خبرگزاری کار ایران

سید احمدرضا دستغیب:

مصوبه لغو طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) از سوی وزارت راه، تحریف‌شده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۷۹۲

این خبر تحریف‌شده به سفارش یکی از وزارتخانه‌ها به‌سرعت در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد، بنده با صحبتی که با وزیر راه داشتم متن اصلی و جعلی مصوبه را در اختیار وی قراردادم.

دبیر هیئت‌امنای حرم احمدبن موسی(ع) گفت: مصوبه وزارت راه در مورد لغو طرح توسعه حرم شاه‌چراغ(ع) تحریف‌شده و سیاسی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، احمدرضا دستغیب، بعد از ظهر یکشنبه ۱۱ آبان ماه در نشست خبری در جمع خبرنگاران پیرامون طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) با اشاره به انتشار خبری مبنی بر لغو مصوبه‌ ی طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) در رسانه‌های کشور گفت: این خبر تحریف‌شده به سفارش یکی از وزارتخانه‌ها به‌سرعت در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد، بنده با صحبتی که با وزیر راه داشتم متن اصلی و جعلی مصوبه در اختیار وی قراردادم.

وی به تذکر و دستور لازم وزیر راه برای تکدیبیه این مصوبه تحریف شده اشاره کرد و ادامه داد: قرار شد خبر از سوی وزارت راه تکذیب شود و هفته آینده رسماً لغو مصوبه ابلاغ شود و اگر تا هفته آینده رسماً لغو تکذیبیه مصوبه ابلاغ نشود، به‌طورقطع فایل صوتی گفتگو با وزیر در اختیار رسانه‌ها قرار داده خواهد شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تحریف شدن این مصوبه گفت: برخی افراد در مرکز به دنبال مقاصد خود هستند و نسبت به توسعه شیراز بی‌توجهی می‌کنند و این حرکت سیاسی است.

دستغیب افزود: به نظر می‌رسد یکی از معاونین وزارتخانه راه و شهرسازی تمایل عجیبی برای ریاست میراثفرهنگی کشور دارد و ما از همین‌الان می‌گوییم به میراثبرود و معاون شود تا بلکه زودتر به نتیجه‌های خود برسد.

امکانات بافت فرسوده باید عادلانه در اختیار همه قرار گیرد
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در رابطه با بافت فرسوده و قدیمی شیراز سال‌هاست مسئولان فقط شعار می‌دهند و حال که قرار است قدم مؤثری برای این منطقه برداشته شود، خیلی‌ها مایل نیستند که این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: میراثفرهنگی موظف است اگر رانتی را در اختیار یک خبرگزاری قرار می‌دهد، عین همان را در اختیار دیگر رسانه‌ها نیز قرار دهد و این رانت دولتی نباید تنها در اختیار افرادی باشد تا مقدمه‌ای برای ایجاد خصومت و جلوگیری از توسعه و آبادانی بافت فرسوده شود.

دستغیب بیان کرد: اگر خانه‌ای در اختیار انجمنی قرار می‌گیرد باید این امکان برای همه تشکل‌های مردمی ایجاد شود و خلاف قانون است که امکانات دولتی و اماکن دولتی و میراثفرهنگی تنها در اختیار یک سازمان مردم‌نهاد باشد، این‌یک رانت دولتی در مجموعه بافت قدیم محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته شاهد این موضوع بوده‌ایم که به خطر افتادن منازل شخصی بعضی از افراد که منزل میراثی و منازل مربوط به بیت‌المال را تبدیل به دفاتر شخصی کرده‌اند باعثشده که‌موجی رسانه‌ای علیه مجموعه طرح توسعه و آبادانی بافت فرسوده ایجاد کنند.

وی به ورود دستگاه‌های نظارتی به این مسئله اشاره کرد و گفت: اجازه نخواهیم داد که از امکانات دولتی به نفع گروه و فرد خاصی استفاده شود.

اقدامات حرم شاه‌چراغ(ع) در حفظ و احیای میراثفرهنگی
نایب‌رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس افزود: متولیانی که دم از احیای بخش زیادی از خانه‌های میراثی، منازل و بافت می‌زنند باید بدانند با وضعیت موجود یک توریست و گردشگر شهامت عبور از بافت‌های فرسوده را ندارد.

وی یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌هایی که تولیت آستان مقدس در شش ماه گذشته در فعال کردن واحد زائرین خارجی داشته باعثشده است تا روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ گردشگر خارجی از آیینه‌کاری‌ها و فرهنگ زیارت بازدید ‌کنند.

دستغیب افزود: بعید می‌دانم به میزانی که حرم مطهر در این شش ماه در حفظ و احیای میراثفرهنگی قدم برداشت، میراثفرهنگی در یک‌ساله داشته باشد.

وی اظهار داشت: یک شهروند شیرازی باید خودرو خود را کجا بگذارد، آیا با پارکینگ‌های مکانیزه که چهره شهر را به هم زده می‌توان جوابگوی رفع و کمبود پارکینگ بود، عدم پیش‌بینی‌های لازم در پروژه‌های اطراف حرم راه‌ها و مسیرها را سخت و دچار مشکل کرده است.

میراثفرهنگی موظف است به‌سرعت بازنگری‌های لازم را انجام دهد

دبیر هیئت‌امنای آستان احمدی و محمدی(ع) بابیان این مطلب که بخشی از فضاسازی میراثدر بافت فرسوده برای جبران کم‌کاری‌هایی است که در مجموعه‌های دیگر استان وجود دارد، گفت: در بافت فرسوده منازل فراوانی از خانه‌های قدیمی، تاریخی و ثبتی وجود دارد که برخی از خانه‌های ثبتی ارزش خود را ازدست‌داده و خانه‌ای که نه سقفی و نه کف برای آن مانده چگونه واجد ارزش‌های لازم است.

وی ادامه داد: میراثباید بازنگری لازم را هر چه سریع‌تر در مورد خانه‌های فرسوده انجام دهد و آن را رها نکند و تعیین تکلیف کند چراکه نشان دادن منطقه‌ای به‌عنوان منطقه ممنوعه کار صحیحی نیست و میراثموظف است که متناسب با روز خانه‌ها را ارزش‌گذاری کند و آن منازلی را احیا کند که ارزشمند است و می‌تواند به‌صورت موزه و نگارخانه درآید.

نماینده مردم شیراز افزود: انسان‌هایی که در بافت فرسوده رفت‌وآمد می‌کنند محترم هستند و چگونه است که ما انسان‌ها را نادیده می‌گیریم و تمام توجه را معطوف به برخی از سازه‌ها می‌کنیم و فراموش می‌کنیم که این سازه‌ها برای ترقی و رشد انسان‌ها هستند.

وی اضافه کرد: بافت فرسوده حالت مسکونی خود را ازدست‌داده است و اگر راه‌های دسترسی آسان شود و مسیرها گشایش پیدا کنند مجدداً سکنه اصیل این شهر به مناطق خود بازمی‌گردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز