خبرگزاری کار ایران

برگزاری روزجهانی مالاریا در دانشگاه علوم پزشکی جهرم

کد خبر : ۱۶۴۰۰۸

با همت فعالین حوزه بهداشتی از جمله بهورزان عزیز خوشبختانه در حال حاضر مالاریا در ایران کنترل شده است.

مراسم روز جهانی مالاریا در تالار همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، در این مراسم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم طی سخنانی با اشاره به شعار روز جهانی مالاریا مبنی بر موجودات کوچک تهدیدات بزرگ که اشاره به میکروب‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها، پارازیت‌هایی مانند مالاریاست، افزود: با همت فعالین حوزه بهداشتی از جمله بهورزان عزیز خوشبختانه در حال حاضر مالاریا در ایران کنترل شده است.

رحیم رئوفی واژه مالاریا را مشتق از دو کلمه مل و آریا و به معنی ناحیه بد دانست و افزود: در زمان‌های قدیم محل‌های کثیف و آلوده به عنوان کانون انتشار مالاریا تشخیص داده شده بود و در حال حاضر محل انتشار مالاریا بیشتر از گنداب‌ها و باتلاق‌هاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به آمار ۵ مورد بیمار مالاریا در سال ۹۲ در جهرم بیان کرد: از این تعداد یک مورد ایرانی و ۴ مورد دیگر از اتباع افغانی بودند و پزشکان باید مراقب باشند هر بیمار تبعه افغانستان که با تب مراجعه می‌کند را به عنوان مورد مشکوک به مالاریا در نظر بگیرند.

رئوفی بر لزوم آگاه سازی عموم مردم در خصوص این بیماری و نحوه خود مراقبتی نسبت به آن را گوشزد کردو افزود: در آفریقا میزان آگاهی مردم نسبت به بیماری مالاریا بسیار بالا است و هر فردی که علائم مالاریا پیدا می‌کند خودش به داروخانه مراجعه می‌کند و دارو دریافت کرده و مصرف می‌نماید.

وی اضافه کرد: لازم است عموم مردم نسبت به مناطق مالاریاخیز کشور آگاه باشند و کانون‌های مالاریای کشور را به خوبی بشناسند.

در این مراسم کرامت اله رحمانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز از فعالیت‌های اداره بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار دانشگاه قدردانی کرد.

در خاتمه از پزشکان، کار‌شناسان، کاردان‌ها و بهورزان فعال در زمینه کنترل مالاریا تجلیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز