خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

نوسانات ارز باعث تزلزل جایگاه فرش ایران در دنیا/ بازار فرش در چنگ هندی‌ها و پاکستانی‌ها/ مقرون به صرفه نبودن فروش فرش دستباف

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۴۰۵

هنر دست زنان و دختران خوش ذوق استان فارس چندی است با وجود مشکلاتی مانند تحریم و از دست دادن مشتریانش، رونق خود را از دست داده و بیش از همه بازار صادراتی را به رقبایی نظیر هند و پاکستان واگذار کرده و باعث شده جایگاه فرش ایران در بازارهای جهانی متزلزل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در چند سال اخیر فرش ایرانى بر اثر تحریم ها و مشکلات ناشى از بحران اقتصادى در غرب، مشتریان اصلى خود را از دست داده است.

کشورهاى اروپایى و آمریکایى که مصرف کننده فرش ایران بودند در دهه اخیر شرایطى پیدا کردند که تقاضا براى فرش ایرانى در آنها بسیار کاهش یافت؛ اروپایى ها دچار بحران اقتصادى شدند و آمریکا ما را تحریم کرد و این دو مشترى بزرگ را به نوعى در چند سال اخیر از دست دادیم.

در فارس 167هزار بافنده، سالانه بیش از یک میلیون متر مربع فرش دستبافت تولید مى‌کنند. فارس سال گذشته 15درصد از سهم کل صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داد.

آن طور که نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز مى گوید: در حال حاضر نوسانات ارز باعث شده که صادرات فرش چندان وضع مناسبى در بازارهاى دنیا نداشته باشد.

وى مى افزاید: با توجه به اینکه وضع و رقم صادرات فرش از لحاظ ارزى افزایش یا کاهش یافته است، اما نباید فراموش کرد که این مهم تاثیرى در میزان حجم صادرات و محصولات فرش ندارد.

غلامرضا صباغ در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه افزایش و کاهش آمارهاى صادرات مجموعا تاثیرى بر میزان صادرات ندارد، ادامه مى‌دهد: نباید فراموش کرد که در شرایط فعلى افراد به دنبال صادرات فرش دستباف استان نیستند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه فرش دستباف ایرانى داراى جایگاه بسیار مهم و ارزشمندى در بازارهاى بین المللى و دنیا است، مى افزاید: عدم حمایت مسئولان از بافندگان و تولید سبب شده که آنها با مشکلات مواجه شوند، چرا که حمایت دولت مى تواند تاثیر مناسبى در رونق صادرات فرش استان داشته باشد.

صباغ بیان مى کند: سنگ اندازى و عدم حمایت دولت در این بخش باعث شده که صادر کنندگان فرش دستباف استان با مشکلات عدیده‌اى مواجه شوند، بطورى که صادر کنندگان کشورهایى مانند پاکستان و هند توانسته‌اند با بهره گیرى از حمایت هاى دولتى، بازارهاى دنیا را به تسخیر خود در آورند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز با بیان اینکه عدم برگشت پول یکى از مشکلات بزرگ تجار و صادرکنندگان فرش‌هاى دستباف است، مى‌گوید: در زمان حال، زمانى که کالا و فرش دستباف را به دیگر کشورها مى فروشیم براى برگشت و دریافت پول با مشکلاتى مواجه مى شویم.

وى با اشاره به اینکه فرش‌هاى دستباف استان همیشه مورد استقبال مردم در دیگر کشورهاى دنیا قرار مى‌گیرد، مى افزاید: اگرچه قیمت فرش هاى دستباف استان فارس نسبت به دیگر کشورها مانند هند و پاکستان گران تر است، اما بخاطر مرغوب بودن فرش‌هاى دستباف ایران و استان فارس، مورد استقبال ویژه قرار دارند.

 صباغ با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان صادرات فرش استان به نسبت‌ سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته، است مى افزاید: در گذشته به علت زیاد بودن فرش هاى استان براى صادرات، از کانتینر استفاده مى‌شد، اما شرایط به گونه اى شده که در حال حاضر فرش ها براى صادرات با یک وانت به گمرک مى روند.

نایب‌رئیس اتحادیه‌فروشندگان‌فرش دستباف‌مى‌افزاید: نبود ثبات و عدم‌اطمینان اقتصادى براى سرمایه‌گذاران سبب شده که روز به روز شاهد خروج افراد از بازار صادرات فرش باشیم.

نوسانات ارز باعث تزلزل جایگاه فرش ایران در دنیا/ بازار فرش در چنگ هندی‌ها و پاکستانی‌ها/ مقرون به صرفه نبودن فروش فرش دستباف

 فرش دستباف مقرون به صرفه نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف هم با بیان اینکه در حال حاضر مردم دیگر به هیچ وجه از فرش هاى دستباف استقبال نمى کنند، ادامه مى دهد: افزایش قیمت مواد اولیه سبب شده که قیمت نهایى فرش افزایش یابد که این مهم باعث شده مردم از فرش هاى دستباف استقبال نکنند.

غلامرضا پایدار در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه نبود مشترى سبب شده که مغازه داران فرش در شرایط سردرگم و مبهمى به سر ببرند، ادامه مى دهد: در حال حاضر نبود مشترى در بازار مشکلاتى را براى فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با بیان اینکه چند سالى است که فرد جدیدى وارد حرفه فرش سنتى و دستباف نمى شود، مى افزاید: تمام افرادى که در این بخش فعالیت مى کنند از سال هاى دور در این بخش فعالیت داشته اند، بطورى که در شرایط فعلى افراد جدید حاضر نیستند وارد این حرفه شوند.

به گفته وى، فروش فرش دستباف در شرایط فعلى به هیچ وجه منطقى و مقرون به صرفه نیست.

 قیمت فرش هاى دستباف در داخل و خارج از کشور تفاوتى ندارد

دیده روشن یکى از فعالان فرش دستباف استان هم در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت و گرانى فرش دستباف باعث شده که قیمت فرش به صورت ناگهانى در داخل افزایش یابد، مى گوید: قیمت فرش در داخل کشور به مراتب گران تر از صادرات است.

وى در گفت و گو با ایلنا مى افزاید: در حال حاضر قیمت فرش‌هاى دستباف اعلا به دلیل اینکه مواد اولیه آنها از خارج کشور و به صورت دلار تامین مى شود، به شدت افزایش پیدا کرده است.

دیده روشن با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت فرش هاى دستباف در داخل و خارج از کشور با هم تفاوتى ندارند، مى افزاید: سپرده ارزى که توسط دولت انجام شد باعث شد تا جلوی صادرات فرش را گرفته شود، بطورى که این مهم چندان تاثیرى در صادرات نداشت.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز