خبرگزاری کار ایران

استاندار فارس در دیدار با نوبخت مطرح کرد:

78 درصد آب شرب شهر شیراز از منابع زیرزمینی تامین می‌شود/ نیاز به منابع سطحی پایدار آب ضرورتی اجتناب ناپذیر است

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۱۴۹

استاندار فارس با بیان اینکه ۷۸ درصد آب شرب شهر شیراز از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: خشکسالی های پی در پی سال‌های اخیر بر اُفت آب سطح آبخوان‌ها تاثیر گذاشته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس، عنایت الله رحیمی در دیدار با دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به پیگیری موضوعاتی همچون پروژه‌های راه آهن اقلید- یزد، خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز ، راه آهن شیراز- بوشهر و همچنین اصلاح مصوبه مربوط به تعیین نقاط کمتر توسعه یافته و محروم پرداخت.

استاندار فارس در این گفت وگو با بیان اینکه راه آهن اقلید به یزد جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان یزد و از طرح های اولویت دار و به عنوان حلقه تکمیلی کریدور شمال شرق به جنوب غربی کشور و همچنین میان‌بر ریلی استان‌های بوشهر فارس کهگیلویه و بویراحمد، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی،کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است  و در صورت تکمیل شدن کاهش فاصله بیش از ۳۱۰ کیلومتری را به دنبال خواهد داشت، افزود: به لحاظ موقعیت نوع و میزان استخراج از معادن موجود استان‌های یزد و فارس با افتتاح این طرح قابلیت حمل بیش از ۳ میلیون تن بار در سال اول بهره برداری محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه  در حال حاضر پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی این طرح بالغ بر ۹۵ درصد بوده  و بیش از ۹۷ کیلومتر از خطوط ایستگاهی و مسیر اصلی ریل گذاری و  ریل بیش از ۶۰ درصد مسیر اصلی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ع) تامین شده است، اظهار کرد: عمده فعالیت های باقیمانده طرح راه آهن اقلید به یزد به صورت موازی و همزمان قابل انجام بوده و افتتاح کل طرح به طول ۲۷۱ کیلومتر با تامین اعتبار ۴هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی در سال ۱۳۹۹  امکان پذیر خواهد بود که در این زمینه جناب آقای رئیس جمهور دستور تسریع در انجام پروژه را صادر نموده اند.

نماینده عالی دولت در استان فارس ادامه داد: از سوی دیگر  رشد جمعیت ساکن  مهاجرت های فصلی و دائم از استان‌های همجوار و افزایش تقاضای مصرف موجب بروز چالش در تامین آب این کلانشهر شده است.

وی آزادراه شیراز اصفهان را یکی از پروژه‌های مهم در توسعه کریدور حمل و نقل شمال به جنوب کشور دانست و با اشاره به اینکه این آزاد راه با طول ۳۷۰ کیلومتر طولانی ترین آزادراه در حال ساخت کشور است افزود: ۲۲۲ کیلومتر از این مسیر در استان فارس قرار دارد.

استاندار فارس با اشاره به پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصدی این طرح تاکید کرد: آزاد راه شیراز _اصفهان در صورت تامین و تخصیص اعتبار کامل در سال مالی جاری به اتمام خواهد رسید.

استاندار فارس توسعه اقتصادی و رشد همه جانبه کشورها را نیازمند زیرساخت‌های قوی حمل و نقلی دانست و با اشاره به موقعیت ویژه این آزادراه در اتصال دو قطب گردشگری کشور بر لزوم تامین تخصیص اعتبار این طرح تاکید کرد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به اینکه مناطق کمتر توسعه یافته به تفکیک شهرستان بخش دهستان با استناد به مفاد تصویب نامه مورخ ۱۳۸۸/۴/۱۰ تعیین شده است که مبنای تصمیم گیری در بخش‌های مختلف اقتصادی  افزود با عنایت به این که طی سال‌های اخیر مناطق استان فارس از لحاظ بخش دهستان و شهر تغییر کرده و از مزایای اعتبارات مناطق محروم استفاده نکرده است درخواست کرد به منظور اجتناب از تضییع حقوق ساکنین مناطق محروم استان بازنگری و اصلاح مصوبه مذکور در دستور کار قرار گیرد.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه راه آهن شیراز _بوشهر اشاره کرد و گفت: طول مسیر این راه آهن  در سال های گذشته در پیوست قوانین بودجه سنواتی ۲۵۰ کیلومتر قید شده که بعد از پیگیری های صورت گرفته و بازدیدهای مکرر از پروژه مذکور با موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور در سال ۱۳۹۶ طول این مسیر به ۴۵۰ کیلومتر در قانون بودجه سال ۹۷ اصلاح شد که ۳۱۰ کیلومتر آن در استان فارس و ۱۴۰ کیلومتر دیگر در استان بوشهر واقع شده است.

 وی اتمام این طرح را موجب ایجاد کریدور جدید ترانزیتی از جنوب به شمال کشور و اتصال مرکز استان بوشهر به شبکه راه‌آهن سراسری دانست و با اشاره به اینکه قرارداد تجاری اجرای طرح راه آهن شیراز بوشهر از محل استفاده از تسهیلات خارجی یا فاینانس کشور چین  است، عنوان کرد:  طی مصوبه شورای اقتصاد طول مسیر و سقف استفاده از تسهیلات فاینانس اصلاح شده و مراحل قانونی ترک تشریفات طرح مذکور در حال انجام است.

استاندار فارس از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواست با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین اهمیت طرح مذکور اقدامات لازم به منظور تسریع در ایجاد خط فاینانس مربوطه انجام شود.

در پایان دکتر نوبخت ضمن اعلام نظر مثبت و مساعد نسبت به درخواست‌های استاندار فارس، قول سفر به استان در چند هفته آینده را داد که طی این سفر از تعدادی پروژه‌ها نیز بازدید کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز