خبرگزاری کار ایران

ایلنا از شیراز گزارش می دهد؛

استقبال بی‌سابقه مردم از غذاهای ارزان قیمت / فلافل در صدر پر فروش‌ترین غذاها/ کاهش 50 درصدی فروش فست فودها در یک سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۶۰۷

به تازگی و در یکسال اخیر فلافل در شیراز طرفداران بسیار پیدا کرده است؛ غذایی که پیش از این علاقمندان زیادی نداشت اما پس از گرانی‌های اخیر وکوچکترشدن سفره‌هایی مردم ،اغذیه محبوب جنوب ایران شده است. ساندویچ ارزانی که در هر محله وخیابان شیراز به راحتی قابل خریداری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فلافل در دو- سه سال اخیر بین کلانشهرهاى ایران به عنوان یک غذای آماده، توانسته رتبه اول را به خود اختصاص دهد به طوری‌که ارزان بودن قیمت آن، استفاده از انواع ادویه، ترشیجات و طعم دهنده‌هاى مختلف باعث شده تا استقبال و بسیاری از مردم بخصوص قشر کارگر به خوردن  روزانه  فلافل  زیادتر شود.

آن طور که رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز مى گوید: مردم شیراز از ساندویچ فلافل به دلیل ارزان بودن استقبال مى کنند.

رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز با بیان اینکه مغازه‌هاى ساندویچى و فست فودهاى شیراز در حال حاضر مشکلات زیادى دارند، مى‌گوید: گرانى بى رویه محصولات مواد غذایى و وضع بد اقتصادى سبب شده که مردم قدرت خرید ساندویچ و فست فود را از دست بدهند.

محمدرضا احمدپناه در گفت و گو با ایلنا  با بیان اینکه تعداد انگشت شمارى از مغازه ها و فست فودهاى شیراز فروش خوبى دارند، مى افزاید: بیشتر مغازه هاى ساندویچى و فست فود در شیراز، چندان مورد استقبال مردم قرار نمى گیرند.

رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز با اشاره به اینکه افزایش قیمت گوشت تاثیر مستقیمى بر قیمت هاى ساندویچ و ... دارد، مى گوید: با توجه به اینکه در چند ماه اخیر قیمت محصولاتى مانند گوشت مرغ و گوسفند کاهش نداشته ، بنابراین این مهم سبب شده در بسیارى از موارد با مشکل مواجه شویم.

احمد پناه با بیان اینکه میزان فروش مغازه هاى ساندویچى و فست فود شیراز در مقایسه با سال هاى گذشته 50 درصد کاهش داشته است، اضافه می‌کند: نبود فروش مناسب و بالا بودن قیمت ها باعث مى شود مغازه هاى ساندویچى و فست فودهاى شیراز بعد از مدتى دچار ورشکستگى شده و از ادامه کار دست بکشند.

تعطیلی 25درصد ساندویچی‌های‌ شیراز در سال جاری

رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز با اشاره به اینکه حدود 20 الى 25 درصد مغازه هاى ساندویچى شیراز در سال جارى به دلایل متفاوت تعطیل شدند، ادامه مى دهد: بسیارى افراد اقدام به راه اندازى و ایجاد مغازه هاى ساندویچى در مکان هایى مى کنند که قبلا تعطیل شده، اما این مغازه ها هم نمى توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وى با بیان اینکه حدود 50 الى 60 درصد فست فودهاى شیراز بنا به دلایل متعدد از ادامه فعالیت دست کشیده اند، ادامه مى دهد: عدم همخوانى دخل و خرج مغازه ها سبب شده که ادامه فعالیت براى فعالان این قشر سخت و دشوار شود.

احمد پناه تصریح می کند: با گذرى در خیابان هاى شیراز متوجه مى شویم که در یک خیابان اصلى حدود 25 فست فود وجود دارد، در صورتى که به طور میانگین این تعداد باید یک تا 2 مغازه باشد و بقیه اضافى هستند.

رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز با اشاره به اینکه شهر شیراز بعد از تهران، نخستین کلانشهرى است که بیشترین مغازه هاى فست فود در آن فعالیت مى‌کنند، مى گوید: این در حالى است که شیراز کشش و ظرفیت این تعداد واحد صنفى ساندویچى و فست فود را ندارد.

استقبال بی‌سابقه مردم از غذاهای ارزان قیمت / فلافل در صدر پر فروش‌ترین غذاها/ کاهش 50 درصدی فروش فست فودها در یک سال گذشته

رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز با اشاره به ساندویچ هایى که بیشتر مورد استقبال مردم قرار مى گیرند، ادامه مى دهد: با توجه به اینکه قیمت پیتزا براى یک خانواده چهار نفره حدود 200 هزار تومان هزینه مى‌برد، بنابراین بیشتر مردم و خانواده‌ها از ساندویچ فلافل استقبال مى کنند؛ چرا که قیمت این ساندویچ براى یک خانواده چهار نفره حدود 20 هزار تومان مى شود.

(على) یکى از ساندویچى هاى شیراز در باره وضعیت این شغل مى‌گوید: شغل ساندویچى و فست فود از معدود شغل‌هایى است که نسبت سرمایه گذارى اولیه به درآمدهاى خالص ماهانه، فاصله بسیار زیادى ندارد، اما متاسفانه شرایط بد مردم و گران شدن قیمت مواد غذایى سبب شده که با مشکل مواجه شویم.

وى مى افزاید: اگرچه شغل ساندویچى و فست فود کار آفرینى براى اشخاص غیر متخصص و بیکار است که مى توانند خیلى زود و در کوتاه ترین زمان آموزش هاى مربوطه را دیده و پس از گذراندن دوره هاى بهداشت و گرفتن جواز کسب اقدام به گشودن مغازه خود کنند، اما این مهم سبب شده که فعالان این صنف با آگاهى لازم وارد این حرفه نشوند و در ادامه با مشکل مواجه شوند.

وى تصریح مى کند: در شرایط فعلى براى راه اندازى یک ساندویچى در شیراز بین 200 تا    300 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز است، البته اجاره مغازه بستگى به متراژ و محل آن دارد. این مغازه دار خاطر نشان مى کند: بعضى  واحدها از مواد با کیفیت استفاده مى کنند و وزن فست‌فود بیشتر است و در نتیجه با قیمت بیشترى نیز آنها را به فروش مى رسانند؛ از سویى دیگر، برخى واحدها در مکانى پررفت و آمد قرار دارند، یا در مکان هایى که موقعیت بهترى دارند، هستند و تمامى این موارد موجب نوسان قیمت در هزینه غذا است.

وى مى افزاید: برداشتن حریم صنفى در صنف مورد بحث، اشتباهى بزرگ بود و باعث لطمه  به صنف، اعضا و سرمایه گذاران در این صنف شد.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز