خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره فرش سازمان صمت فارس:

۸۰ درصد تولیدات فرش دستباف فارس جنبه صادراتی دارد

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۴۶۰

رئیس اداره فرش سازمان صمت فارس با بیان اینکه ۸۰ درصد تولیدات فرش دستباف فارس جنبه صادراتی دارد گفت : استان پهناور فارس با 167 هزار بافنده و تولید سالانه بیش از یک میلیون مترمربع فرش دستباف در فارس ظرفیت بزرگی در حوزه فرش دستباف دارد

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی سازمان صمت فارس،  مهران افراسیابی با اشاره به اینکه تعاونی های قالی بافی فیروزآباد به عنوان مرکز هنری فرش دستباف و قشقایی فعالیت می کنند اضافه کرد: در این شهرستان تعداد 50  تعاونی با سه هزار و 200 بافنده فرش مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 700 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند .

افراسیابی گفت: تقویت تشکل های بخش خصوصی و آموزش نیرو‌های متخصص زمینه ساز افزایش اشتغال ، ارتقای  توان تولید و توسعه  صادرات این هنر است.

 وی در خصوص مشاغل خانگی گفت: تعداد دارندگان مجوز مشاغل خانگی استان فارس  بیش از 35 هزار نفر است و تا کنون برای یکصد و بیست و چهار هزار و 533  نفر کارت قالی بافی صادر شده است.

افراسیابی اضافه کرد: این سازمان در سال 97 به 47 طرح مبلغ 240 میلیارد ریال تسهیلات در قالب اشتغال پایدار روستایی و به 1165 متقاضی، بیش از 7 میلیارد ریال در قالب مشاغل خانگی تسهیلات اعطاء کرده است.

 افراسیابی اظهار داشت : هم اینک حدود 35 هزار قالیباف در این استان تحت پوشش بیمه قالیبافی هستند و بیشترین تعداد بیمه شدگان در این بخش با 7 هزار نفر مربوط به شهرستان شیراز است.

وی با یاد آوری اینکه  استان فارس در سال گذشته  15 درصد از سهم صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داد گزارش داد : درسال گذشته (1397)، بیش از 46 میلیون دلار فرش دستباف به کشورهای چین، پاکستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، یونان و سایر کشورها صادر کرده است.

رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به اهمیت آموزشهای تخصصی در فرش اشاره کرد و گفت: کلاس‌های آموزشی، ارتقای مهارت قالی بافان، مهارت رفوگران و مرمت کاران و بازاریابان فروش فرش دستباف به حفظ، احیا و ارتقای جنبه‌های هنری و فرهنگی فرش دستباف و آشنایی بافندگان این هنر صنعت با نیاز‌های آموزشی روز بازار‌های داخلی و خارجی توجه می شود. 

افراسیابی تصریح کرد : حفظ ، احیا و رونق بخشیدن به هنر صنعت چند هزار ساله فارس به عنوان میراث فرهنگی ماندگار این استان در طرح ها و نقش ها و رنگهای متفاوت ترکی، لری، عربی و تاجیک از جمله اهداف خانه فرش قشقایی در شهرستان فیروزآباد است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز