خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آتش‌سوزی‌ ارتفاعات کازرون‌گزارش‌می‌دهد؛

مهار موقت آتش در کوهمره سرخی/ مشاهده دود در مناطق صعب العبور/ برخی گونه‌های جانوری در آتش سوختند

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۵۷۰

پس از گذشت 4 روز از شروع آتش سوزی در ارتفاعات منطقه جره و بالاده کازرون این آتش سوزی موقتا مهار شد اما امکان دوباره آتش سوزی در بالادست همچنان وجود دارد.

به گزارش ایلنا ، آتش سوزی که از روز دوشنبه در مراتع شهرستان کازرون آغاز شده و به کُهمره سرخی در شهرستان شیراز رسیده بود با تلاش نیروهای مردمی، عشایر، ارتش، سپاه ، محیط زیست و منابع طبیعی موقتا مهار شد.

آتشی که تن جنگل های زاگرس را سوزاند به حیوانات منطقه هم رحم نکرد و برخی از گونه‌های جانوری هم در این آتش‌سوزی تلف شدند.

 آتش سوزی ارتفاعات کازرون در چند مرحله با کمک نیروهای مردمی مهار شد اما به علت ارتفاع بلند منطقه و سخت گذر بودن و وزرش باد مجددا آتش شعله ور شد.

* مشاهده دود در بخش‌هایی از نقاط صعب العبور

استاندار فارس که صبح امروز جمعه 11 مرداد برای بازدید از کوهمره سرخی و آتش سوزی اتفاق افتاده طی چند روز اخیر عازم  این منطقه شده بود، گفت: با تلاش شبانه روزی انجام شده، آتش در اکثر مناطق خاموش شده و تنها در بخش‌هایی از نقاط صعب العبور، هنوز دود مشاهده می‌شود.

عنایت‌الله رحیمی با بیان اینکه در حال هلی برن نیرو و تجهیزات به نقاط مورد نظر هستیم، گفت: همراهی پایگاه هوایی شهید دوران، هوانیروز سپاه و شرکت هلی کوپتری بخش خصوصی، باعث تسریع در انتقال نیرو و تجهیزات و مهار آتش در این منطقه بکر شد.

رحیمی با ابراز تاسف از وقوع چنین حوادثی، تاکید کرد: تمام اعضای ستاد بحران استان فارس و شهرستان شیراز، از ابتدای وقوع حادثه تاکنون در صحنه حاضر بوده و مدیران مجموعه‌ها مستقیم بر کار نظارت داشته و دارند.

وی با یادآوری اینکه نیروهای مردمی محلی، بسیج، نیروی انتظامی، سپاه، ارتش و نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست، تلاش مضاعف و جانفشانی برای مهار آتش داشتند، گفت: پایگاه هوایی شهید دوران بالغ بر 120 سورتی پرواز را انجام داد.

رحیمی خاطرنشان کرد: امکانات مهار و اطفاء حریق و پشتیبانی به میزان کافی وجود دارد و امیدواریم در آینده تجهیزاتی نظیر هلی کوپتر آبپاش و اطفاء حریق نیز با همت منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست به این مجموعه امکانات اضافه شود.

مهار موقت آتش در کوهمره سرخی/ مشاهده دود در مناطق صعب العبور/ برخی گونه‌های جانوری در آتش سوختند

* علیرغم هشدارها اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش سوزی صورت نگرفت

نماینده شیراز در مجلس نیز با اشاره به آتش‌سوزی در کوهمره شیراز، گفت: این حریق از چهار روز پیش حدود یک هزار هکتار از منابع طبیعی شهرستان شیراز و بخشی از کازرون را درگیر کرده است.

بهرام پارسایی با بیان اینکه رویش گیاهان و علف‌ها در مناطق کوهستانی در سال جاری نسبت به سال گذشته باعث شده احتمال بروز آتش سوزی در منابع طبیعی افزایش یابد، افزود: علیرغم تمام هشدارها درباره احتمال بروز حریق اقدامات پیشگیرانه چندانی برای جلوگیری از بروز این حادثه صورت نکرفته است.

پارسایی ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده، از روز گذشته هلیکوپتر در منطقه کوهمره حاضر شده و نیروهای ارتش نیز ورود کرده‌اند و اطفاء حریق در حال انجام است اما مقابله با بروز حوادث در طبیعت به عزم و جدیت بیشتری نیاز دارد تا در وهله نخست از بروز آتش سوزی جلوگیری شود و در صورت بروز، آتش در کانون‌های ابتدایی مهار شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ یادآور شد: سه سال پیش در پاسارگاد نیز چنین اتفاقی افتاد و حدود دو هزار هکتار از منابع طبیعی در آتش سوخت اما ظاهراً هنوز هم برنامه خاصی برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی در کشور وجود ندارد و حوادث طبیعی هر روز یک منطقه از کشور را تهدید می کند.

وی معتقد است اگر بتوان از برخی بودجه‌های عمرانی کاست تا منابع لازم برای جلوگیری از بروز آتش سوزی در طبیعت فراهم شود می توان از بسیاری از ضرر و زیان ها جلوگیری کرد.

* خسارت وارده هنوز مشخص نشده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس هم با اشاره به حضور ۶ بالگرد در منطقه تصریح کرد: از شروع آتش‌سوزی و عملیات کمک رسانی تاکنون حدود ۱۰۰ سورت انجام شده است.

آزادی با بیان اینکه امکانات و تدارکات لازم فراهم و در اختیار نیروهای کمک رسان در منطقه قرار داده شده است، افزود: میزان خسارت وارده هنوز مشخص نشده و پس از پایان عملیات و خاموش کردن آتش، این میزان بررسی، ارزیابی و در اختیار عموم قرار می گیرد.

* در حال پایش مستمر منطقه هستیم

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس هم در باره این آتش سوزی گفت: هم اینک آتش در ارتفاعات کهمره سرخی شهرستان شیراز به طور کامل خاموش شده است.

شهرام منتصری افزود: در حال پایش مستمر منطقه هستیم تا در صورت بروز مجدد آتش بلافاصله ورود کنیم.

منتصری با اشاره به اینکه استاندار فارس صبح امروز به شکل هوایی از منطقه بازدید کرده و در جریان روند کار قرار گرفته و دستورات لازم را صادر کرده است، گفت: نیروها تا اطمینان کامل از اینکه حریق مجددا شعله‌ور نمی‌شود، در منطقه حضور دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز