خبرگزاری کار ایران

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

شعر غدیر همچون رود خروشان در تاریخ جریان دارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۹۲۷

در تاریخ بشر و در روزگاری که کاغذ، صنعت چاپ و رسانه‌ای وجود نداشت شعر به‌تنهایی وظیفه رسانه را بر دوش داشت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: شعر غدیر همچون رود خروشان در تاریخ جریان دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، غلامعلی حداد عادل شامگاه سه‌شنبه، ۱۵ مهرماه، در سومین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر اظهار داشت: در تاریخ بشر و در روزگاری که کاغذ، صنعت چاپ و رسانه‌ای وجود نداشت شعر به‌تنهایی وظیفه رسانه را بر دوش داشت.

وی تصریح کرد: شاعران عرب و پارسی گوی از صدر اسلام تا به امروز در عظمت امیرالمؤمنین(ع)، شکوه ولایت و غدیر سروده‌اند و این حماسه بزرگ را به‌صورت شعر بیان کرده‌اند.

او ادامه داد: از گذشته تاکنون شعر دارای جایگاه والایی در جهان بوده است.

عادل بیان کرد: غدیر آیینه زیبایی‌ها است و از زمانی که به وجود آمد، مانند جویباری در شعر شاعران روان شد و شاعران ستایشگران بزرگی این زیبایی هستند.

او به واقعه غدیر خم اشاره کرد و افزود: غدیر خم واقعه‌ای بزرگی در فرهنگ اسلامی است که به دست شاعران به شیوه‌ای هنری ماندگار شده شاعران کوشیده‌اند تا غدیر را در ذهن تاریخ ماندگار کنند و به شکرانه استعداد شاعری این حقیقت را ماندگار سازند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی عنوان کرد: شعر غدیر همچنان مانند رود خروشان در تاریخ جریان دارد و همه سر تعظیم به پیشگاه عظمت علی(ع) فرود آورده‌اند.

او اضافه کرد: رسول اکرم(ص) هر کس برای ما یک بیت شعر بگوید خدا برای او خانه در بهشت می‌سازد و خداوند با روح‌القدس مدد می‌کند آن‌کسی را که از مفاخر رسول‌الله(ص) به شعر بیان کند.

در ادامه این آئین مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر کشور نیز گفت: اگر استکبار با دروغ و فریب در تلاش تسخیر جهان است قدرت نرم جمهوری اسلامی همان‌گونه که تابه‌حال اثربخشی خود را نشان داده است می‌تواند همه جهان را معطر به عطر ارزش‌های جهانی کند.

حسین ظریف‌منش افزود: سه ویژگی هنر شامل اثربخشی، ضریب نفوذ در دل و روح و ماندگاری هنر باعثشد از آن برای توسعه فرهنگ غدیر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: آنچه مولا را مولا کرده است باید در خطبه غدیر یافت و البته شاعران باید توجه داشته باشند خطبه غدیر و خطبه امام هادی(ع) در خصوص این واقعه که هرگز واکاوی نشده‌اند و باید منبع مضامین آثار شاعران باشد.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: دو دوره گذشته این جشنواره در تهران برگزار شد اما به دلیل سابقه ادبی شیراز، میزبانی جشنواره دوباره غدیر به شیراز سپرده شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز