خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

57 اثر ارزشمند موزه های فارس ثبت ملی شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۱۰۲

مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ثبت ملی 9 مجموعه تحت قالب 57 اثر ارزشمند منقول تاریخی- فرهنگی موزه‌های استان فارس خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری اظهار داشت: با هدف صیانت و نگهداری از آثار تاریخی، پرونده9 مجموعه تحت قالب 57 اثر ارزشمند منقول تاریخی- فرهنگی موزه های استان در جلسه شورای ثبت کشور تایید و در فهرست ملی قرار گرفت.

 این مقام مسئول اظهار داشت: این آثار شامل مصحف ابراهیم سلطان، قرآن های هفدمن شیراز و  مجموعه سی پاره قرآن به خط استاد پیر یحیی جمال الصوفی از موزه پارس شیراز ، 17 سنگ با نقش برجسته بازمانده کالخ والرین موزه بیشاپور مربوط به دوره ساسانیان و 4 سنگ قبر مزین به خطوط پهلوی- ساسانی از موزه بیشاپور ثبت ملی شدند.

امیری تصریح کرد: برخی ازآثار به دلیل ارزش و منحصر به فرد بودن از جمله  مصحف ابراهیم سلطان یکی از با شکوه ترین منتخبات سوره های قرآن است که توسط نوه تیمور در نیمه اول قرن نهم هجری به دوقلم درشت و متوسط به رشته تحریر در آمده است، جلد این مصحف از چرم سوخته معرق و مشبک است و جزء فاخرترین جلدهای باقیمانده از قرن نهم هجری است .

از دیگر آثار قابل ذکر قرآن وزین و بزرگ هفدمین دروازه قرآن شیراز است که نگارش آن منصوب به ابراهیم سلطان است و تا سال 1312 در بالای دروازه قرآن قرار داشته  و از سال 1315 به دلیل حفاظتی، مرمتی وامنیتی به موزه پارس منتقل گردیده است. این قرآن جز وزین ترین قرآنهای موجود درجهان است . 

بنابراین گزارش، در حال حاضر  استان فارس دارای 90 اثر ملی منقول تاریخی- فرهنگی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز