خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری ستاد مرکزی سید ابراهیم رئیسی مطرح شد؛

نیکزاد: با دنیا تعامل خواهیم داشت/دلفانی: در بحث پیاده سازی اهداف مناطق آزاد موفق نبودیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۷۶۷

داریوش دلفانی رییس ستاد مرکزی و مردمی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور آیت الله رئیسی معتقد است که تا پیاده سازی کامل اهداف تاسیس مناطق آزاد در حوزه اشتغال، صادرات و محرومیت زدایی فاصله زیادی باقی مانده است.

به گزارش ایلنا، علی نیکزاد رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی آیت الله سید ابراهم رئیسی در نشست خبری امروز با موضوع پیگیری اهداف توسعه‌ای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: اینکه می‌گویند ما با دنیا تعامل نخواهیم داشت، کاملا اشتباه است. قطعا ما با دنیا تعامل داریم، در حوزه منافع مشترک با دنیا صحبت می‌کنیم. 

وی اظهار کرد: با هر رژیمی، هر تشکیلاتی و هر دولتی غیر از رژیم بی هویت صهیونیستی، که آن را به رسمیت نمیشناسیم، با همه دنیا تعامل داریم. 

رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی سید ابراهم رئیسی ادامه داد: میزان واردات همسایگان ما بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد دلار است ولی متاسفانه نتوانسته ایم از این ظرفیت استفاده کنیم. سهم ما از این میزان فقط ۲۳ میلیارد دلار است. واردات کشورهای همجوار ایران از اقصی نقاط دنیا است و ما می‌توانیم در همسایگی خود از آن استفاده کنیم.

نیکزاد تاکید کرد: ما در جهت سوق دادن مناطق آزاد بر ورود فناوری، مناطق صادرات محور، تولید ثروت و جذب سرمایه گذاری خارجی، در این مناطق، همه سیاست های کلی نظام را ادامه می‌دهیم.

 در بحث پیاده سازی اهداف مناطق آزاد موفق نبودیم

در ادامه نیز داریوش دلفانی رییس ستاد مرکزی و مردمی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور آیت الله رئیسی با اشاره به فلسفه تاسیس مناطق آزاد، گفت: اولین هدف از تاسیس مناطق آزاد، توسعه صادرات بود. دومین هدف این مناطق بحث جذب سرمایه گذاری خارجی و سرمایه های خارجی و در نهایت هم توسعه اقتصادی مناطق محروم بود.

وی بیان کرد: در گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اخیرا منتشر کرد (اردیبهشت ۱۴۰۰)، عملکرد مناطق آزاد ایران طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ نشان می دهد سهم این مناطق (با لحاظ صادرات خدمات) از صادرات غیرنفتی کشور حدود ۱ درصد، از میزان تولید حدود ۱ درصد، از تعداد واحدهای تولیدی فعال کمتر از ۳ درصد، از جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی حدود ۱۰ درصد و از اشتغال‌زایی کل کشور حدود ۴ درصد است. میزان واردات کالا از طریق مناطق آزاد نیز حدود ۲ برابر صادرات کالا از این مناطق به خارج از کشور است. 

به گفته دلفانی، وسعت مناطق آزاد بیش از ۳ برابر وسعت شهرک ها و نواحی صنعتی کشور است اما میزان اشتغال در شهرک های صنعتی بیش از ۳ برابر اشتغال در مناطق آزاد کشور است.

وی تاکید کرد: در بحث محرومیت‌زدایی هم که شاهدیم مردم در بندر چابهار و در کنار منطقه آزاد چابهار که حتی شامل تحریم هم نیست، از امتیارات اولیه محروم هستند و  این نشان می‌دهد که ما در بحث پیاده سازی اهداف مناطق آزاد موفق نبودیم.

دلفانی با اشاره به تشکیل کمیته های تخصصی در ستاد متبوعش بیان کرد: در ادامه همه‌ی اهداف و برنامه‌های کلی را از طریق کارگروه‌های تخصصی که تشکیل شده است، به صورت بولتن به محضر آیت الله رئیسی ارائه خواهیم داد و خواسته‌ها را به عنوان متولی مناطق آزاد و ویژه بیان می‌کنیم چرا که خیلی از مناطق ما به دلیل فراهم نشدن زیرساخت ها، به صورت فنس هستند و بلا استفاده مانده‌اند و این سرمایه‌های عظیم به هدر می‌روند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز