خبرگزاری کار ایران

نماینده اقلید در گفت وگو با ایلنا:

اعتبارات موجود پاسخگوی نیازهای عمرانی نیست/ دولت توانایی ضمانت برگشت پول را ندارد/سرعت پیشرفت آزاد راه شیراز اصفهان مطلوب نیست

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۸۳۵

نماینده مردم اقلید در مجلس با بیان اینکه سرعت پیشرفت آزاد راه شیراز- اصفهان مطلوب نیست گفت: به‌رغم اقداماتی که در این پروژه در حال انجام است اما سرعت پیشرفت کار مطلوب نیست به طوری که با توجه منابعی که به این پروژه تزریق می شود نمی‌توان انتظار داشت که این روند و تکمیل این پروژه ها با سرعت انجام شود.

به گزارش ایلنا حسین افضلی در گفت و گو با ایلنا گفت: اولویت‌بندی و در مرحله بعد ساماندهی پروژه‌های نیمه تمام کشور باعث می شود سرمایه‌هایی که از گذشته در کشور انباشت شده به سود دهی برسد.

نماینده مردم اقلید در مجلس گفت: اگرچه 10 درصد  اعتبار عمرانی بودجه 98 به عنوان آورده دولت برای مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده اما باید توجه داشت که حجم گسترده پروژه‌های نیمه تمام کشور از یک سو و ایجاد پروژه‌های حیاتی عمرانی کشور مانند راه‌اندازی کریدور‌های بین‌المللی مانند ریلی، زمینی و دریایی می تواند تاثیرات مثبتی را در بسیاری از بخش ها داشته باشد.

افضلی اظهار کرد: به تعویق انداختن برنامه‌های بنادری که در کشور فعالیت می‌کنند سبب می شود کشورهای همسایه از این فرصت استفاده کنند که این مهم سبب می شود فرصت ارزشمندی را در تمامی بخش ها از دست دهیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اعتبارات موجود جوابگوی نیازهای عمرانی ما نیست ادامه داد: تولید منابع مالی از مواردی است که وزیر محترم همواره بر آن تاکید دارد که این مهم با به کارگیری و استفاده از بخش خصوصی عملیاتی می شود.

وی بر این باور است که فروش سوخت به کشتی‌های بین المللی و فراهم کردن زیر ساخت‌های این بخش سبب در آمدزایی مناسبی برای کشور می شود.

نماینده مردم اقلید در مجلس گفت: جذب منابع داخلی از طریق فروش اوراق های مختلف و توان استفاده از امکانات خارجی مانند بانک ها، وبه کارگیری افرادی که دارای اعتبار ایرانی که در خارج از کشور زندگی می کنند می تواند در بسیاری از مبادلات اقتصادی بین المللی به ما کمک کند که عملیاتی شدن این مهم باید ضمانت برگشت پول برای این افراد فراهم کند.

وی با بیان اینکه دولت به دلایل متعددی نمی تواند ضمانت برگشت پول ها را بپردازد ادامه داد: اگرچه در بخش خصوصی افراد شایسته ای وجود دارد اما آن ها به دلیل نداشتن توان مالی نمی توانند ضمانت برگشت پول را تضمین کنند.

افضلی با بیان اینکه در خوشبینانه ترین حالت 20 سال زمان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام موجود در کشور زمان لازم است گفت: بدون همکاری بخش خصوصی و ایجاد توان مالی بخش های مختلف نمی توانیم پروژه های عمرانی کشور را به پایان برسانیم.

نماینده مردم اقلید گفت: استان فارس در بخش جذب سرمایه گذار خارجی در مقایسه با سایر استان‌ها  از وضعیت مطلوبی برخوردار است این در حالی است که بسیاری از افراد بومی استان ساکن کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس هستند که جذب این افراد می تواند سبب توسعه و رونق پروژه های بخش خصوصی شود.

وی با بیان اینکه کاهش درآمد نفت باعث می شود که در آمد مالیات هم کم شود بیان کرد: زمانی که در آمدهای نفتی کاهش پیدا می کند به دلیل پایین آمدن گردش مالی سبب می شود که در آمدهای مالیات هم کاهش پیدا کند و باید بپذیریم که در آمدهای دولتی نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است و این در حالیست که در چنین شرایطی تکیه بر اعتبار  دولتی نمی تواند راهگشای بسیاری از پروژه ها و مشکلات باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: اگرچه کمیسیون عمران مجلس پیگیری‌هایی انجام داده که دولت اعتبارات عمرانی را کاهش ندهد بنابراین دولت باید تدبیری بیندیشد که بودجه عمرانی کشور در زمان تخصیص هم کاهش نداشته باشد.

وی خواستار توجه ویژه دولت به پروژه‌های ریلی در استان فارس شد و افزود: ساماندهی پروژه های عمرانی نیمه تمام استان با بودجه دولتی امکان پذیر نیست بنابراین دولت باید با انجام و پروژه‌هایی که برگشت سرمایه در آن سریع‌تر است اقداماتی انجام دهد که بتوانیم شاهد تکمیل پروژه های نیمه تمام فارس باشیم.

افضلی معتقد است که مزایایی مانند برگشت سرمایه و ریسک پذیری پایین در پروژه ریلی یزد اقلید می تواند سبب توسعه اقتصادی استان شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس خواستار ارایه راهکارهای موازی در جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام استان شد و گفت: با وضعیت مالی فعلی و روال مالی موجود نمی توان پروژه های نیمه تمام استان را تکمیل کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز