خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

افزایش 20 درصدی حقوق کارگران مشکلی را حل نمی‌کند/دستمزدها بر اساس واقعیت تعیین شود نه خیال/ نماینده کارفرما و دولت موضوع را جدی بگیرند

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۹۴۴

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با بیان اینکه افزایش 20 درصدی حقوق کارگران در سال آینده راهگشای مشکلات این قشر نیست گفت: طبق ماده 141 قانون کار و ماده 111 سازمان تامین اجتماعی حقوق و دستمزد کارگران باید بر اساس تورم و سبد معیشتی مشخص شود.

علی راستگو در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه دولت‌مردان میزان حقوق کارگران را در سال آینده منصفانه و با توجه به شرایط جامعه و معیشت تعیین کنند افزود: با توجه به اینکه در شرایط فعلی دولتمردان با مشکلاتی عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند بنابراین با در نظر گرفتن بسیاری از مشکلات انتظار داریم که میزان دستمزد این قشر بر اساس واقعیت های موجود جامعه تعیین شود.

وی با بیان اینکه دریافتی کارگران زیر خط فقر است گفت: با توجه به اینکه حقوق کارگران در سال‌های گذشته 50 درصد از مزد واقعی عقب بود اما در شرایط فعلی عواملی مانند سونامی تورم، وضعیت نامناسب توزیع بازار و شرایط بد اقتصادی سبب شده که در حال حاضر کارگران بیش از  75 درصد از مزد واقعی فاصله داشته باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به اینکه در حالت معمولی نباید حقوق یک خانواده در ماه کمتر از سه میلیون تومان باشد بیان کرد: میزان حقوق کارگران باید طبق واقعیتها مشخص شود.

راستگو خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مجلس در سال آینده خواستار افزایش 400 هزار تومانی و افزایش 10 درصدی میزان حقوق کارگران است بنابراین با یک احتساب متوجه می شویم که حقوق این قشر در سال آینده 30 درصد افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه شورای عالی کار میزان حقوق بازنشستگان را بر اساس حقوق شاغلان افزایش دهد ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی میزان حقوق را بر اساس عواملی مانند سوابق کار، پرداخت بیمه تعیین می کند بنابراین باید حقوق سال آینده را به گونه‌ای تنظیم کنند که افراد از پرداخت بیمه دلسرد نشوند و توانایی پرداخت بیمه را داشته باشند.

راستگو خاطر نشان کرد: افزایش حداقلی حقوق کارگران و بازنشسته‌های تامین اجتماعی سبب می شود که بسیاری از افراد به دلایلی مانند از کار افتادگی، بازنشستگی ها پیش از موعد و ..... خواستار بازنشسته شدن و نپرداختن بیمه شوند.

وی خواستار افزایش 30 درصدی مزد شاغلان و بازنشستگان در سال آینده شد و افزود: این در حالی است که باید در طول سال مزایایی مانند کوپن و افزایش پلکانی حقوق به آن‌ها تعلق گیرد چرا که میزان دستمزد کمتر از این رقم باعث می شود که شرایط زندگی برای آن ها به مراتب سخت‌تر  شود.

راستگو با بیان اینکه در حال حاضر تشکلات عالی کانون بازنشستگان به صورت جدی پیگیر افزایش حقوق این قشر است خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نمایندگان دولت، نماینده های کارفرما و نمایندگان کارگران مجموعه شورای کار را تشکیل می دهند اما تاکنون نماینده کارفرما و دولت به صورت جدی در بخش تعیین حقوق دستمزد کارگران ورود نکرده‌اند.

راستگو ادامه داد: اگر خواستار تعیین مبلغ منطقی و واقعی نرخ دستمزد و حقوق برای جامعه کارگران هستیم در مرحله نخست باید با این جامعه به صراحت و شفافیت سخن بگوییم.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر استان گفت: اگرچه دولت نرخ تورم را 27 درصد اعلام کرد بنابراین ما همواره انتظاریم که حقوق و دستمزد جامعه کارگان طبق این نرخ و بر اساس واقعیت و نه خیال مشخص شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز