خبرگزاری کار ایران

سفیر افغانستان در ایران:

دین، زبان، تاریخ و فرهنگ نقطه اشتراک ملت‌های افغانستان و ایران است

کد خبر : ۱۴۷۰۶۹

در هیچ کجای دنیا ملت هایی را نمی بینید که این همه نقاط مشترک داشته باشند.

شیراز - ایلنا: سفیر افغانستان با شرکت در همایش افغانستان‌شناسی با بیان این مطلب که دین، زبان، تاریخ و فرهنگ نقطه اشتراک ملت‌های افغانستان و ایران است افزود: در هیچ کجای دنیا ملت‌هایی را نمی‌بینید که این همه نقاط مشترک داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، نصیر احمد نور که پیش از ظهر امروز در حاشیه برگزاری همایش افغانستان‌شناسی در شیراز سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه زبان فارسی به مدت ۷ قرن در شبه قاره هند رواج داشته افزود: این زبان از دور‌ترین نقاط هند تا ماوراءالنهر، اصفهان، شیراز و بغداد، همه دانشمندان و دانشوران و اهل فرهنگ و هنر از هر تباری که بودند برای دوام و بقایش فعالیت کردند.

وی گفت: متاسفانه در حالی که در نقاط مختلف دنیا کشور‌ها بدون داشتن هیچ نقطه مشترکی اقدام به تشکیل اتحادیه مشترک می‌کننددر منطقه ما کشور‌ها با دین، فرهمگ، تاریخ وزبان مشترک اقدام به مصادره مشاهیر مشترک به نفع خودشان می‌کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به خدمات گسترده‌ای که ایران به بیش ازسه میلیون مهاجرین افغان طی سالیان گذشته ارائه داده است گفت: امروز میلیون‌ها افغان در ایران بسر می‌برند که بیش از ۳۰۰ نفر از فرزندان آنان در مراکز علمی و آموزشی به تدریس مشغولند و این یک خدمت بسیار بزرگ است که نمی‌توانیم قدردانی لازم را در این رابطه بعمل آوریم. ما در کشور‌های دیگر منطقه با داشتن جمغیت بسیار کمتر فرزندانشان از نعمت آموزش در مراکز دولتی محرومند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز