خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان فارس خبر داد:

طرح شکایت از مسئولان هرمزگانی در رابطه با طرح الحاق

رئیس کل دادگستری استان فارس از طرح شکایت از مسئولان استان هرمزگان در رابطه با اجرای طرح شورای عالی امنیت ملی مبنی بر الحاق ۵ روستای آن استان به فارس در دادسرای استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، علی القاصی مهر ظهر امروز چهارشنبه ۲ تیر در نشست خبری هفته قوه قضائیه با شاره به کوتاه شدن فرایند رسیدگی به پرونده‌ها در قوه قضائیه، گفت: طرح الحاق بخشی از استان هرمزگان به استان فارس که مصوب شورای عالی امنیت ملی در سال پیش بود امسال باید اجرا می‌شد که در واکنش به آن برخی مسئولان استان هرمزگان قانون را تمکین نکردند و با اظهار نظر‌هایی موجب ایجاد تشنج در منطقه شدند که طرح شکایت از این افراد را در پی داشت.

رئیس کل دادگستری استان فارس در مورد پرونده‌های ارجایی به قوه قضائیه در استان فارس گفت: در سال گذشته حدود ۷۱۶هزار پروند به مجموعه ارجاع شده که ۴/۴ درصد رشد نسبت به شال پیش از آن نشان می‌دهد.

وی با تاکید براینکه در سال ۹۳ بلغ بر ۱۷ هزار و سال ۹۴ نیز ۶۰۰۰ پرونده کمتر شده، افزود: به طوری که از ۹۰۰۰۰ پروند موجود در محاکم قضایی ۳۰۰۰۰ هزار عدد کم شده و در حال حاظر به ۶۰۰۰۰ فقره رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: رسیدگی به پرونده‌های مجرمین خطرناک را به شکل وی‍‍ژه و خارج از نوبت انجام می‌شود و از اولویت هی کاری خود قرار داده‌ایم و مردم هم نمونه‌هایی از آن را شاهد بوده‌اند.

القاصی مهر ب بین اینکه در سال ۹۴ شاهد کاهش برخی از جرایم در استان فارس بوده‌ایم، از کاهش ۳۰ درصدی سرقت مسلحانه، ۱۶ درصدی سرقت به عنف، ۱۷ درصدی سرقت تحت پوشش، ۲۲ درصدی سرقت منزل، ۲۹ درصدی سرقت اتومبیل، ۱۴ درصدی سرقت موتور سیکلت، و سرقت ۲۵ درصدی داخل خودرو خبر داد که در مجموع شاهد کاهش ۱۸ درصدی سرقت‌ها بوده‌ایم.

او با بیان اینکه ۷/۳۰ درصد از کل پرونده‌های دستگاه قضایی استان فارس را پرونده‌های مصالحه‌ای تشکیل می‌دهد، تاکید کرد: با فعالیت‌های هیئت‌های حل اختلاف در سال گذشته شاهد رشد ۴ درصدی مصالحه در پرونده‌های ارجاعی بوده‌ایم.

وی همچنین کاهش جمعیت زندان‌ها را از جمله اولویت‌های این دستگاه نام برد، و ادامه داد: متاسفانه تعداد زندانیان در استن زیاد است که بنا داریم با مد نظر قرار دادن تخفیفات ویژه برای کسانی که بدلیل مشکلات مالی و جرایم از این دست به زندان می‌روند جمعیت زندانیان را کم کنیم.

القاصی مهر تصریح کرد: اقدامات انجام شده در ربطه با کم کردن جمعیت زندانیان موجب شد که سال ۹۴ شاهد کاهش ۱۲ درصدی ورودی زندان‌ها باشیم و این در حالی است که در همین سال رشد ۲۳ درصدی آزادی زندانیان را نیز شاهد بوده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بحث حفاظت از اراضی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۱۸۰۶ هکتار از اراضی تصرف شده در سطح استن فارس رفع تصرف شد که ارزش ریالی آن بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال بوده است.

القاصی یکی دیگر از کارهای مهم انجام شده در این دستگاه را اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت منابع آب عنوان کرد و ادامه داد: با تدوین و ارائه طرحی در این رابطه ۱۰۰ وظیفه برای ۱۲ دستگاه تعریف شده و به آن‌ها ابلاغ شده است که خروجی آن صرفه جویی ۴۷ میلیون لیتری آب در استان فارس بودهاست.

رئیس دستگاه قضاء در استان فارس، کاهش ۴/۱۱ طلاق، کاهش ۴۵ درصدی اتفاقات چهارشنبه آخر سال و اجرای طرح پیشگیری از روزه خواری از دیگر اقدامات دادگستری استان فارس عنوان کرد و افزود: در بحث در انتخابات نیز باید بگوییم که انتخاباتی بی‌نظیر را برگزار کردیم بطوری که تنها دوره‌ای بود که مشکل امنیتی نداشتیم.

وی در پایان هم از اجرایی شدن طرح قانون پیش فروش آپارتمان خبر داد که سال‌ها مسکوت مانده بود و اجرا نمی‌شد.

کد خبر : ۳۸۳۴۵۸