خبرگزاری کار ایران

در مراسم افتتاح دفتر ایلنا در استان فارس مطرح شد؛

ایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/ ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندان

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۴۱۳

در روزهای گذشته هتل بزرگ شیراز در استان فارس شاهد برپایی مراسمی بود که جوانانی فعال و باانگیزه میزبان آن بودند. خبرنگارانی که در مدت کوتاه توانستند دفتر خبرگزاری ایلنا را در استان فارس افتتاح کنند و با دعوت از مسئولان استانی، شهری و برخی از همکاران رسانه‌ای و شهروندان شیرازی ، شادی شان را در کنار آنها جشن بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اگر چه خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در استان فارس از سال‌ها پیش فعال بود و اخبار و گزارش های استانی را به دفتر مرکزی خبرگزاری مخابره می‌کرد اما این نخستین بار است که به صورت رسمی، دفتر این نمایندگی در شیراز آغاز به‌کار کرد‌ه است. این افتتاحیه میهمانان بسیاری داشت. معاون استاندار فارس،رئیس مجمع نمایندگان استان ، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران، مدیر کل امور بانوان در استانداری و مدیران کار و فرهنگ ارشاد اسلامی، دبیر اجرایی خانه کارگر ، عضو شورای شهر شیراز، دبیر استان‌های خبرگزاری ایلنا و برخی از خبرنگاران استانی از جمله میهمانان این مراسم بودند.

رونمایی از نرم افزار موبایلی «کار آفرین شو ایلنا »  از دیگر ابتکاراتی بود که از سوی همین جوانان طراحی و آماده شد که هدف از آن  کمک به معرفی کسب و کار و کارآفرینان است تا  تجربیات و مشاغل خود را از طریق این نرم افزار به دیگر شهروندان معرفی و انتقال دهند.

در این مراسم اغلب سخنرانان به مشکلات صنفی اهالی رسانه پرداخته‌ و توجه جدی به مشکلات و حل آنها را از جمله موضوع بیمه، افزایش دستمزدها، حفظ و ‌ارتقای امنیت شغلی خبرنگاران و کاهش خودسانسوری در رسانه‌ها را از مسئولان با همفکری و همکاری اهالی رسانه خواستار شدند.

ایلنا، برای همه‌ کسانی است که به آگاهی ، ایمان دارند

در ابتدای مراسم سرپرست خبرگزاری ایلنا فارس ضمن خوشامدگویی به همه میهمانان از تلاش همه دوستان و همکاران خود در استان تشکر و قدردانی کرد و گفت : بدون شک اگر همراهی دوستان خبرنگارم در استان نبود ایلنا(ی) فارس هرگز چنین روزی را به خود نمی‌دید. زنان و مردان جوانی که پا به پای همدیگر  سختی‌ها را از میان برداشتند تا امروز این اتفاق صورت عینی به خود بگیرد.

ایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندانایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندانایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندان

محمدرضا طاهری، با بیان اینکه ایلنا تنها متعلق به کارگران و کارآفرینان نیست گفت: ایلنا رسانه‌ای است برای همه‌ کسانی که به آگاهی و امید، ایمان دارند.

محمدرضا طاهری افزود: در زمانه‌ کنونی که بهبود وضع اقتصاد و معیشت، دغدغه‌ زمامداران و مردمان است، اهمیت کار و تولید، دوچندان است و از این روست که خبرگزاری کار ایران، رسالتی افزون‌تر را احساس می‌کند: حمایت از کارگر و کارآفرین.

وی بیان کرد: ایلنا فارس در تلاش است تا خبر را با دقت و صحت، روایت کند اما در این سعی، تنها به ارائه خبر بسنده نمی‌کند؛  چرا که خبر را با تحلیل و روایت خواسته‌ها و مشکلات مردم، با بهره‌جستن از آرا و نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران، و با مطالبه‌گری از مدیران و مسئولان، آگاهی را به مخاطبان‌مان ارائه می‌کند.

طاهری بیان کرد: ایلنای‌ فارس در پی آن است که تلاش و کوشش کارگران و کارآفرینان، صنعتگران، کشاورزان، معلمان و صاحبان مشاغل را روایت کند، از تحلیل‌گران و کارشناسان چاره بجوید و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان را در ارائه راهکار یاری کند.

سرپرست خبرگزاری ایلنا فارس با بیان اینکه تمرکز ایلنای فارس معطوف به همه‌جغرافیای فارس و همه‌ اهالی استان است ادامه داد: از تمامی مدیران و نمایندگان محترم مردم، تقاضا داریم که ایلنا را در روایت صحیح خبر و حمایت از تولید ملی و متولیان تولید و کار یاری رسانند.

خودسانسوری، آفت جان رسانه‌های استانی است

دبیر گروه استان‌های خبرگزاری ایلنا نیز در این مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار به همه اهالی رسانه بخصوص خبرنگاران استان فارس گفت: بسیاری از ما اهالی رسانه به دلایل گوناگون مجبوریم  اخباری را مخابره کنیم که بیشتر خوشایند مسئولان است تا مردم ؛به همین دلیل شاهد افزایش فاصله مخاطبان با رسانه و تمایل آنان به فضای مجازی هستیم. به طوری که در سال‌های اخیر جای خالی رابط میان ملت و دولت بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

ایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندان

محسن احمدی، در ادامه با پرداختن به این موضوع که با ظهور فضای مجازی مردم به رسانه قدرتمند‌تری دست پیدا کردند، افزود : در سال‌های اخیر سر‌تیتر اخبار و گزارش‌های بیشتر رسانه‌ها مربوط به دولت و مسئولان است تا انعکاس نظرات و حرف‌ها و دردل‌های مردم؛ شاید به همین خاطر است که مردم رغبت بیشتری به خبرهایی دارند که در فضای مجازی از جمله توئیتر ،اینستاگرام و ... منتشر می‌شود.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه در دنیای امروز تنها نمی‌توان به انتشار اخبار در رسانه‌ها بسند‌ه کرد، گفت: به همین دلیل است که رسانه‌ها باید بیشتر به‌ تحلیل موضوعات روز جامعه و اخباری که از سوی مسئولان منتشر می‌شود، بپردازند. بنابراین اگر خواستار آن هستیم که مخاطب را با رسانه آشتی دهیم باید در کنار انتشار اخبار به دلایل اصلی موضوعات مختلف جامعه بپردازیم.

محسن احمدی با اشاره به اینکه در این بین مشکلات رسانه‌های محلی و استانی  بیشتر از رسانه‌های ملی است، اضافه کرد : نشریات و رسانه های استانی به دلیل آنکه توجه بیشتری بر روی کار آنان صورت می‌گیرد بیشتر در معرض آسیب هستند به طوری که اغلب آنها دچار خود سانسوری می‌شوند.

دبیر گروه استان‌های ایلنا در پایان صحبت‌هایش ضمن قدردانی از تمامی همکاران ایلنا در استان فارس به جای خالی یکی از اعضای شورای شهر شیراز در مراسم اشاره کرد و گفت: جای خالی «مهدی حاجتی» در مراسم کاملا احساس می شود که امیدوارم مشکل وی نیز بزودی حل شده و به شورا برگردد.

حرفه روزنامه‌نگاری  از استان فارس پا گرفت

صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم  با اشاره به تاثیر فضای مجازی و رسانه‌های بر خط بر جامعه امروزی، افزود: اغلب رسانه های مکتوب به دلیل مشکلات مالی  در گوشه قرار گرفته‌اند.​

ایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندان

وی ادامه داد: هر چند که رسانه‌های مکتوب امروز در انزوا قرار گرفتند اما فارس با داشتن«میرزا رضا شیرازی» اولین روزنامه‌نگار ایران، روزنامه و روزنامه‌نگاری را از فارس به سراسر ایران بردند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با ابراز امیدواری از اینکه رسانه‌های مکتوب فارس بتوانند با تولید محتوا خود را از دولتی بودن جدا کرده و در بطن جامعه رسوخ کنند، گفت: رسانه‌ها اگر به درون خانواده‌ها نفوذ داشته باشند قطعا می‌توانند تاثیرگذار باشند و در جامعه حیات چندبرابری  پیدا کنند.

سهرابی عنوان کرد: افتتاح دفتر خبرگزاری ایلنا در استان فارس را به فال نیک گرفته و امیدواریم خبرنگاران بتوانند با رسالت ، تعهد و اطلاع از قانون مطبوعات برای توسعه و رشد و شکوفایی این استان گام بردارند.

احکام مربوط به خبرنگاران گاهی تبعیض آمیز است

ایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندان

در ادامه این مراسم نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز رسالت خبرنگاری راهی پر پیچ و خم و خطرآفرین است ، افزود: در این شرایط  روز خبرنگار را به خبرنگاران که  با تمام محدودیت‌ها  بر سر رسالت خود هستند تبریک گفته و بدانند که ما به مشکلات و محدودیت‌های آنها کاملا آگاه هستیم.

وی ادامه داد: خبرنگاران با وجود مشکلات اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی که در کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند اما بر سر عقاید ، رسالت و مسئولیتی که پذیرفته اند می‌مانند که جای تقدیر دارد و امیدواریم این پرسشگری خبرنگاران بیشتر و مسئولان نیز نسبت به آنها پاسخگوتر باشند.

رئیس مجمع نمایندگان استان با اشاره به اینکه رسالت رسانه‌ها، رسالت پرسش و مطالبه‌گری است، افزود: خبرنگاران و روزنامه هایی که به بواسطه فعالیت خود به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده می شوند احکامی که برای آنها صادر می شود گاهی تبعیض آمیز است که امیدوارم مسئولان قضایی در این باره ، عدالت را سرلوحه کار خود قرار دهند تا خبرنگاران با دغدغه کمتری بتوانند وقایع و حقایق جامعه را انعکاس دهند.

 آموزش خبرنگاران ؛ضرورتی انکار ناپذیر

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در شرایط کنونی عبور از مرزهای صداقت باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود، گفت: رونق خبرگزاری‌های متعدد و تاسیس آنها در استان‌های مختلف بویژه «خبرگزاری ایلنا» که مخاطبان زیادی از جمله کارگران  را در بر دارد ، می‌تواند نقش مهمی را در جامعه ایفا کند.

ایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندان

محمد جواد جمالی نوبندگانی با اشاره به اینکه امروزه آموزش تحصیلات در رشته خبرنگاری ضرورت دارد، افزود: در عصر  امروز که به انفجار اطلاعات تعبیر می‌شود؛ سرعت انتشار اخبار به همراه صداقت مهم است که می‌تواند هم به اعتماد عمومی و جلب رضایت منجر  شود و هم یخ بین انتشاردهنده و گیرنده خبر را آب کند.

 خبرنگاران بدون نگاه سیاسی اخبار را پیگیری کنند

علی اکبری دیگر نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز به‌ معیشت، بیمه و سختی کار خبرنگاران در کشور اشاره کرد و گفت:  شبکه های محلی به‌رغم تاثیرات ذاتی خود بر روی مخاطبان اما در مواردی  به شدت گمراه کننده هستند.

ایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندان

وی ادامه داد: خبرنگاران باید  مسائل را بدون نگاه سیاسی پیگیری کرده و آرامش را به جامعه تزریق کنند و در این راستا اطلاعات به‌روزی داشته باشند.

نماینده شیراز تصریح کرد: امیدواریم خبرنگاران بتوانند بدون لکنت زبان واقعیت‌های جامعه را مطرح و افشاگری کنند و شفافیت ها را به عین و به دور از نگاه سیاسی و جناحی پیگیری کنند.

ایلنا» با رعایت اخلاق رسانه‌ای به موضوعات بنیادین می پردازد

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از آغاز فعالیت این خبرگزاری در استان، عنوان کرد: مدتی شاهد عدم فعالیت ایلنا در فارس بودیم اما خوشبختانه این فعالیت از سر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه خبرگزاری ایلنا نماینده اقشار مختلف جامعه به ویژه قشر تلاشگر و زحمتکش کارگر بوده است، افزود: خبرگزاری ایلنا در سطح کشور نیز با انتقادات دلسوزانه و منصفانه و با رعایت اخلاق رسانه‌ای و  رها کردن  مسائل حاشیه ای به موضوعات بنیادین پرداخته و  در راستای توسعه کشور گام بر داشته است.

معاون توسعه مدیریت استان با اشاره به ظرفیت‌های بی‌شمار  فارس در زمینه های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن ،گردشگری و ...،  از جامعه رسانه‌ای خواست با تکیه بر این ظرفیت‌ها به تقویت حرکت موتور توسعه استان کمک کنند.

قاسم‌پور با اشاره به شرایط کنونی کشور و تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران این تحریم ها را تروریسم اقتصادی خواند و اظهار کرد: اصحاب رسانه باید به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی  کمک  و با حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور و رونق اقتصاد دانش بنیان راه عبور از بحران‌کنونی را هموار کنند.

معاون توسعه مدیربت و منابع استانداری فارس با تاکید بر اهمیت انتقاد سازنده و دلسوزانه به مرز باریک بین نقد و تخریب اشاره کرد و افزود: اگر قلم‌ها و دوربین‌های خبرنگاران نبود بسیاری از حوادث، رخدادها و تصمیمات از دید مردم دور می‌ماند و امکان اصلاح در بسیاری امور به وجود نمی‌آمد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس  با اشاره به اینکه خبرنگاران جلودار حفظ نظام و طلایه دار اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی هستند، گفت: فضای حسن ظن باید در جامعه تقویت شود و خبرنگاران نباید کاری کنند که مردم نسبت به مسئولان بدبین شوند کما اینکه مسئولان هم باید این ارتباط را داشته باشند و همگی  کمک کنیم تا اخلاق و سرمایه اجتماعی در سطح استان بالا رود.

جای خالی ایلنا(ی) فارس در بین رسانه‌های استان

عضو شورای شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: رسانه عامل شفافیت شنیدن صدای مردم است اما در عصر کنونی گرفتار فضای مجازی هستیم و فضای مجازی هر روز در حال تغییر است از این‌رو امروز خبرنگاران باید در کنار شهروند خبرنگاران نیازهای خود را تامین کنند و زیست رسانه ای در شرایط کنونی سخت شده است.

ایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندان

سعید نظری افزود: متاسفانه امروز رسانه‌های مکتوب گله دارند که روزگارشان نمی چرخد.

وی با بیان اینکه در جامعه ما عارضه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با تلاش روزنامه نگاران محقق می شود ، افزود: فضای رسانه‌ای کشوردر حال حاضر عوض شده و سلبریتی‌ها از رسانه های مکتوب بیشتر فعالیت دارند؛ اما باید تغییرات فضای رسانه ای را که باعث همبستگی اجتماعی شده است  را هم دید و از سوی دیگر رسانه های مکتوب نیز راه خود را در این شرایط باز کنند.

نظری با اشاره به اینکه ایلنا رسانه‌ای است که در استان فارس جای خالی آن حس می شد و در فضای کارگری صرف قرار نگرفت و همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است، گفت: رسانه های برخط برای آنکه خبرنگاران خود را تحت پوشش بیمه  قرار دهند با مشکل مواجه هستند و باید با ساماندهی بیمه، هویت اجتماعی آنها شکل و احیا شود.

ایلنا،  صدای عامه مردم است

مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان فارس هم در افتتاحیه خبرگزاری ایلنا استان فارس با اشاره به اینکه خبرگزاری کار ایران صدای عامه مردم بویژه قشر کارگری است، گفت: باید حقیقت نگر باشیم و نقش اصلاحی داشته باشیم.

ایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندان

سهراب مختاری با بیان اینکه اجازه دهید خبرگزاری ایلنا در خانواده خود زندگی کند، گفت: اگر خبرگزاری کار ایران با جامعه گسترده کارگری متمرکز شود می تواند به طیف گسترده موسسات اقتصادی، خانه کارگر، تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و ۵ هزار ۵۰۰ تعاونی که در استان فعالیت می کند کمک کند.

خبرنگاران امنیت شغلی ندارند

علی راستگو ، رئیس خانه کارگر در استان فارس هم در این مراسم با بیان اینکه خبرنگاران امنیت شغلی ندارند، گفت: خبرنگاری شغل پراسترسی است که نمایندگان مجلس و همه مسئولان کشوری باید در این باره قوانین جدیدی را وضع کنند که امنیت صاحبان این شغل بیش از پیش فراهم شود.

ایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندان

وی ضمن انتقاد از میزبانان مراسم گفت: اگر چه خبرگزاری ایلنا از قبل در استان فارس فعالیت داشته اما امروز در این مراسم چندان از آنها نامی برده نشد. گویی که این خبرگزاری هیچ‌گاه در این استان فعالیتی نداشته، در صورتی که از سال‌ها پیش ایلنای فارس به موضوعات کارگری و دیگر اخبار استان می‌پرداخت.

وی افزود: بسیار خوشحالم که اکنون این خبرگزاری به صورت رسمی فعال شده و من در همین جا می گویم که خانه کارگر استان فارس در کنار شما خواهد ماند، البته انتظار داریم که به مشکلات کارگران بیش از قبل پرداخته شود.

ایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندان

 

ایلنا همیشه رسانه‌ای آزاد بوده است/ خودسانسوری آفت جان رسانه‌های محلی/  ضرورت تاکید رسانه‌ها بر آگاه سازی شهروندان

 

در پایان مراسم نیز از  خبرنگاران زحمتکش و پرتلاش خبرگزاری ایلنای فارس با اهدای لوح تقدیر و هدیه  قدرددانی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز