خبرگزاری کار ایران

آیت الله سید علی اصغر دستغیب:

حوزه‌های علمیه خواهران، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۹۷۰

با توجه به گستردگی جلسات دینی بانوان، حضور مبلغات جهت هدایت آنان ضروری است.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری حوزه‌های علمیه خواهران را یک ضرورت و کمبود در جامعه امروزی دانست و گفت: با توجه به گستردگی جلسات دینی بانوان، حضور مبلغات جهت هدایت آنان ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در مراسم آغاز به کار حوزه علمیه خواهران وابسته به این آستان مقدس به تبیین علل راهیابی افراد مختلف به حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: این اقدام در گام نخست یک تکلیف شرعی و واجب کفایی بنابر آیه۱۲۲ سوره توبه «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ؛ و شایسته نیست مؤمنان همگى[براى جهاد] کوچ کنند پس چرا از هر فرقه‏اى از آنان دسته‏اى کوچ نمى‏کنند تا دسته‏اى بمانند و در دین آگاهى پیدا کنند و قوم خود را وقتى به سوى آنان بازگشتند بیم دهند باشد که آنان[از کیفر الهى] بترسند» است و این کلام صریح قرآن کریم است.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری افزود: کوچ کردن عده‌ای برای تفقه در دین و سپس بازگشتن به سمت قوم و مجموعه خود جهت هدایت در قرآن کریم بیان شده است و این مسئله تکلیف را به عنوان یک واجب کفایی نه یک واجب عینی مشخص می‌کند که البته حرفه‌ها و مشاغل دیگر نیز اینگونه است.

وی، ‌ تبلیغ دین را وظیفه سنگین، خطیر و حساس دانست و افزود: شخصی که عالم یا عالمه است انتظار به مراتب بیشتری از او می‌رود تا آن شخصی که جاهل یا جاهله است زیرا در روایت‌ها آمده است که خداوند ۷۰ گناه از جاهل را می‌بخشد اما یکی از آن‌ها را از عالم نمی‌بخشد.

آیت‌الله دستغیب گفت: حال سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که با این احتساب چرا پس باید به دنبال علم‌آموزی رفت؟ برخی‌ها قانع نیستند که در یک حد معمولی متوقف شوند و دارای همت عالی هستند که البته خداوند نیز چنین اشخاصی را دوست دارد.

وی ادامه داد: انسان مانند اشیا نیست و انسان می‌تواند عالم باشد یا جاهل و صاحب اختیار است اما هر انسانی که دوستدار خدا و مکتب اهل بیت(ع) است سعی می‌کند عالم باشد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) بر لزوم توجه به حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد: حوزه‌های علمیه خواهران یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که در گذشته تا این حد متوجه نبودند و این از برکات انقلاب اسلامی است که این موج در کشور گسترده شد.

وی، حوزه‌های علمیه خواهران را یک ضرورت و حقیقتاً یک کمبود در جامعه امروزی دانست و گفت: جلسات دینی بانوان روز به روز در نقاط مختلف کشور گسترده‌تر می‌شود اما باید مبلغات عالمه نیز حضور داشته باشند که این جلسات را علم خود هدایت کنند و باید این خلأ را پر کرد.

آیت‌الله دستغیب همچنین بر ضرورت همراهی تقوا و معنویت با علم تأکید کرد و گفت: تقوا و معنویت منهای علم نمی‌تواند عنوان مبلغه را به شخصی عطا کند، هرچند اگر تقوا و معنویت نباشد آن علم بی‌اثر است البته تقوا نیز در اینکه در علم موفق باشیم تأثیر دارد.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: باید در جلسات مذهبی بانوان به دلیل وجود مبلغات در آن‌ها تحول ایجاد شود و عقاید مردم و راه و روش‌های غلط تصحیح شود.

آیت‌الله دستغیب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه ۹۷ سوره نحل «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ؛ هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاکیزه‏اى حیات[حقیقى] بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏دادند پاداش خواهیم داد» گفت: عمل صالح دارای مفهوم بسیار گسترده‌ای است.

وی، هر کار مفید، مثبت و سازنده‌ای در ابعاد مختلف عبادی، علمی، اجتماعی و سیاسی و تلاش در جهت مسائل اقتصادی، معیشتی، ‌ امور فرهنگی را عمل صالح دانست و افزود: ‌ با توجه به آیه فوق هر کسی می‌ تواند عمل صالح انجام دهد اعم از زن و مرد و تردیدی نیست که بین جنس زن و مرد تفاوت‌هایی به لحاظ جسمی و روحی وجود دارد و به همین دلیل مسئولیت‌های آن‌ها نیز به تناسب این تفاوت‌های روحی و جسمی متفاوت است.

آیت‌الله دستغیب ابراز کرد: اما به لحاظ شخصیت انسانی، جایگاه زن و مرد در پیشگاه خداوند متعال هیچ تفاوتی ندارد لذا میزان برای سنجش مرتبه و مقام مرد و زن عمل صالح می‌فرماید.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این آیه با این بیان در رابطه با مرد و زن از یک طرف دهان یاوه‌گویانی را می‌بندد که در گذشته و حال برای زنان شخصیت انسانی قائل نبوده یا جایگاه و رتبه آن‌ها را پایین‌تر از مرد‌ها دانسته‌اند و از یک طرف هم موضع دین مبین اسلام را نسبت به بانوان مشخص کرده است یعنی می‌رساند که اسلام یک آیین مردانه نیست و آیینی که صرفاً برای حمایت از مردان و ارائه برنامه به مردان و همراهی کردن مرد‌ها برای رشد و تعالی آمده باشد، نیست.

وی با تأکید بر لزوم همراهی عمل صالح با ایمان عنوان کرد: اگر چنانچه عمل صالح از هر یک این دو قشر باشد به شرط ایمان می‌تواند انسان را در اوج کرامت و شخصیت خود قرار دهد. البته عمل صالح به تنهایی کافی نیست زیرا آن چیزی که هدف انبیای الهی با الهام‌گیری از ذات اقدس احدیت است، رشد و تعالی انسان‌هاست و تنها در صورتی عمل صالح پاک و مبراست که ایمان داشته باشد.

آیت‌الله دستغیب اضافه کرد: خداوند در ادامه آیه می‌فرماید اگر چنین باشد ما او را به حیات طیبه زنده می‌کنیم و معلوم می‌شود که انسان در همین دنیا دو زیست است، یک زیست حیوانی دارد که همین جنبه‌های زندگی سوری و مادی اوست اما یک زیست و حیاتی باطنی و معنوی دارد که آن را خودش باید ایجاد کند و زمینه ذاتی در آن قرار دارد.

رئیس حوزه علمیه رضوی شیراز با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که ذاتاً به انسان کرامت بخشیده است لذا این امر ذاتی باید شکوفا شود، به تعریفی از حیات طیبه پرداخت و گفت: حیات طیبه یک زندگی پاک و طیب همراه با تمام مفاهیم سازنده انسانی است و یک زندگی در هاله‌ای از نور است، نوری که منشأ آن خداوند خالق جهان است.

وی، ثواب‌های اعمال را از سوی خداوند، استحقاقی و تفضلی عنوان کرد و گفت: اگر کسی مؤمن باشد و عمل صالح انجام آنقدر استحقاق پیدا می‌کند که خداوند از فضل خودش به او ثواب عنایت می‌کند که البته خداوند صاحب فضل عظیم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز