خبرگزاری کار ایران

با همکارى شهردارى شیراز و وزارت مسکن؛

نقشه حریم گسل هاى شیراز طی دو هفته آینده تهیه می‌شود/ ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها ممنوع / نصب 10 دستگاه شتاب نگار آنلاین در شیراز

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۱۲۹

شیراز و فارس از دیرباز یکى از مراکز زمین لرزه در فلات ایران زمین بوده و در سده هاى اخیر نیز زمین لرزه هاى قابل توجهى در این استان رخ داده است. به همین جهت به زودى نقشه حریم گسل‌هاى شهر شیراز تهیه خواهد شد؛ نقشه اى که قرار است مبناى کار ساخت وساز و شهرسازى در شیراز قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، به گفته طهمورث یوسفى رئیس سازمان زمین شناسى جنوب کشور، شیراز داراى گسل‌هاى مهم و فعالى است که از بخش غربى شیراز مى گذرد، در بخش جنوبى گسترش و تا بخش هایى از شهر قیروکارزین ادامه پیدا مى کند.

حال در تازه ترین رویداد، با حضور معاون وزیر راه و شهرسازى تصمیم گرفته شده که به زودى نقشه حریم گسل هاى شهر شیراز تهیه شود؛ نقشه اى که قرار است مبناى کار ساخت وساز و شهرسازى در شیراز قرار گیرد تا از این پس به منظور پیشگیرى از ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها در رفتار مدیریت‌شهرى مورد توجه قرار گیرد.

بر این اساس در جلسه اى که با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى و اعضاى کار گروه زلزله استان فارس در دفتر معاون هماهنگى امور عمرانى استاندارى فارس برگزار شد، مقرر شد ظرف دو هفته آینده پس از انجام روال ادارى، قراردادى میان شهردارى شیراز به عنوان کارفرما و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى به عنوان مشاور بسته و نقشه و حریم گسل هاى شهر شیراز مشخص شود.

معاون وزیر راه و شهرسازى در این جلسه خبر داده که پس از اتمام مطالعه و تعیین حریم گسل هاى شهر شیراز جهت اجرایى شدن آن، نتیجه مطالعات براى تصویب به شوراى عالى معمارى و شهرسازى کشور ارائه مى شود.

عزم مدیران براى تعیین نقشه گسل هاى شیراز

در این جلسه رئیس بخش زلزله شناسى مهندسى و خطرپذیرى مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازى در خصوص پیگیرى هایى که از سال 95 تا کنون در این خصوص انجام شده، توضیحاتى ارائه داد.

در ادامه جلسه محمود رضایی معاون هماهنگى امور عمرانى استاندارى فارس در خصوص ضرورت تهیه نقشه حریم گسل هاى شهر شیراز تاکید کرد و افزود: شیراز جزو مناطق حساس کشور است و ما درخصوص تعیین حریم گسل هاى شهر شیراز هیچ تردیدى نداریم و حتماً باید این مهم انجام پذیرد.

وى تصریح کرد: حتماً باید نقشه گسل‌ها در بیاید تا سندى داشته باشیم که تمام رفتارهاى ساخت و ساز و شهرسازى از روى آن انجام شود.

رضایى متذکر شد با توجه به اینکه شهردارى نقش اجرایى دارد مى تواند به خوبى در این خصوص ورود کند و به عنوان کارفرما ایفاى نقش نماید.

نقشه حریم گسل هاى شیراز طی دو هفته آینده تهیه می‌شود/ ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها ممنوع / نصب 10 دستگاه شتاب نگار آنلاین در شیراز

نصب 10 دستگاه شتاب نگار آنلاین در شیراز

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى نیز در خصوص بحث دفتر نمایندگى مرکز تحقیقات در استان فارس که از طرف استان در جلسه مطرح شد، افزود: در خصوص راه اندازى دفتر نمایندگى مرکز تحقیقات با توجه به وجود اساتید و بنیه علمى دانشگاه شیراز و شهر شیراز و سازمان نظام مهندسى ساختمان استان فارس مشکلى نداریم، تنها به لحاظ قانون گذارى باید مکانى که در آنجا دفتر راه اندازى مى شود مالکیت آن به نام مرکز تحقیقات شود.

دکتر شکرچى‌زاده در ادامه جلسه، از نصب دستگاه شتاب نگار توسط مرکز تحقیقات در کشور خبر داد و افزود: قرار است که 10 دستگاه شتاب نگار آنلاین در شیراز نصب شود که یک دستگاه در دانشکده مهندسى نصب شده است.

وى خاطر نشان ساخت: داده‌هاى دستگاه‌هاى شتاب نگار اهمیت بسیار زیادى در طراحى سازه‌هاى مقاوم و مدیریت بحران زلزله در کشور دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازى نیز اضافه کرد: مرحله بعد از استقرار دستگاه شتاب نگار، استقرار سامانه پاسخ سریع است که استان باید آن را مستقر کند و بتوانیم از آن استفاده کنیم.

در پایان جلسه مقرر شد با پیگیرى هاى دفتر فنى استاندارى فارس، ظرف دو هفته آینده قرارداد تعیین حریم گسل هاى شهر شیراز منعقد شود.

گسل هاى شیراز؛ از شهرک گلستان تا مهارلو

خطر زلزله در شهر شیراز اما نخستین بار نیست که واقع مى‌شود. پیش‌تر رئیس سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات معدنى منطقه جنوب با اشاره به اینکه استان فارس نیز یکى از استان هاى زلزله خیز کشور به شمار
می رود گفته بود که بخش هایى از شمال به غرب، غرب، جنوب و جنوب شرق استان فارس بر روى گسل قرار دارد.

به گفته طهمورث یوسفى، شهر شیراز از «شهرک گلستان تا مهارلو بر روى گسل واقع شده است؛ از همین رو باید در ساخت وسازهاى خود از مصالحى استفاده کنیم » که مشکل به وجود نیاورد به عنوان مثالیوسفى مى‌گوید: ساختمان ها نباید بر روى خاک هاى سست ساخته شوند و باید شرایطى را فراهم کنیم تا با ساخت ساختمان‌هاى ایمن در مقابل زلزله هاى شش ریشترى مقاوم باشند؛ اما کدامیک از گسل هاى فارس فعال ترند؟ طهمورث یوسفى مى گوید: گسل کازرون که به گسل قطر کازرون معروف است و گسل منطقه کوهمره سرخى، نسبت به دیگر گسل ها فعال ترند. 

وی مى گوید: شیراز داراى گسل هاى مهم و فعالى است که از بخش غربى شیراز مى گذرد، در بخش جنوبى گسترش و تا بخش هایى از شهر قیر ادامه پیدا مى کند.

با این حال، با توجه به مطالعات انجامى بر روى گسل ها، بیش از 70 درصد زلزله هاى رخ داده در شیراز کمتر از پنج ریشتر بوده و احتمال وقوع زلزل هاى با بیش از هفت ریشتر کم است.

پیشگیرى از فاجعه زلزله در دهه هاى آینده

از سویى رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى نیز چندى پیش از شانس بالای کلان شهرهاى کشور در عدم وقوع زمین لرزه با مقیاس بالا گفته بود. شانسى که تاکنون آورده ایم، این بوده که طى حدود 60 سال و حتى 100 سال اخیر، در نزدیکى شهرهاى بزرگ زلزله مهیب و بزرگى مثل زلزله 7/3 ریشتری کرمانشاه رخ نداده است.

حال اما با توجه به عزم و  جزم مدیران براى تهیه نقشه گسل هاى شیراز و مبنا قراردادن این سند به عنوان اساس ساخت وساز و شهرسازى در شیراز، می توان امیدوار بود که خانه ها و کاشانه هاى شیراز در سال ها و دهه هاى آینده بر روى گسل ساخته نشوندو نسل هاى آینده از پیامدهاى ویرانگر زلزله، این فاجعه غیرقابل پیش بینى اما قابل پیشگیرى در امان بمانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز