خبرگزاری کار ایران

طی روزهای ٢٢ و ٢٣ آبان ماه؛

نخستین همایش ملی دولت قرآن در شیراز برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۷۹۷

نخستین همایش ملی دولت قرآن با محوریت بازگشت به قرآن به میزبانی شیراز طی روزهای ٢٢ و ٢٣ آبان ماه در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود.

 به گزارش ایلنا، منصور طبیعی در جمع خبرنگاران با تأکید بر جایگاه و نقش محوری قرآن کریم در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی گفت: از یک سال و نیم گذشته به این سو، بنیاد فارس‌شناسی با همراهی دستگاه‌های فرهنگی فارس و شیراز اجرای همایشی با محوریت قرآن را در دستور کار قرار داد و این طرح در شورای فرهنگ عمومی استان فارس مورد تصویب قرار گرفت.

طبیعی در ادامه با اشاره به اینکه نخستین شخصیتی که مورد توجه اعضای هیات علمی همایش دولت قرآن قرار گرفت، حافظ بود، یادآور شد: اعضای هیات علمی همایش دولت قرآن معتقدند حافظ بارها در اشعارش تأکید کرده که هرچه دارد از دولت قرآن بوده است.

دبیر همایش ملی دولت قرآن اضافه کرد: این همایش جریانی فرهنگی و نوعی بازگشت به مطالعات قرآنی به ویژه در حوزه ادبیات است.

 طبیعی با بیان اینکه اجرای همایش دولت قرآن در شورای فرهنگ عمومی استان فارس مطرح و تصویب شده است، عنوان کرد: قرار است در راستای این همایش عمده فعالیت‌ها و فضای فیزیکی شهر را با نمادها و المان‌های قرآنی همگام کنیم.

منصور طبیعی سپس با تأکید بر اینکه همایش دولت قرآن آغازگر جریانی فرهنگی درباره مطالعات قرآنی خواهد بود، گفت: با توجه به استقبال مناسب از این همایش، در سال‌های آتی نیز دوره‌های بعدی آن برگزار خواهد شد.

همایش علمی دولت قرآن با مقالاتی درباره اثرپذیری حافظ از قرآن

مدیر بنیاد فارس‌شناسی در ادامه مشروح برنامه‌های افتتاحیه نخستین همایش دولت قرآن را اعلام کرد و گفت: مراسم افتتاحیه همایش دولت قرآن، ساعت 18:30 عصر چهارشنبه 22 آبان‌ماه در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس برگزار می‌شود و آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس و اسماعیل منصوری لاریجانی از سخنرانان این مراسم خواهند بود.

به گفته طبیعی، مراسم علمی همایش دولت قرآن نیز در دو نوبت صبح و عصر روز پنجشنبه 23 آبان‌ماه برگزار خواهد شد و در آن غلامرضا اعوانی از «رمز و تمثیل در شعر حافظ» خواهد گفت، حجت‌الاسلام ناصر نقویان درباره «حافظ و قرآن» سخن خواهد گفت، یوسف نیری سخنرانی خود را با عنوان «حافظ در حجاب تجلی قرآن» انجام خواهد داد و قاسم کاکایی «رویکرد حافظ به قرآن» را تشریح خواهد کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: در این مراسم محمود شالویی از «حافظی که اروپای شرقی می‌شناخت» سخن خواهد گفت، محمدهادی همایون «عاشورا در شعر حافظ» را بررسی خواهد کرد، محمدرضا خالصی به بیان «تأثیر قرآن بر روساخت‌های شعر حافظ» خواهد پرداخت، قادر افضلی «نقش نصوص دینی در دیوان حافظ» را برخواهد شمرد، محمدکاظم کاوه پیشقدم «تأثیر قرآن بر سبک‌های غزل حافظ» را بررسی خواهد کرد و فضل‌الله میرقادری از «بهره‌مندی حافظ از دولت قرآن» خواهد گفت.

به گفته مدیر بنیاد فارس‌شناسی، نخستین همایش ملی دولت قرآن با محوریت بازگشت به قرآن، با همکاری نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس، استانداری فارس، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و آموزش و پرورش فارس، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان، اداره کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، صدا و سیمای مرکز فارس، دانشگاه شیراز، شهرداری شیراز و انجمن عرفان اسلامی ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز