى‌شود، ادامه داد: افزایش قیمت بنزین سبب شده که خرده فروش ها و افرادى که حمل و نقل کنند گلایه داشته باشند؛ چرا که در شرایط فعلى نیاز است کارشناسان یک قیمت را براى محصولى مانند گوجه فرنگى مصوب کنند.

رنجبرى با بیان اینکه در حال حاضر گوجه فرنگى قیمت مشخصى ندارد، افزود: این در حالى است که افراد به تصمیم خود قیمت هر کیلوگرم گوجه را مشخص مى کنند و در اختیار مردم قرار مى دهند.

وى با بیان اینکه نیاز است تا بر قیمت وانت بارها نیز نظارت شود، اضافه کرد: اگرچه نظارت در شرایط فعلى امرى دشوار است، اما متاسفانه افزایش قیمت بنزین بهانه‌اى شد براى یک سرى افراد تا قیمت محصولاتشان را به صورت نجومى گران کنند.

وى با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین نباید نرخ دیگر محصولات را بیش از 4 الى 5 درصد گران کند، افزود: اما در حال حاضر قیمت محصولات به مراتب بیشتر از این گران شد.

رنجبرى با اشاره به اینکه مشکلى در میزان و حجم تولید محصولات کشاورزى نداریم و محصولات موجود نیاز بازار را تامین مى کند، نیز گفت : اگر قیمت حمل و نقل افزایش پیدا نکند محصولات کشاورزى هم گران نمى شود.

گلایه مردم از افزایش نرخ برخی اقلام مصرفی و حمل ونقل به بهانه بنزین

ضرورت ورود تشکل ها و مردم به بازار

اکبرى عضو کمیسیون کشاورزى مجلس هم معتقد است برای کنترل بازار و نرخ ها نیاز است تا اتحادیه ها و تشکل هاى مردمى به صورت مستقیم وارد عرصه شوند و با گرانى محصولات مقابله کنند.

على اکبرى در گفت‌و گو با ایلنا با بیان اینکه جامعه و بازار حرکت خود را طبق یک سرى عوامل روانى طى مى‌کند، گفت : متاسفانه افرادى هستند که در این مسیر با هدف سوداگرى و کسب منافع شخصى از آب گل آلود ماهى مى گیرند و به تنش هاى موجود دامن مى زنند.

نماینده شیراز در مجلس با اشاره به اینکه نرخ هاى اعلامى بعضى از محصولات در روزهاى گذشته بیانگر سودجویى بعضى افراد است، ادامه داد: دولت طبق وعده اى که به مردم داده در حال مدیریت و کنترل قیمت ها است. در شرایط فعلى هم  نیاز است تا تشکل اتحادیه‌ها و شرکت‌ها به صورت واقعى مشارکت کنند.

افزایش 2 برابرى قیمت کرایه وانت ها و کامیون

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى فارس با بیان اینکه در حال حاضر نمى توان ادعا کرد که گرانى محصولى مانند گوجه فرنگى رابطه مستقیم با افزایش قیمت بنزین دارد، مى گوید: در سال هاى گذشته قیمت بسیارى از کالاها به دلایل مختلف افزایش چشمگیرى داشته اند و در مقطعى از زمان مجددا ارزان مى شود؛ از همین رو در فصل ها و مقاطع مختلف، زمانى شاهد نوسان در قیمت محصولاتى مانند سیب، گوجه فرنگى، سیب زمینى و ..... بودیم.

خسرو فروغان در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین ارتباط مستقیمى با گرانى دیگر محصولات دارد، بیان کرد: با بررسى وضع و تاثیر افزایش نرخ بنزین در شبکه اقتصاد و تولید متوجه مى شویم که افزایش قیمت کالاهاى اساسى مانند بنزین،بى شک بر روى تمام کالاها تاثیر مى گذارد.

وى با بیان اینکه قیمت حمل و نقل روى تمامى فعالیت هاى اقتصادى تاثیر مستقیم دارد، اضافه کرد: اگرچه مرکز پژوهش ها و وزارت صمت، آمارهایى ارائه کرده اند که طبق آن افزایش قیمت بنزین افزایش   درصدى قیمت محصولات را به دنبال دارد، اما به نظربنده که در بازار فعالیت دارم این یک آمار صحیح نیست؛ چرا که افزایش ناگهانى 300 درصدى قبل از آماده کردن بازار، سبب گرانى ناگهانى محصولات خواهد شد.

فروغان با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین علاوه بر موارد مذکور تاثیرات زیادى را بر روى صادرات محصولات گذاشته است، افزود: گرانى بنزین سبب شده که در هر جابه جایى و صادرات محصولات افزایش قیمت داشته باشیم.

وى با اشاره به اینکه در روزهاى گذشته شاهد افزایش 2 برابرى قیمت کرایه وانت ها و کامیون ها هستیم، افزود: این مهم سبب شده که به دلیل هزینه بر بودن واردات و صادرات بر روى قیمت محصولات وارد کنندگان و صادر کنندگان تاثیر مستقیمى بگذارد.

فروغان در ادامه با بیان اینکه مشکلات زیادى در توزیع و نظارت کالاها در بازار وجود دارد، نیز گفت : این در حالى است که در استان فارس و شهر شیراز ناظرى بر بازار وجود ندارد.

وى  با بیان اینکه در حال حاضر یک سرى افراد از زیر مجموعه هاى اتحادیه ها به عنوان ناظران افتخارى در شیراز برگزیده شده اند، ادامه داد: بى شک این افراد نمى توانند کار بازرسان را به خوبى انجام دهند.

فروغان با اشاره به اینکه با کمبود بازرس مواجه هستیم، افزود: نظارت مناسبى در بازار شیراز انجام نمى شود و افراد تنها بر روى بعضى از کالاهاى اساسى و محصولاتى که تخلفاتشان به مسئولین گزارش داده مى شود، به صورت موردى بازرسى مى کنند.

وى با بیان اینکه بازرس عمومى براى تمام کالاها وجود ندارد، هم گفت : این مهم توانسته تاثیر مستقیمى بر روى قیمتکالاها داشته باشد.

بر اساس گزارش میدانی ایلنا می‌توان گفت قیمت گوجه فرنگى در میدان میوه و تره بار شیراز به انصاف فروشندگان بستگى دارد زیرا به دلیل فصلى بودن محصولات میوه فروشى قضاوت براى تاثیر افزایش قیمت بنزین بر روى میوه و سبزیجات زود است و از آنجا که  گوجه فرنگى شیراز و استان فارس از دیگر استان ها تامین مى شود، بازرسان استان فقط  توانسته‌اند تا حدودی  نرخ میوه را در میدان تره و بار شیراز کنترل کنند.

گزارش: محمدرضا طاهری

 

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز