خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنامطرح شد؛

باید منتظر حوادث ناگوارتر در آینده به دلیل چرخش اقلیم در شیراز بود/ احتمال زیرآب رفتن شهرک بهشتی و انجیره/ لایروبی مسیل ها باید قبل بارش صورت می‌گرفت

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۹۴۸

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به اینکه دخالت های انسانی از عوامل بسیار تاثیر گذار وقوع سیل محسوب می شود بیان کرد: یکی از دلایل سیل دروازه قرآن این بود که این حجم از آب در یک نقطه محصور بوده و یک دفعه رها شده است.

علی اکبری در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه در جریان سیل اخیر بخش کشاورزی استان نسبت به دیگر حوزه ها دچار آسیب دیدگی جدی نشده گفت: بارش های فروردین و اردیبهشت ماه سبب شد مناطق کشاورزی و مزارع گندم مناطقی مانند کربال، داریون و..... سیراب شود.

 وی افزود: صرف‌نظر از هزینه‌هایی که سیل اخیر به برخی مناطق وارد کرد باید بپذیریم که رحمت این بارندگی به مراتب بیش از خسارت آن بود.

عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه در حادثه سیل شاهد موضع گیری‌های بعضی افراد بودیم  بیان کرد: در چنین مواقعی عواملی مانند نگاه سیاسی و تلاش برای حذف رقیب بزرگترین جفایی است که هر فرد می تواند به اصل موضوع داشته باشد.

اکبری با بیان اینکه 23 استان در کشور درگیر پدیده سیل بودند ادامه داد: با توجه به اینکه در 50 سال گذشته چنین بارشی در بازه زمانی کوتاه رخ نداده بود بنابراین عواملی مانند گرم شدن زمین و چرخش اقلیم سبب شد که شاهد بروز چنین اتفاقاتی باشیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد: بارش 800 و 1800 میلیمتر باران در شهرستان هایی مانند سپیدان و رستم بیانگر این موضوع است که این بارش ها در سال های گذشته بی سابقه بوده است.

عوامل محیطی خارج از اراده انسان‌ها انجام می شود

نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه عوامل محیطی خارج از اراده انسان ها انجام می شود افزود: در این مواقع نیاز است تا مسئولان با مدیریت مناسب اقداماتی انجام دهند که به واسطه آن شاهد کاهش خسارات باشیم.

اکبری افزود: با توجه به اینکه طبیعت هیچوقت منتظر اقدامات انسان ها نمی‌ماند و اتفاقات خود را رقم می زند بنابراین اقداماتی مانند حذف و  محدود کردن این مسیل ها توسط عوامل انسانی باعث بروز چنین اتفاقاتی می شود.

نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه زمانی که گل و لای به همراه سیلاب باشد باعث می شود شدت تخریب افزایش پیدا کند گفت: در چنین شرایطی طبیعی است که رها شدن آب با این حجم از گل و لای باعث تخریب و گرفتن جان انسان ها می شود.

نماینده شیراز در مجلس افزود: لایروبی، جلوگیری از ریزش نخاله ، محدود نکردن مسیل های سیل باید قبل از بروز چنین حوادثی انجام شود.

باید منتظر حوادث ناگوارتر در آینده به دلیل چرخش اقلیم در شیراز بود/ احتمال زیرآب رفتن شهرک بهشتی و انجیره/  لایروبی مسیل ها  باید قبل بارش صورت می‌گرفت

حق طبیعت را نادیده گرفته‌ایم 

وی با بیان اینکه در سال های گذشته به دلیل نداشتن نگاه جامعه به بعضی از مناطق حق طبیعت را نادیده گرفته‌ایم ادامه داد: اگرچه در سال 1365 و 1383 به دلیل بارندگی های شدید یک سیل بسیار شدید و عظیم در شهر شیراز اتفاق افتاد اما خسارت آن زمان به اندازه سیل سال جاری نبود.

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: بروز سیل در سال‌های گذشته در مقاطع زمانی بیانگر این موضوع است که فاصله زمانی وقوع سیل در شهر شیراز کاهش یافته است به‌طوری‌که این مهم تهدیدی جدی برای شهر  شیراز به شمار می رود.

احتمال زیرآب رفتن شهرک بهشتی و انجیره در شیراز

اکبری با اشاره به اینکه تشدید بارندگی ها بر اثر چرخش اقلیم در غرب شیراز می تواند حوادث ناگواری را در سال های آینده برای شیراز ایجاد کند گفت: با توجه به وسیع بودن سطح حوزه آبخیز منطقه غرب شیراز اگر آب‌های ناشی از بارندگی زیاد به حوزه هایی مانند منطقه صنایع برسد در صورت نبود مکانی جهت پس زدن آب در این منطقه سبب می شود که مناطقی مانند شهرک شهید بهشتی، انجیره و .... زیر آب رود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه شنیده ها حاکی از آن است که دامنه مسیل های ذکر شده در حال محدود شدن است افزود: با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که پیک گذر آب در منطقه غرب شیراز باید حدود 120 متر مکعب بر ثانیه باشد بنابراین دستگاه های مربوطه اقداماتی انجام دهند که از بروز حادثه های ناگوار جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر سبب خلوت شدن پوشش گیاهی و فشرده تر شدن خاک مناطق شده، گفت: اقداماتی مانند فعالیت های تاسیساتی، ایجاد راه آهن، احداث پل سبب شده که خاک کوبیده شود که در وقوع سیل بی تاثیر نیست.

این نماینده مردم شیراز گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز و محدود شدن کانال‌ها در مناطق شهید وفایی و خیابان نارنجستان در محله سعدی محدودیت هایی را برای حرکت آب ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه محله سعدی نیازمند یک فکر جدی و عملیاتی است افزود: در چنین شرایطی نیاز است که تسهیلاتی در اختیار 60 الی 70 درصد ساکنان سعدی قرار گیرند و آنها را به یک منطقه دیگر  شیراز انتقال دهند به‌طوری که کل این منطقه را تبدیل به پارک کنند.

نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه وجود خانه های 40 الی 50 متری در مناطق سخت و چاله‌ها ساکنان این محله را به مخاطره می اندازد افزود: ساخت و احداث خانه در این منطقه بدون در نظر گرفتن مسایل مهندسی و شهرسازی از مسایل و مشکلات اهالی سعدی محسوب می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز