خبرگزاری کار ایران

با حضور اهالی فرهنگ و هنر؛

پوستر نخستین جایزه کتاب سال فارس رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۵۶۸

پوستر نخستین جایزه کتاب سال فارس با حضور اهالی فرهنگ و هنر، در موزه مشکین فام شیراز رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم گفت: نخستین جایزه کتاب سال فارس با هدف احیاء قلم و نام بزرگان این استان برگزار و فراخوان آن نیز به زودی اعلام می شود.

صابر سهرابی با بیان اینکه اختتامیه این جایزه در اسفندماه امسال برگزار خواهد شد، محورهای پذیرش آثار در این رویداد فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این جایزه به طور کلی در سه حوزه «ادبیات»، «تاریخ»  و  «هنر و معماری» برگزار می شود.

وی با تاکید براینکه در این جایزه اولویت با کتاب ها و پژوهش هایی است که به معرفی، تبیین و تشریح فرهنگ جنوب کشور پرداخته باشند، گفت: نخستین جایزه کتاب سال فارس با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، خانه کتاب و معاونت فرهنگی وزارتخانه برگزار می شود.

دبیر شورای فرهنگی عمومی با اشاره به اینکه پیش از این در استان فارس جایزه کتاب سال برگزار نشده و این اتفاق برای نخستین بار به وقوع می پیوند، افزود: در گذشته رویدادهایی مانند جشن فرهنگ فارس را داشتیم که در جریان آن از نویسندگان و فرهنگوران استان تقدیر می شد، اما این جایزه با هدف شناسایی هرچه بیشتر ظرفیت های موجود و همچنین احیاء قلم  و نام بزرگان این سرزمین به اجرا در خواهد  آمد.

سهرابی با تاکید براینکه برای برگزیده کتاب سال جایزه نفیسی در نظر گرفته شده است، گفت: این رویداد با جوایز کتاب سال جمهوری اسلامی و جلال آل احمد تفاوت ها و شباهت هایی دارد.

در ادامه این برنامه داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات نوید شیراز خواستار توجه به محتوای کتاب ها در داوری این جایزه شد و گفت: باید پذیرفت که مشکلات چاپ و نشر باعث شده تا انگیزه بسیاری از پژوهشگران و نویسندگان برای انتشار کتاب کاهش یابد و برخی هم متاسفانه صرفا برای امتیاز و سابقه کار در حد یکصد نسخه کتاب منتشر می کنند.

وی با انتقاد از اینکه قانون کپی رایت در کشور رعایت نمی شود، گفت: امیدوارم ناشران  و مترجمین به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند تا نگاه منفیکه نسبت به ایران در این زمینه وجود دارد، تغییر کند.

نویدگویی همچنین خواستار توجه ویژه به موضوع ویراستاری کتاب ها شد و گفت: پیشنهاد می دهم انجمن ویراستاران در شیراز راه اندازی شود.

در ادامه منصور اوجی شاعرشیرازی گفت: بهشت جایی است که صلح باشد و جهنم جایی است که آتش جنگ در آن شعله ور است.

در ادامه این برنامه مصطفی ندیم، استاد دانشگاه به تشریح جغرافیای فرهنگی شیراز پرداخت و گفت: جغرافیای فرهنگی این شهر با اعتدال نسبت زیادی دارد و باید از نویسندگان و کسانی که به حفظ این جغرافیا و آثار این شهر کمک می کنند، حمایت کرد.

وی با تاکید براینکه برخلاف تصور برخی افراد، امروزه جامعه غرب به رابطه نزدیک سنت و توسعه واقف شده است، تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم فضاهای سنتی شهر حفظ شوند؛ چراکه این فضاها می توانند به نوعی در هویت ما اثرگذار باشند.

ندیم یکی از راه های حفظ هویت های مکانی و حس مکان را داستان ها و نوشته ها دانست و گفت: نویسندگان می توانند با اثار خود در حفظ این اثار موثر باشند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه به موضوع حفظ هویت های مکانی در جامعه توجه کافی نمی شود و حتا برخی بناهای تاریخ وخاطرات آنها نابود می شوند، گفت: قصه ها و روایت‌ها و کتاب‌ها می‌توانند این خلأ را برطرف کنن و هویت های مکانی را برای نسل فعلی و نسل های اینده ماندگار کنند.

در پایان این برنامه سیروس رومی، از پیشکسوتان مطبوعات فارس نیز گفت: سابقه شیراز در زمینه داستان طولانی  است و می توان شیراز را با حضور نویسندگان صاحب نام خود به نوعی قطب داستان  نویسی ایران دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز