خبرگزاری کار ایران

کاروان شعر و داستانک مسافرآدینه به منزل هفتم رسید

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۴۱۱

هفتمین جشنواره منطقه‌ای شعر و داستانک مسافرآدینه روزگذشته در دوبخش کارگاه ادبی با حضور دکتر حسین بهرامیان(مولف، پژوهشگر، استاد دانشگاه) و اختتامیه همراه با شب شعربرگزار شد.

هفتمین جشنواره منطقه‌ای شعر و داستانک مسافر آدینه روزگذشته در دو بخش کارگاه ادبی با حضور حسین بهرامیان(مولف، پژوهشگر، استاد دانشگاه) و اختتامیه همراه با شب شعر، در حالی برگزار شد که با استقبال بی‌نظیری از طرف شاعران، فرهنگیان، ادب دوستان استان‌های اصفهان، یزد، کهگیلویه و بوبویراحمد، فارس و همچنین حضور احمدرضا نداف، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و برخی از مسوولین شهرستان اقلید در سالن آمفی تئا‌تر روبرو شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، در آغاز برنامه، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با اعلام خرسندی از حضور در این جشنواره و تاکید برجایگاه و اهمیت فرهنگ و هنر و مقوله انتظار، خواستار نگاه ویژه مسوولین و پرداختن هرچه بیشتر به چنین فضاهای فرهنگی شدواقلید رادارای پتانسیل انجام کنگره‌هایی در سطح ملی دانست.

احمدرضا نداف، کارگاه آموزشی را مختص مقوله داستان دانست و گفت: انجمن‌های ادبی، نقش کارگاه را برای شعر ایفا می‌کنند.

وی درباره اهمیت کارگاه‌های شعر و داستان افزود: اصطلاح کارگاه هم مانند مهندسی فرهنگی، ‌ عنوان جدیدی است که به حوزه ادبیات وارد شده است. عنوانی به اسم کارگاه شعر برای هنرجویان این مقوله، خیلی معقول نیست و این عنوان مختص داستان است.

وی اضافه کرد: آنچه به عنوان کارگاه شعر می‌توان از آن یاد کرد، ‌ در واقع‌‌ همان انجمن‌های ادبی است که پیشکسوتان حوزه شعر در آن حضور داشتند و آثار شاعران جوان‌تر را نقد و بررسی می‌کردند. این انجمن‌ها جلساتی داشت که در آن‌ها درباره تکنیک‌های فنی بحثمی‌شد و عموماً کلاس‌ها و کارگاه‌های مجزایی برای آموزش فنون و صناعات شاعری در کشورمان وجود نداشت.

نداف ادامه داد: ‌ برخلاف داستان که بیشتر یک هنر کوششی است، ‌ شعر عموماً‌ هنری جوششی است و نیازمند طبع شاعرانه است. شاعران بزرگ ما عموماً کسانی بودند که ذوق‌هایی خدادادی داشتند. مانند کسانی که صدای خوبی دارند و خوانندگان موفقی می‌شوند، قدرت موزون کردن کلمات هم با شاعران‌زاده می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: می‌توان نتیجه گرفت تاکید برای تاسیس کارگاه‌های آموزش شعر، محصول آن دسته جریانات شعری است که می‌کوشند شاعری خودشان را نه با طبع روان، که با کوشش‌های آموزشی متبلور سازند.

وی درباره تاثیر انجمن‌ها و شب‌های شعر اظهار کرد: شاعران بزرگ و صاحب سبک گذشته ما عموماً در انجمن‌های شعر حضور داشتند و زیر نظر معلمان و استادان تعلیم می‌دیدند اما این‌که همه توان شاعری آن‌ها محصول انجمن‌های شعر باشد، ‌ نظریه صحیحی نیست و آنان به جوشش خود در شعرسرایی متکی بوده‌اند.

در پایان بیانیه هیئت داوران قرائت شد، که با توجه به وصول بیش از ۲۶۰ اثر در بخش شعر و بیش از ۵۰ اثر در بخش داستانک، هیئت داوران ۷ اثر در بخش شعر و ۲ اثر در بخش داستانک به شرح ذیل برگزیدگان اعلام شد.

در بخش داستانک:

لوح تقدیر و جایزه مقام سوم به مبلغ ۱ ملیون ریال تعلق گرفت به محمد حسین ملکیان از اصفهان

لوح تقدیر و جایزه مقام دوم به مبلغ ۲ ملیون ریال تعلق گرفت به آریا معصومی از دهدشت

هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را حائز مقام اول ندانست.

در بخش شعر

لوح تقدیر وجایزه مقام سوم به مبلغ یک ملیون ریال تعلق گرفت به رحمان مولایی از اقلید

لوح تقدیر وجایزه مقام دوم به مبلغ دو ملیون ریال تعلق گرفت به مجید موسوی از اصفهان

تندیس جشنواره، لوح تقدیر وجایزه مقام اول به مبلغ سه ملیون ریال تعلق گرفت به علی فردوسی از اصفهان

همچنن در بخش شعر شایسته تقدیر شناخته شدند:

فریبا قیومی‌زاده از یزد(ابرکوه) / سید احمد مغربی از اقلید / حسن بهرامی از گچساران / وحید حیدری از ‌سروستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز