خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از رشد قارچ گونه آرایشگاه های مردانه در شیراز؛

ورود موج فارغ التحصیلان به حرفه آرایشگری/فعالیت زیر‌زمینی آرایشگران به دلیل فرار از هزینه ها

asdasd
کد خبر : ۷۶۸۷۲۶

اگرچه آرایشگری در برخی کلانشهرها از جمله تهران سود آوراست اما آرایشگران شیراز به زور هزینه های خود را بدست می آورند؛ چراکه هزینه هایی مانند اجاره مغازه، پرداخت عوارض و مالیات، سبب شده تا این روزها پیرایشگران حال و روز خوبی نداشته باشند.

به گزارش ایلنا در میان خیابان‌ها و مغازه‌های پرزرق و برق شهر ،دیگر خبری از سلمانی‌های قدیمی که تنها ابزارشان شانه، قیچی و آب پاشی برای اصلاح مو بود، نیست.امروز دیگر سلمانی‌ها به آرایشگاه تغییر نام داده‌اند و تجهیزات و ابزار کارشان متفاوت شده است. 

با بررسى تعدادى مغازه آرایشگاه هاى مردانه در سطح شهر شیراز متوجه مى شویم که حدود 1300 واحد آرایشگاه مردانه مجوزدار، مشغول فعالیت هستند.

آن طور که بردبار رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران مردانه شیراز مى گوید: افرادى که در شغل هاى دیگر متضرر و ورشکست شده اند و قصد راه اندازى کار مجدد دارند، وارد حرفه آرایشگرى مى شوند که این مهم سبب شده مشکلات عدیده اى براى ما ایجاد شود.

امید بردبار در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه در سال هاى گذشته سیل عظیمى از افراد به حرفه آرایشگرى در شیراز روانه شده اند، مى افزاید: در حال حاضر آرایشگران شیرازى بدون هیچ ملاحظه اى در نزدیکى و چند مترى یکدیگر مغازه راه اندازى مى کنند.

وى با بیان اینکه در هفته حدود 20 نفر متقاضى راه اندازى حرفه آرایشگرى برای اخذ مجوز و پروانه کسب در شهر شیراز به ما مراجعه مى کنند، مى افزاید: راه اندازى آرایشگاه در نزدیکى و به موازات هم از دیگر مشکلاتى است که با آن مواجه هستیم.

رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران مردانه شیراز با بیان اینکه در بیشتر آرایشگاه هاى شیراز حدود سه الى 4 صندلى و آرایشگر وجود دارد، ادامه مى دهد: با این وجود، اما تنها یک نفر در آرایشگاه مشغول به فعالیت است.

وى با بیان اینکه بیشتر مغازه‌داران و آرایشگران بعضى از موارد و اصول را در حق کارگران خود رعایت نمى‌کنند، مى گوید: این موضوع باعث شده که کارگران ناراضى بعد از مدتى کار را رها کرده و اقدام به راه‌اندازى آرایشگاه در کنار مغازه قبلى کنند.

رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران مردانه شیراز با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 1200 تا 1250 مغازه پروانه کسب دار در شهر شیراز فعالیت مى‌کند، مى افزاید: این در حالى است که 300 نفر هم در حال اقدام براى اخذ پروانه کسب هستند.

ورود موج فارغ التحصیلان به حرفه آرایشگری/فعالیت زیر‌زمینی آرایشگران به دلیل فرار از هزینه ها

وى به قیمت و نرخ آرایشگاه‌هاى مردانه در سطح شهر شیراز اشاره مى کند و مى افزاید: در حال حاضر قیمت اصلاح هاى ساده در آرایشگاه ها 22 هزار تومان است.

بردبار مى گوید: تعدد و افزایش تعداد واحدهاى صنفى آرایشگرى در شیراز مشکلاتى براى فعالان این صنف ایجاد کرده است و سبب شده در حال حاضر هر آرایشگر در طول روز تنها حدود 3 الى 4 مو را اصلاح کند. همین موضوع باعث شده درآمد این قشر به طور محسوسى کاهش یافته است.

به گفته وى، بیشتر افراد و آرایشگرانى که در سال‌هاى گذشته پروانه‌هایشان را باطل کرده‌اند مجددا به دلایل زیادى با مراجعه به اتحادیه، خواستار راه اندازى دوباره مغازه هایشان هستند.

بردبار با اشاره به اینکه تعدادى از آرایشگران در شیراز به صورت زیر‌زمینى فعالیت مى کنند ادامه مى‌دهد: بعضى افراد براى فرار از بسیارى موارد مانند اجاره بها، بیمه، مالیات، و ..... به فعالیت درون منازل و خانه هایشان رو آورده اند.

هجوم بسیارى از افراد به حرفه آرایشگرى

فرزاد  یکى از آرایشگران شیراز با بیان اینکه در حال حاضر وضع بازار به دلیل شرایط بد اقتصادى نامناسب است، مى گوید: اگرچه افراد در گذشته جهت اصلاح موى سر به صورت میانگین هر بیست روز یکبار به آرایشگاه مراجعه مى کردند، اما شرایط به گونه اى شده است که الان بعد از یک ماه و چهل روز مى آیند.

به گفته وى امروزه هزینه تجهیزات مورد نیاز در آرایشگاه ها و هم چنین هزینه هاى بیمه، تهیه لوازم بهداشتى و آتش‌نشانى فشار زیادى را از نظر مالى به آرایشگران وارد کرده است.

امیر دیگر آرایشگر شهر شیراز بیان مى کند: درکنار این هزینه ها، آرایشگران مردانه براى بیمه تأمین اجتماعى باید ماهیانه حدود 600 هزار تومان پرداخت کنند واین درحالی است که پرداخت چند صد هزار تومانى پول برق، آب و مالیات نیز به این پرداخت ها اضافه شده وآرایشگا‌ه ها را با هزینه های بسیار بالایی مواجه کرده است؛ از طرفی تعداد بالای واحدهای آرایشگاهی درشهر بر این مشکلات بیشتر افزوده است.

گزارش: محمدرضا طاهری

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز