خبرگزاری کار ایران

آغاز اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدأ در شهر لامرد

اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدأ در شهر لامرد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، شهردار لامرد که در مراسم آغاز طرح تفکیک پسماند از مبدأ در شهر لامرد سخن می‌گفت با بیان مطالبی درباره اهمیت اجرای این طرح، افزود: بحث بازیافت زباله و دفن بهداشتی آن یکی از معضلاتی است که شهرداری‌ها با آن روبرو هستند.

وی ادامه داد: بحث بازیافت زباله در دنیا به صورت جدی در حال انجام است و کشورهای توسعه یافته نگاه ویژه‎ای به زباله یا طلای کثیف به عنوان یک منبع قابل توجه درآمدی دارند و افرادی که در حوزه بازیافت زباله فعالیت دارند از اقشار ثروتمند جامعه هستند.

شبانی‌نژاد با بیان اینکه پرونده‌های متعددی علیه شهرداری لامرد به دلیل عدم دقت در دفن بهداشتی زباله تشکیل شده است، گفت: ما به دنبال رفع معضل بازیافت زباله در لامرد بودیم و از محیط زیست استان به ما فشار می‌آوردند که دفن بهداشتی زباله در شهر را کنترل کنید و در دو ساله چند مرتبه به مراجع قضایی مراجعه کردم.

وی با بیان اینکه این طرح یک کار فرهنگی است، اظهار داشت: اگر شهروندان ما در طرح تفکیک زباله با شهرداری و بخش خصوصی همکاری نکنند این کار به سرانجام نمی رسد.

وی طرح تفکیک پسماند از مبدأ را یک کار جدید دانست و گفت: این طرح با کمک همکاران‌مان در شهرداری با مشارکت بخش خصوصی اجرایی می شود و علاوه بر اینکه کسب درآمد مدنظر بوده نیز کمک بسیار زیادی به سلامت شهروندان خواهد کرد.

وی با اشاره به فضای دفن زباله در شهر لامرد، گفت: همه شهروندان از این فضا رنج می‌برند و این سئوال را مطرح می‌کردند که چرا باید فرآیند دفن زباله یک فرآیند مکانیزه و امروزی نباشد.

شهردار لامرد به دو وظیفه اساسی بخش خصوصی در اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: ساماندهی و دفن بهداشتی زباله در سایتی که موجود است و رضایت اداره محیط زیست از تعهدات بخش خصوصی است و همچنین فرهنگ‌سازی از دیگر وظایف بخش خصوصی بوده و آموزش و پرورش و تمامی نهادهای فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد می‌بایست در این زمینه کمک کنند.

شبانی نژاد ادامه داد: بخش خصوصی یا عوامل اجرایی با کارت شناسایی و ماشین مخصوص به جمع آوری زباله ها اقدام خواهند کرد و شهروندان به اجرای این طرح تشویق می‌کنند.

وی با بیان اینکه این طرح مصوبه شورای شهر لامرد را دریافت کرده است، اضافه کرد: بخش خصوصی موظف است در قبال دریافت زباله با پرداخت مبلغ نقدی و غیرنقدی شهروندان را تشویق کند.

در ادمه رئیس شبکه بهداشت و درمان لامرد با بیان این پیشنهاد که بایستی با دریافت زباله از شهروندان به آنان مبلغی نقدی پرداخت شود، گفت: نقش خانواده ها در توجیه فرزندان مهم است.

وی یادآور شد: قوانین حقوقی و قضایی در رابطه با پسماند در کشورهای دیگر وجود دارد و به صورت جدی با متخلفان برخورد می‌شود.

اعضای انجمن رویش سبز جنوب و برخی اساتید دانشگاهی به بیان پیشنهادات خود درباره این طرح پرداختند.

به گزارش ایلنا، طرح تفکیک پسماند از مبدأ در شهر لامرد از امروز بیستم بهمن ماه اجرایی شد و شهروندان محترم می‌توانند تمامی زباله های خشک و بازیافتی خود شامل انواع پلاستیک، شیشه،کاغذ، قوطی، فلزات و ... را در درون کیسه های مخصوصی که از سوی شهرداری و بخش خصوصی در اختیار آنان قرار می گیرد جمع آوری کرده و فقط در روزهای دوشنبه هر هفته (15 روز یکبار) رأس ساعت 7 صبح درب منازل خود قرار دهند تا توسط کارکنان خدوم شهرداری لامرد جمع آوری شود.

کد خبر : ۳۴۵۶۸۱